logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۲
[ شناسه خبر : ۷۴۴۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با هدر رفت هزار و 600 میلیارد تومان؛

پروژه های نیمه تمام زنجان زخم بستر گرفته اند/ وجود1322 پروژه نیمه تمام در زنجان

پروژه-های-نیمه-تمام-زنجان-زخم-بستر-گرفته-اند-وجود1322-پروژه-نیمه-تمام-در-زنجان

پروژه های نیمه کاره زنجان در حال حاضر به مرحله بهره برداری نرسیده و به نظر می رسد تا 30 سال آینده نیز اگر بخش خصوصی وارد عرصه نشود، این پروژه ها باقی خواهند ماند.

به گزارش موج رسا; پروژه های نیمه تمام همواره یکی از معضلات شهری محسوب می شوند چرا که علاوه بر نازیبا کردن چهره شهر، مشکلاتی نیز در سطح شهر برای مردم به وجود می آورند.

برخی از این پروژه ها توسط بخش خصوصی اجرا نشده و بخشی نیز دولتی ها باعث بی و سرو سامانی پروژه ها هستند، برخی از پروژه ها نیز فقط علم شده اند و کسی جوابگوی این پروژه ها نیست.

 در استان زنجان به ویژه شهر زنجان نیز کم نیست پروژه هایی که به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبارات و عدم توجه مسئولان همچنان اجرایی نشده اند، برخی از پروژه ها عمر بالای 10 سال دارند و برخی ها نیز از جمله پروژه هایی که کمبود اعتبار آنها را متوقف کرده است.

بررسی تک تک پروژه های نیمه تمام زنجان مثنوی هفتاد من کاغذ است اما برخی از پروژه ها از جمله کتابخانه مرکزی زنجان، ورزشگاه 15 هزار نفری،،پروژه سبزه میدان،پروژه جنب ورزشگاه 15 خرداد،پروژه جنب تامین اجتماعی،مسکن های مهر،طرح گاوازنگ زنجان وپروژه شبکه بندی فاضلاب های شهری و هزاران نوع از این پروژه ها به ویژه در روستاها و شهرهای کوچک هنوز اجرایی نشده اند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت: طولانی شدن پروژه های عمرانی، یکی از مشکلات اساسی در دولت قبلی بود.

 

*زمان 600 ساله برای اتمام پروژه های نیمه تمام کشور

 فریدون احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور نیازمند ۶۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام هستیم که با توجه به بودجه دولت، ۶۰۰ سال طول می‌کشد تا این پروژه‌ها تکمیل شود و این یعنی امکان ایجاد پروژه جدید وجود ندارد.

علی وقف چی دیگر نماینده زنجان در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با تسنیم، با انتقاد از اینکه در راستای تکمیل پروژه‌های بزرگ و ملی همانند پتروشیمی اقدامی در استان انجام نشده است، گفت: در پروژه‌ای بزرگی همانند پتروشیمی که 100 هزار نفر درگیر آن هستند هیچ قدم موثری در تکمیل این پروژه برداشته نشده است.

وی گفت: مسئولان استانداری در تکمیل پروژه‌هایی همانند سد مشمپا و جاده طارم به منجیل و نیز پروژه بازار زنجان هیچ کار موثر و هیچ اقدامی نکرده‌اند و باید به مردم پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه کار ما نظارت است، گفت: متاسفانه مسئولان استانداری از ظرفیت نمایندگان مجلس هیچ استفاده‌ای نکرده‌اند و عملکرد قابل قبولی در استان نداشته‌اند.

 

*پروژه های نیمه تمام مانعی برای توسعه

"شهرام طهماسبی" رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، پروژه های نیمه تمام از مشکلات کشور محسوب می شود که به یکی از موانع توسعه تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه ها بدون در نظر گرفتن منابع مالی و مدت اجرا کلنگ زنی شده است،افزود: دولت توان مالی و بودجه ای اتمام این پروژه ها را ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: براساس ماده 27 قانون می توان این پروژه ها را به بخش خصوصی توانمند واگذار کرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان ادامه داد: بیشتر پروژه های نیمه کاره زنجان اقتصادی بوده و یا صرفه اقتصادی دارند که واگذاری آنها می تواند انگیزه مشارکت را در بخش خصوصی ایجاد کند.
گفتنی است،زنجان یک هزار و 322 پروژه نیمه کاره دارد که بهره برداری از آنها نیازمند بیش از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار است.
طولانی شدن زمان ساخت و بهره‌برداری از این پروژه‌ها یکی از مشکلات دولت است که زمان 30 ساله برای اتمام آنها پیش بینی شده است.

"مهرداد سلطانی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود،طبق آمار در حال حاضر 700 پروژه نیمه تمام عمرانی در استان زنجان وجود دارد که اتمام این تعداد پروژه نیازمند اختصاص 3 هزار میلیارد تومان اعتبار است.

وی با بیان اینکه طولانی شدن روند پروژه ها  آسیب جدی برای کشور محسوب می شود، ادامه داد: برای پروژه های نیمه کاره مهم تا پایان سال گذشته یک هزار و 600 میلیارد تومان هزینه شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری زنجان هدف گذاری استانداری را اتمام پروژه های قدیمی و همچنین دارای پیشرفت فیزیکی بالا تا پایان کار دولت عنوان کرد و گفت:اتمام این پروژه ها خواسته مردم است.

سلطانی بیان داشت: پروژه سبزه میدان مطالبه دیرینه مردم زنجان است که به زخم تبدیل شده است و نیازمند تعیین تکلیف جدی است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر