logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۰
[ شناسه خبر : ۷۴۲۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان:

50 درصد ظرفیت سد تهم زنجان خالی است/ مصرف آب شرب برای آبیاری فضای سبز باید به صفر برسد

50-درصد-ظرفیت-سد-تهم-زنجان-خالی-است-مصرف-آب-شرب-برای-آبیاری-فضای-سبز-باید-به-صفر-برسد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به کاهش مصرف آب شرب در آبیاری فضاهای سبز در استان زنجان گفت: مصرف آب شرب در این حوزه کاهش یافته و در آینده با استفاده از پساب این وضعیت باید به صفر برسد.

یوسف رضاپور در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار موج رسا; با اشاره به اینکه امسال در مجموع 321 میلیمتر در استان زنجان بارندگی داشتیم اظهار کرد: سال آبی از مهرماه سال آغاز شده تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه امسال مجموع بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته 23 درصد افزایش یافته است تصریح کرد: امسال در بحث بارندگی نسبت به بلند مدت شاهد افزایش 6.6 درصدی در سطح بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان خاطر نشان کرد: شرایط ما از نظر بارندگی نرمال بود ولی با توجه به اینکه پاییز بسیار خشکی را در کشور و استان تجربه کردیم که این امر در 50 سال اخیر  بی‌سابقه بود.

وی با اشاره به اینکه علارغم اینکه بارش‌ها امسال در فصل بهار بود و با توجه به درجه حرارت هوا میزان تبخیر زیاد بود عنوان کرد: اگر بارش‌ها به صورت برف باشد ماندگاری و نفوذ آن به آبهای زیرزمینی بیشتر بوده و اثر بخش‌تر خواهد بود.

رضاپور عنوان کرد: خوشبختانه امسال شرایط بارندگی در استان زنجان نسبت به سالهای گذشته بسیار خوب بود.

وی با اشاره به وضعیت آب ذخیره در پشت سد تهم زنجان افزود: 50 درصد مخزن سد تهم پر بوده و این میزان 42 میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: سال گذشته در این زمان میزان آب سد تهم 48 میلیون متر مکعب بود که امسال 13 درصد آب این سد کاهش یافته است. مدیرعامل شرکت آب منطقه ایوی عنوان کرد: سد تهم یکی از سدهایی که برای زنجان حیاتی و مهم بوده چون بخشی از آب شرب زنجان از این سد تامین می‌شود و امسال 6 میلیون متر مکعب آب این سد کاهش یافته است.

رضاپور با اشاره به وضعیت سد گلابر، کینه ورس و تالوار عنوان کرد: سد تالوار منابع آبی بیجار را تامین می‌کند و امسال آب ذخیره شده در این سد بسیار خوب بوده و نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت سد کینه ورس عنوان کرد: این سد 9 سال است که آماده بهره‌برداری بوده به دلیل اینکه تصفیه خانه آب شهر ابهر و خرمدره آماده نشده امکان استفاده از این سد وجود ندارد و اگر این سد به بهره برداری برسد قطعا مشکل آب این دو شهرستان و روستاهایی که در منطقه قرار دارند برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان عنوان کرد: 100 درصد ظرفیت سد کینه ورس پر بوده و آب سد گلابر نیز نسبت به سال گذشته 2 درصد کاهش یافته و در حال حاضر میزان ذخیره آب در این سد 60 میلیون متر معکب است.

وی افزود: در حال حاضر از آب سد گلابر فقط برای تامین حق آبه‌های کشاورزی منطقه استفاده می‌شود.

رضاپور با بیان اینکه با توجه به کاهش 13 درصدی آب سد تهم بیان کرد: برای مدیریت بحران آب در زنجان نیازمند همکاری و توجه ویژه مردم هستیم.

وی با اشاره به استفاده از آبهای شرب در آبیاری فضای سبز در زنجان ابراز کرد: با پیگیری‌های انجام شده استفاده از آب شرب برای آبیاری فضای سبز در استان زنجان بسیار کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان بیان کرد: بیشتر از چاه‌هایی که کیفیت آب پایینی ‌دارند استفاده می‌شود و در آینده نیز باید از پساب استفاده شود.

وی با اشاره به وضعیت مصرف آب در استان زنجان بیان کرد: به طور متوسط هر یک نفر به صورت شبانه روز در استان زنجان 287 لیتر آب مصرف می‌کند.

رضاپور عنوان کرد: استاندارد مصرف آب هر یک نفر 157 لیتر در شبانه روز بوده و میزان مصرف ما بالاتر از میانگین استاندارد تعیین شده است.

وی با بیان اینکه اگر شهروندان روزانه 30 لیتر مصرف آب خود را کمتر کنند ما به راحتی از بحران عبور می‌کنیم و مشکلی پیش نمی‌آید بیان کرد: خوشبختانه استان زنجان به لحاظ کمبود آب وضعیت بهتری نسبت به برخی از شهرستانها دارد ولی اگر مصرف‌مان مدیریت نشود در آینده با چالش جدی در حوزه آب مواجه خواهیم شد.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر