logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۳
[ شناسه خبر : ۷۴۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول اداره ميراث فرهنگي طارم خبر داد

برگزاری نخستين جشنواره روستايي و عشايري طارم/طارم همسن با کهن سالترین جوامع بشری

برگزاری-نخستين-جشنواره-روستايي-و-عشايري-طارم-طارم-همسن-با-کهن-سالترین-جوامع-بشری

مسئول اداره ميراث فرهنگي طارم  گفت: با توجه به قدمت شهرستان طارم و دارا بودن اقوام مختلف،نخستین جشنواره روستایی و عشایری این شهرستان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا; ابراهيم محمدي در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستين جشنواره روستايي و عشايري شهرستان طارم فردا در منطقه ديزاب شهر آب ببر برگزار مي شود.

وی گفت : نخستين جشنواره روستايي و عشايري شهرستان طارم روز پنج شنبه هفتم تيرماه با حضور گروه هاي عشايري از هزار رود، آب بر، جمال آباد ، قان قولي چاي و نيز گروه عشايري از طالش استان گيلان برگزار مي گردد.

این مسئول ادامه داد: هدف از برگزاري اين جشنواره توسعه گردشگري و آشنايي با اقوام عشاير منطقه شمال كشور برپا مي شود.

به گفته محمدي در اين جشنواره گروه هاي عشايري به ارائه لباس هاي محلي منطقه طارم و گيلان، طبخ غذا، آش و نان هاي محلي و نيز به فروش محصولات لبني عشاير مي پردازند.

 

*موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی

شهرستان طارم یکی از شهرستانهای هفتگانه استان زنجان است که در شمال استان واقع شده و مرکز ان شهر آب بر می باشد. این شهرستان از شمال به استان گیلان از شرق به استان قزوین از جنوب به شهرستان ابهر و از غرب به شهرستان زنجان محدود می باشد.

این شهرستان دارای اقوام و عشایر متعددی است که در شهر آب بر مناطق زیبایی دیدنی و باستانی همچون آتشکده پیر همدان، سد های طبیعی کرد آباد و جمال آباد، چشمه خانسر و کوثر ، ییلاق دیدنی و تفرجگاه وجرگاه، پلنگ گاه، آق داش و امام زادگان هاشم و عوف و جعفر واقع شده اند.

 

*قدمت تاریخی و باستانی

شهرستان طارم یکی از حاصلخیزترین شهرستانهای ایران به لحاظ ویژگیهای منحصر به فرد و خاص اقلیمی ( آب و هوای شبه مدیترانه ای) است و به نوشته مورخان و باستان شناسان و کتب به جا مانده از قدیم ( ابن خلدون،لغت نامه دهخداو سفرنامه ناصر خسرو و ...) به لحاظ وجود آثار تاریخی و باستانی قدمت شکل گیری و سکونت جوامع انسانی همزمان با کهنسال ترین جوامع شکل گیری در مناطق از جمله سند ، بین النهرین ، سیحون و جیحون و... بوده است.

وجود آثار باستانی بیانگر سکونت اقوام بومی ایرانی نظیر ایلامی ، کاسی ، لولومی و غیره در این منطقه است و همچنین ورود اقوام دیگری از جمله هند و اروپایی و بعدها نژاد عرب و مغول و ترک با مذاهب و آیین و رسوم مختلف این ناحیه را محل آمیختگی گروه های قومی و نژادی مختلفی نموده است و به لحاظ تشابه وضعیت جغرافیایی ناصر خسرو طی سفری که به این ناحیه داشته است این شهرستان را هندوستان ایران نامیده است.

*مردم شناسی

به طور کلی مهمان نوازی از مشخصات بارز مردم منطقه طارم است و از لحاظ مهمان نوازی زبانزد عام و خاص استان و استانهای هم جوار طارم می باشد. در حال حاضر همه مردم منطقه شیعه اثنی عشری بوده و تعصب اهالی به این مذهب و خاندان عصمت و طهارت بطور کامل میباشد. از لباسهای محلی طارم که مورد استفاده زنان روستایی بوده و در شهرهای طارم رایج نیست می توان به تومان کینگ اشاره کرد و مردان روستاها نیز از جلیقه های سنتی و کچه ای و کلاه کچه بورک و چارق و گیوه استفاده می کنند وروستاهای این شهرستان دارای بازیهای محلی مانند کشتی،محلی بازی،کمر کمر،یه قل دوقل میباشد و بیشتر مردم به زبان ترکی صحبت میکنند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر