logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۰
[ شناسه خبر : ۷۴۲۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی جنگ نوسازی در بافت های فرسوده ابتر می ماند؛

آلودگی بصری بافت های فرسوده در زنجان/ خدمات رسانی آتش نشانی و اورژانس در بافت فرسوده مختل می شود

آلودگی-بصری-بافت-های-فرسوده-در-زنجان-خدمات-رسانی-آتش-نشانی-و-اورژانس-در-بافت-فرسوده-مختل-می-شود

در حال حاضر شهر زنجان دارای ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده است که در دهه‌های گذشته به علت ساخت‌وساز غیرمجاز احداث‌شده‌اند.

به گزارش موج رسا; ساخت و سازهای اصولی و یا به عبارتی مبلمان بعنوان بخش مهمی از زندگی افراد در تمام نقاط دنیا و محیط زیست محسوب می شود که با اخلاقیات و روحیات افراد جامعه ارتباط تنگاتنگی داشته به نحوی که تمام جنبه های زندگی اعم از اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و.... را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

مبلمان شهری نه تنها هویت یک شهر را بر همگان نمایان می سازد بلکه نمادی از زیرساخت های شهری، تاریخ فرهنگی، معنوی، مذهبی و حتی هویت حقیقی افراد را در معرض دید افراد قرار می دهد ونیز حس تعلق خاطر را در تک تک افراد جامعه زنده می کند که در حقیقت جز لاینفک و جدایی ناپذیر در هماهنگی شهری است به گونه ای که نقش جدی در طراحی و پیاده سازی پروژه های شهری دارد.

اگرچه زنجان در سال های اخیر بواسطه پتانسیل های بالا در بسیاری از زمینه ها رشد قابل توجهی داشته است اما هنوز مناطقی که دارای بافت فرسوده هستند در جای جای این شهر خودنمایی می کند.

 افزایش مهاجرت و نرخ بالای شهرنشینی یکی ازمهمترن عواملی است که در ساخت و سازهای غیر اصولی نقش بسزایی دارد به نحوی که وجود کوچه های باریک و تنگ و خانه های بهم چسبیده تنها گوشه ای از چهره پنهان مبلمان شهری نامناسب را به رخ می کشد.

با نگاهی به کشورهای در حال توسعه متوجه می شویم که رشد سریع جمعیت، افزایش ضریب مهاجرت، عدم تساوی حقوق اجتماعی و اقتصادی از مهمترین مشکلات در حوزه شهرسازی است که علاوه بر غیرقابل پیش بینی بودن، آسیب های محیطی و اجتماعی را به دنبال دارد.

"صمد هاشم لو" رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان زنجان معتقد است، شهر زنجان دارای ۵۱۱ هکتار بافت فرسوده است که در دهه‌های گذشته به علت ساخت‌وساز غیرمجاز احداث‌شده‌اند. 

وی اظهار کرد: برای احیای این بافت‌ها برنامه‌های متعددی پیش‌بینی‌شده که یکی از آنها تشویق مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی و ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین است. 

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برای چهار شهر زنجان برنامه‌ریزی‌شده و با بررسی‌های انجام‌گرفته کیفیت ابنیه، میزان بافت فرسوده، کم خیابان‌ها و استحکام واحدهای مسکونی مشخص‌شده است و در این میان راه‌حل‌هایی تدوین‌شده است. 

هاشم لو با اشاره به قانون ساماندهی و عرضه تولید مسکن، گفت: در این قانون بهسازی بافت فرسوده و ناکارآمد مدنظر است و در این راستا وزارت راه و شهرسازی سیاست‌های تشویقی برای احیای بافت‌های فرسوده تدوین کرده است که بخشی از آن با همکاری شرکت مادر تخصصی شرکت عمران و بهسازی شهری انجام می‌شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی استان زنجان به مصوبه پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: متقاضیان برای نوسازی هر واحد مسکونی در شهر زنجان ۴۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت می‌کنند و برای شهرهای خرمدره، خدابنده و ابهر ۳۰۰ میلیون ریال است.

هاشم لو ابراز کرد: متقاضیان با مراجعه به شهرداری نسبت به اخذ پروانه ساختمانی باید قید کنند که ملک آنها در بافت فرسوده قرار دارد و پس از واردکردن مدارک اسکن شده در سامانه تسهیلات بافت فرسوده و با تأیید مدارک آنها به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند و صدور پروانه ساختمانی برای واحدهای مسکونی در بافت فرسوده ۵۰ درصد تخفیف است و سازمان نظام‌مهندسی برای طراحی نقشه‌های ساختمانی در این محدوده‌ها تخفیف ۲۰ درصدی دارد. 

وی یاد آور شد: یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی است نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است و طبق سنوات گذشته مطالعات وسیعی را برای بافت‌های فرسوده و سکونت گاه‌های غیررسمی انجام خواهیم داد.

علاوه بر تاریکی، وجود پستی و بلندی های فراوان و نیز فاضلاب های روان در این معابر همچنان به قوت خود باقی است  همچنین کم عرض بودن این کوچه ها یکی از مهمترین مشکلاتی است که در ارائه خدمات سازمان هایی چون آتش نشانی و یا اورژانس را مختل کرده به گونه ای امکان عبور وسایل نقلیه نیست لذا افراد باید در حین حادثه با مرگ دست و پنجه نرم کنند و مرگ خود را مجسم نمایند. 

با وجود اینکه دو دهه از طرح بازگشایی معابر و احداث خیابان ها می گذرد اما این طرح همچون سایر طرح ها در پس وعده های بی اساس مسئولان استانی باقی مانده و گویی هیچ گاه به مرحله عمل نخواهد رسید.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر