logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۵
[ شناسه خبر : ۷۴۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
وقتی اوقات فراغت با شعار سال عجین می شود؛

مهارت آموزی کلید واژه اوقات فراغت در زنجان/360 پایگاه اوقات فراغت دانش آموزی در زنجان فعال می شود

مهارت-آموزی-کلید-واژه-اوقات-فراغت-در-زنجان-360-پایگاه-اوقات-فراغت-دانش-آموزی-در-زنجان-فعال-می-شود

برنامه هایی که از سوی سازمان های اجرایی زنجان برای غنی سازی اوقات فراغت ارائه شده است، نشان می دهد بیشتر این سازمان به مهارت آموزی در قالب این برنامه ها تاکید دارند.

به گزارش موج رسا;  با آغاز فصل تابستان متولیان متعدد غنی‌سازی اوقات فراغت دست به کار می‌شوند تا شاید بتوانند با برنامه‌ریزی‌های جدی و کارشناسی شده، اوقاتی سازنده برای قشر گسترده جامعه طراحی کنند.

تابستان از راه رسید، این فصل داغ برای قریب به اتفاق ایرانی‌ها هنگامه گردش، مسافرت و تعطیلات تابستانی است، به ویژه آن دسته از خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند، اما باید دید مسئولان غنی‌سازی اوقات فراغت در این زمینه چه برنامه‌هایی دارند.

غنی‌سازی اوقات فراغت عبارتی است که در دو سه دهه گذشته آن قدر تکرار شده و مسئولان مرتبط و غیر مرتبط درباره آن اظهار نظر کرده‌اند و برنامه داده‌اند که دیگر به واژه‌ای آشنا برای همه ما تبدیل شده است، این عبارت در نیمه دوم خرداد رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و تب صحبت پیرامون آن بالا می‌رود و گستره آن از نمایشگاه‌های دستاوردهای غنی‌سازی اوقات فراغت در گوشه و کنار استان و کشور تا قدردانی از دست‌اندرکاران این غنی‌سازی می‌رسد،غنی‌سازی اوقات فراغت با آغاز فصل تابستان پرمعنا‌تر شده و هر یک از دستگاه‌های اجرایی سعی می‌کنند، برنامه‌ریزی لازم را برای پر کردن اوقات فراغت قشرهای مختلف جامعه ارائه دهند.

اگر چه غنی‌سازی اوقات فراغت بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، آموزه‌های دینی، قرآن، فعالیت‌های جمعی و گروهی و بسیاری از واژه‌های دیگر را شامل می‌شود، اما باید دید کدام دستگاه اجرایی متولی واقعی غنی‌سازی اوقات فراغت است و در این میان نقش کدام یک از سازمان‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت بیشتر است، اگر چه همه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های اجرایی خود را مطلوب می‌دانند.

غنی‌سازی اوقات فراغت نباید تنها محدود به فصل تابستان شده و فقط قشرهای خاصی مورد توجه سازمان‌ها باشند، هر یک از اعضای جامعه زنان، مردان، نوجوانان، جوانان، کودکان و اقشار مختلف دیگر نیازمند غنی‌سازی اوقات فراغت هستند و نقش دستگاه‌های اجرایی در غنی‌سازی اوقات فراغت برجسته است.

 

*توجه بر فعالیت های مهارت آموزی در برنامه های اوقات فراغت

"غلامرضاالهی سرشت"، معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان در نخسیتن جلسه ستاد اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان زنجان اظهار کرد: محور اصلی برنامه های اوقات فراغت توجه بر فعالیت های مهارت آموزی و کسب و کار برای جوانان است.

 وی با اشاره به اینکه بایستی تلاش شود اوقات فراغت به عنوان یک صنعت پررونق در حوزه اقتصادی تبدیل شود، گفت: حداقل بیش از 1400 فرصت شغلی توسط صنعت اوقات فراغت ایجاد می شود.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: بسیاری از دستگاه ها خدمات ارزان قیمت و حتی رایگان در بحث اوقات فراغت به جوانان می دهند.

الهی سرشت به بحران اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: لازم است کمیته اقتصاد مقاومتی در راس ستاد اوقات فراغت کانون های مساجد تشکیل شود تا فعالیت هایی که به کسب و کار و پول سازی در کانون های مساجد و افراد بهره مند از کانون ای مساجد ایجاد می شود، شناسایی گردد.

 معاون فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان زنجان خاطرنشان کرد: دبیرخانه کانون های مساجد هم می تواند با پشیتبانی از افرادی که برنامه های کسب و کار ارائه می دهند، در این حوزه ورود پیدا کند.

 وی به انعقاد تفاهم نامه هایی با صندوق کارآفرینی امید در راستای رونق کسب و کار اشاره کرد و افزود: نتایج این تفاهم نامه دریافت تسهیلات ارزان قیمت با 2 درصد و با بازپرداخت بلند مدت برای کسب و کارهای خرد است. 

وی با اشاره به اینکه پایان تابستان و زمستان دو بازه زمانی پایش این اطلاعات است، گفت: در استان اطلاعات آماری از طریق پرتال و گزارش مکتوب قابل دسترسی برای استاندار و مسوولان مربوطه است.

 معاون فرهنگی و جوانان اداره ورزش و جوانان استان زنجان ادامه داد: در سنوات اخیر اغلب دستگاه های فعال در بحث غنی سازی اوقات فراغت اطلاعات خود در بخش های سیاست گذاری، برنامه ریزی و اجرای برنامه های اوقات فراغت در این سامانه ملی به درستی ثبت نکرده اند و تخصیص اعتبار به دستگاه های متولی برنامه های اوقات قراغت منوط به ثبت این اطلاعات در سامانه است.

 

* اجرای طرح «نشاط معنوی» از سوی اوقاف

"حجت‌الاسلام علی عیسی‌زاده" رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان نیز در گفت‌وگویی اظهار کرد: اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان در ایام تابستان برنامه‌های متعددی را اجرایی می‎کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های معمول اوقاف در ایام تابستان؛ اجرای طرح «نشاط معنوی» است؛ گفت: هر سال این طرح از تیرماه تا اواخر مردادماه اجرایی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه امسال نیز اجرای طرح «نشاط معنوی» از 16 تیرماه آغاز و تا 31 مرداد اجرایی خواهد شد؛ تصریح کرد: در شهرستان زنجان این طرح در امامزاده سید ابراهیم (ع)؛ حسینیه و زینبیه اعظم زنجان و امامزاده سید ابراهیم حاج سیران برگزار می‌شود.

عیسی‌زاده با بیان اینکه طرح «نشاط معنوی» در سه رده سنی اجرا می‌شود؛ افزود: طرح مذکور در سه رده سنی هفت تا 10 سال؛ 10 تا 14 سال و 14 تا 18 سال اجرایی می‌شود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با بیان اینکه طرح «نشاط معنوی» به صورت کارگاهی برگزار می‌شود؛ تصریح کرد: در این روش کارگاهی همراه با شور و نشاط و تفریح و ایجاد خلاقیت، مربیان متخصص با برنامه‌های جدید و کاربردی اقدامات متعددی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح «نشاط معنوی» در بقاع متبرکه یکی از راه‌های  مقابله با جنگ نرم دشمن است؛ تصریح کرد: امروز ضرورت دارد غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان اولویت نخست مسؤولان فرهنگی قرار گیرد.

عیسی‌زاده با اشاره به اینکه تلاش دشمنان نظام جمهوری اسلامی گسترش بی‌حیایی، بی‌بند و باری و در نهایت گسستن بنیان خانواده و از بین بردن غیرت دینی است؛ اضافه کرد: در چنین شرایطی اجرای برنامه‌های جامعی همچون «نشاط معنوی» در ارتقای سطح آگاهی جامعه مفید و موثر خواهد بود.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان زنجان با بیان اینکه طرح «نشاط معنوی» در سه بخش آموزشی، کارگاهی و ورزشی اجرا می‌شود؛ تصریح کرد: در قالب این سه بخش برنامه‌های متعددی از جمله قرآن‌‌خوانی، ترتیل‌‌خوانی و حفظ موضوعی قرآن‌کریم است.

 

*غنی سازی اوقات فراغت با طعم شوق رویش

"فاطمه جمشیدی" معاون امور جوانان هلال احمر استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، با تاکید به موضوع غنی‌سازی اوقات فراغت تابستان اظهارکرد: طرح غنی سازی اوقات فراغت تابستانه جمعیت هلال احمر به صورت همزمان از ۸ تیرماه در 8 پایگاه این جمعیت، با اجرای  طرح شوق رویش تا پایان شهریور اجرا می‌شود.

وی افزود: طرح اوقات فراغت ایام تابستان، فرصتی است که برنامه های مختلف آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی و اجتماعی در سراسر کشور اجرایی می شود تا توانمندی های جوانان در راه درست و صحیح هدایت شود.

معاون امور جوانان هلال احمر استان زنجان گفت: در طرح شوق رویش که در هشت پایگاه با بیش از 80 مربی، هفت کارشناس اجرایی و دو کارشناس ستادی اجرا خواهد شد، فعالیت در زمینه آموزش کمک های اولیه، آموزش های حرفه آموزی، مسابقات و برنامه های مختلف در حوزه پیشگیری از اعتیاد و خدمات عام المنفعه و بشر دوستانه در کانون های مختلف اجرا خواهد شد.

جمشیدی ادامه داد: طرح شوق رویش در ۴ محور برنامه های آموزشی، بشردوستانه، فرهنگی و اجتماعی و برنامه های مذهبی و مناسبتی در همه شعب جمعیت هلال احمر در سراسر کشور، اماکن فرهنگی و ورزشی جمعیت هلال احمر و همچنین دفاتر کانون های دانشجویی، جوانان، طلاب و روستایی برگزار می شود.

معاون امورجوانان جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: علاقه‌مندان می‌توانند به پایگاههای  جوانان هلال احمردر شهرستان ها ( زنجان – ابهر – خدابنده – خرم دره – ماهنشان – ایجرود – طارم و سلطانیه ) برای ثبت‌نام و حضور در دوره‌های مختلف آموزشی مراجعه کنند.

 

*راه اندازی 360 پایگاه اوقات فراغت برای دانش آموزان

"مریم رشتچی" مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز با اشاره به اجرای طرح غنی‌سازی اوقات فراغت اظهار کرد: این طرح امسال با شعار حمایت از کالای ایرانی و مهارت‌آموزی اجرا می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: هدف از شعار پیش‌بینی شده برای برنامه‌های اوقات فراغت امسال  زمینه‌سازی برای کارآفرینی و اشتغال «هر دانش‌آموز یک مهارت» بوده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان ضمن اشاره به اینکه طرح اوقات فراغت در ایام تابستان همه‌ساله با رویکرد کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان برگزار می‌شود، عنوان کرد: فعالیت‌های پایگاه‌های اوقات فراغت همانند سال گذشته از ابتدای تیرماه آغاز گردیده است و به مدت هفت هفته ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در تابستان سال گذشته بیش از ۸۲ هزار نفر - برنامه در استان زنجان شرکت داشتند، افزود: این تعداد نفر- برنامه در سطح ۴۲۶ پایگاه اوقات فراغت در سطح ۱۴ منطقه آموزش و پرورش استان جذب فعالیت‌های تابستانی شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان  با اشاره به  فعالیت حدود ۳۶۰ پایگاه اوقات فراغت در آموزش و پرورش زنجان در طول تابستان امسال، گفت: پیش‌بینی می‌شود برنامه‌های سال‌جاری با حضور ۷۵ هزار نفر – برنامه اجرایی شود.

رشتچی خاطر نشان کرد: برنامه‌ها و کلاس‌های پیش‌بینی شده برای دانش‌آموزان در فعالیت‌ها و رشته‌های مختلف از جمله رشته‌های قرآنی، علمی، آموزشی، فناوری، هنری، ورزشی، اردویی و فرهنگی برگزار شود.

در کنار این سازمان ها سازمان های متعدد دیگری در زمینه اوقات فراغت فعالیت می کنند که تقریبا همسو با برنامه های سایر دستگاه های اجرایی است و هنوز متولی مشخصی برای یک کاسه کردن فعالیت ها در زمینه اوقات فراغت وجود ندارد.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر