logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۷
[ شناسه خبر : ۷۳۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 11 دقیقه ]
موج رسا گزارش می دهد؛

فقر فضای تفریحی در شادترین استان کشور /پروژه های تفریحی زنجان اجرایی نشده است

فقر-فضای-تفریحی-در-شادترین-استان-کشور-پروژه-های-تفریحی-زنجان-اجرایی-نشده-است

استان زنجان بر اساس آمارهای منتشر شده شادترین استان کشور است اما فقر فضای تفریحی از مهمترین مشکلات این شهر محسوب می شود.

به گزارش موج رسا;امروزه دانشمندان بر اساس فرضیات علمی ثابت کرده اند که تفریح و گردش، یکی از نیازهای ضروری جامعه بوده و اجتماعی که از مکان تفریحی مناسبی برخوردار نیست، با معضلات و مشکلات عدیده ای روبرو خواهد شد که برای رفع آن باید میلیاردها هزینه کند.

زنجان با سابقه و پیشینه تاریخی و مذهبی خود و نقش مهم و اساسی در پیروزی انقلاب اسلامی، از داشتن مکان های تفریحی و پارک های مجهز محروم است.

این یک حقیقت تلخ و ناراحت کننده است که زنجان با جمعیتی بالغ بر 521 هزار و 302 نفر از داشتن چندین مکان تفریحی مناسب محروم بوده و از مراکز تفریحی و گردشگری مجهز و به روز برخوردار نیست.

در سال های گذشته مسئولان قول های بیشماری برای ایجاد تفرجگاه ها و پارک های مناسب داده اند اما اکثر این پروژه ها بر روی کاغذ مانده و به دلیل عدم وجود وسائل بازی و ضعف شدید امکانات، مورد استقبال همه شهروندان قرار نگرفته است.

یکی از شهروندان با انتقاد از کمبود فضای تفریحی در زنجان، اظهار داشت: بسیاری از مسئولان قول بهبود وضعیت و ارتقای سطح امکان تفریحی را دادند اما عملا تغییری در این زمینه احساس نشده و باید همه مدیران با عزم ملی و مدیریت جهادی در این زمینه گام های موثرتری را بردارند.

"اسداله درویش امیری"استاندار زنجان نیز در دیدار اعضای انجمن پیشگامان توسعه استان که با حضور پروفسور ثبوتی و اعضای این انجمن برگزار شد، «روشنفکری» را اساس و پایه تفکر مردم استان زنجان دانست و گفت: اساس فکری و تاریخی مردم زنجان از گذشته تاکنون با باورهای دینی و فرهنگی عمیقی همراه بوده و همواره با داشتن مراجع عظام عالیقدر، استان در مرجعیت صاحب رای به ‌شمار می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه توسعه زنجان تنها با احداث کارخانه، پارک یا اجرای پروژه های عمرانی مختلف امکان‌ پذیر نیست، افزود: تشکل‌ها و انجمن ها می توانند در جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی مناسب و به دور از نگاه ‌های سیاسی و جناحی، پیش ‌قدم شده و در فرهنگ‌سازی نقش موثری داشته باشند.

استاندار زنجان نشاط و شادابی موجود در فضای استان زنجان را نسبت به سایر استان‌های کشور مطلوب خواند و گفت: خوشبختانه همانگونه که استان در برگزاری مراسم سوگ و اندوه در ایام حزن ائمه اطهار ظرفیت بالایی دارد، در اجرای برنامه های شاد و نشاط آور نیز نسبت به سایر استان‌های کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

درویش امیری وجود فضاهای فرهنگی و تفریحی از قبیل منطقه گردشگری گاوازنگ زنجان را از ظرفیت‌های بالای استان برشمرد و خاطر نشان کرد: باید فارغ از نگاه‌های سیاسی به ویژه در تصمیم‌گیری های کلان توسعه ای، با استفاده از توانمندی های بخش خصوصی و سرمایه گذاران، از ظرفیت‌های بی‌نظیر موجود در استان در راستای توسعه فرهنگی و ایجاد شادابی در استان استفاده کرد.

مقام عالی اجرایی استان، ممانعت از اجرای برنامه های شاد مشروع و مباح در جامعه را موجب ایجاد فعالیت‌های زیرزمینی دانست و گفت: در هر استانی که از اجرای فعالیت‌های شادی‌آور مشروع و قانونی ممانعت شده، این فعالیت‌ها به صورت گسترده و زیرزمینی توسعه یافته و آسیب‌های فراوانی نیز به دنبال داشته است.

وی همچنین بر ضرورت فرهنگ‌سازی در جامعه در زمینه های مختلف تاکید کرد و گفت: باید به دور از رفتارهای متناقض در جامعه، به ترویج فرهنگ صحیح در تمامی زمینه ها توجه ویژه‌ای داشت که انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی در این زمینه می توانند تاثیرات فراوانی داشته باشند.

استاندار زنجان با اشاره به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و تاریخی نشاط‌آور در جامعه، اظهار کرد: علیرغم برخورداری از ظرفیت‌های بالای فرهنگی و تاریخی عمیق در کشور، در زمینه زیرساخت‌ها و اجرای برنامه های تفریحی و نشاط‌آور در کشور، ضعف جدی وجود دارد و برخی دیدگاه‌های خاص، جامعه را از لبخند محروم کرده است.

وی در ادامه با بیان اینکه راهی جز حرکت در چارچوب برنامه ریزی و توسعه سیستمی وجود ندارد، افزود: باید برنامه ریزی و توسعه سیستمی، مبنای حرکت‌های توسعه در استان و کشور قرار گیرد و از تکیه بر دیدگاه‌ها و نگاه‌های فردی در تصمیمات مهم پرهیز شود.

عدم وجود مراکز تفریحی و آموزشی مناسب یکی از برجسته ترین معضلات مناطق محروم زنجان است و خانواده ها عملا مکانی برای گذران اوقات فراغت خود و فرزندانشان ندارند که این امر مشکلات دیگری اعم از اختلالات اخلاقی و انزوای اجتماعی را در این مناطق به وجود می آورد.

بسیاری از پروژه های گردشگری و تفریحی زنجان برجای مانده و هنوز عملیاتی نشده است،منطقه گردشگری زنجانرود در سفر هیات دولت به استان زنجان در سال 89 به تصویب رسید تا با نظارت استانداری و همکاری شهرداری، آب و فاضلاب، راه و ترابری، محیط زیست و اداره کل میراث فرهنگی استان اجرایی شود.

 قرار بود پیش از اجرای این طرح، فاضلاب های شهری در محل زنجانرود، بوی نامطبوع و فضای غیر قابلی را در منطقه ایجاد کرده بود،جمع آوری و به شبکه فاضلاب شهری منتقل شود.

لایروبی سطح رودخانه زنجانرود برای از بین بردن آثار نفوذ فاضلاب ها از دیگر مراحل اجرای این طرح در زنجان بود تا در فاز دوم، حاشیه سازی و بستر سازی برای اتصال سه پل تاریخی میر بهاء الدین، سید فتح الله و پل سردار انجام شود،اگرچه بخشی از این پروژه انجام شده است اما هنوز این پروژه به صورت کامل اجرایی نشده و آب رودخانه زنجانرود که به «زنجانچایی» در میان مردم زنجان مشهور است،به‌ دلیل ورود فاضلاب شهری و پساب برخی واحدهای صنعتی به گندابی متعفن تبدیل شده است.

یکی دیگر از پروژه های تفریحی زنجان احداث شهربازی سرپوشیده در منطقه جنوب شهر زنجان بود، اگر چه کلنگ احداث شهر بازی سرپوشیده در جنوبی ترین نقطه شهر زنجان در حاشیه جاده زنجان - بیجار و در مسیر رودخانه زنجانرود در سال 87 به زمین زده شد اما تا کنون هیچ اثری از این شهربازی سرپوشیده دیده نمی شود.

قرار بود طرح شهربازی سرپوشیده شهر زنجان در دو فاز اجرایی شده و فاز اول این طرح آبان ماه سال 87 به بهربرداری برسد.

یکی از پروژه ها مهم و تاریخی شهر زنجان، پروژه گاوازنگ زنجان بود که قرار بود 12 پروژه بزرگ توسط سازمان همياري شهرداري‌هاي استان زنجان اجرایی شود.

احداث تله كابين، اسكي روي چمن، تيراندازي با كمان و مسير سلامت از جمله طرح‌هاي مهم در دست اجراي سازمان همياري شهرداري‌هاي استان زنجان بود که امروزه هیچ خبری از بهره برداری این پروژه ها نیست.

راه اندازی سينماي پنج بعدي از دیگر پروژه های این طرح بود که عملیاتی شد اما همچنان طرح فرهنگي ورزشي سرسره، پاركينگ مجموعه ائل‌داغي و مجموعه باغ ايراني ابتر مانده است.

همچنین قرار بود كوچه‌باغ گاوازنگ كه مسير سد به طرف شهداي گمنام است در آينده نزديك به بهره‌برداري برسد.

مهرداد سلطانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آخرین وضعیت مجموعه گردشگری گاوازنگ زنجان اظهار کرد: پروژه مجموعه گردشگری گاوازنگ از سالها پیش در جریان بوده و ما نیز به صورت کلی همان رویکرد توسعه‌ گردشگری در این محدوده را دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره اینکه اولویت ما در مجموعه گاوازنگ تکمیل طرحهای نیمه کاره از جمله فوت کورتهای ایجاد شده است، ابراز کرد: در اولین گام این فوت کورتها تکمیل خواهند شد.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه برنامه دوم این است که زمینهایی که به بخش خصوصی واگذار شده بود نیز فعال شوند، افزود: خوشبختانه تعدادی از مالکین این زمینها کارها را در بخشهای مختلف از جمله تجاری آغاز کرده‌اند که امیدواریم با حل کردن مشکلات اینها کارها سرعت گیرد.

وی در خصوص احداث رستوران گردان و هتل 5 ستاره در مجموعه گردشگری گاوازنگ خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار رستوران گردان پای کار است و به زودی احداث این رستوران را آغاز خواهد کرد.

سلطانی با بیان اینکه در مورد هتل 5 ستاره نیز به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم، گفت: در خصوص هتل ما نمی‌توانیم بگوییم که سرمایه‌گذار پای کار است، با چند سرمایه‌گذار رایزنی شده و اعلام آمادگی نیز کرده‌اند اما هنوز روندها به صورت کامل طی نشده است.

وی با اشاره به اینکه رستوران گردان در ارتفاعات بالاتر گاوازنگ احداث خواهد شد، بیان کرد: تفاهم نامه این موضوع با سرمایه‌گذار منعقد شده و فقط برخی مسائل حقوقی مانده که به زودی حل خواهد شد.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه البته بنده تاکیدی بر روی گردان بودن این رستوران ندارم، اظهار کرد: گردان بودن این رستوران در اولویت نبوده و بر عهده سرمایه‌گذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پروژه گاوازنگ در چند بخش است که باید تکمیل شود، افزود: بخشی از کارها باید توسط سازمان همیاری شهرداری‌های استان زنجان انجام شود و بخشی از کارها نیز در خصوص ساماندهی روستای موجود است.

سلطانی با بیان اینکه در طرح مصوب قرار بود این روستا جابه جا و اراضی برای گردشگری آزادسازی شوند، گفت: این رویکرد تا به امروز نه تنها اتفاق نیفتاده بلکه تعداد افرادی که به صورت غیرمجاز ساخت و ساز داشتند نیز افزایش یافته است، در گام اول ما جلوی ساخت و سازهای غیرمجاز را گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: در رویکرد تشویقی نیز به دنبال این هستیم تا با بازنگری‌هایی که در طرح گردشگری گاوازنگ وجود دارد شاید این زمینه را نیز آماده کنیم که صاحبان زمینها خود منتفع شده و ما همه آنها را تملک نکنیم، این رویکرد هنوز تدوین نشده اما  به دنبال این هستیم تا این شرایط را فراهم کنیم.

معاون عمرانی استاندار زنجان افزود: قصد داریم شرایطی را فراهم کنیم تا افرادی که در منطقه دارای زمین هستند به جای ساخت و ساز غیرمجاز امکان استفاده از زمین‌شان فراهم شده و به صورت قانونی فعالیت کنند.

وی اظهار کرد: طرح قبلی به قوت خود باقی است و رویکرد جدید به این معنا نیست که روستا جابه جا نمی‌شود اما ممکن است به این نتیجه برسیم که بخشی از روستا لزومی برای جابه جایی نداشته باشد یعنی نگاه قبلی را کمی تعدیل کنیم.

شهربازی زنجان نیز به دلیل عدم اخذ استانداردهای لازم از سوی اداره کل استاندارد زنجان از سال 93 نیمه تعطیل بود و مردم فقط می توانستند از فضای سبز این منطقه استفاده کنند. 

برخی از وسایل بازی پارک ملت زنجان به دلیل نداشتن استانداردهای لازم به کار گیری نشد و در نهایت نیز استاندارد تاییدیه لازم را به شهرداری نداد تا اینکه فاز دوم شهربازی زنجان همزمان با اعیاد شعبانیه افتتاح و به بهره برداری رسید.  رفیعی رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری زنجان در این خصوص گفت:نصب تجهیزات بازی شهربازی شماره یک شهر زنجان در سال 1394 با مشارکت بخش خصوصی آغاز شده بود که پس از 28 ماه به بهره برداری رسید.  وی با اشاره به اینکه از مجموع تجهیزات بازی نصب شده که شمار آنها به 19 دستگاه می‎رسد، 9 مورد مربوط به بزرگسالان و 10 مورد مربوط به کودکان است، افزود: یک دستگاه نیز هنوز آماده بهره‌ برداری نیست.  رفیعی خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها موفق به اخذ گواهینامه‌های استاندارد شده اند.

در این پژوهش که از هر استان کشور دست کم ۸۰۰ نفر مورد بررسی قرار گرفته اند، سطح شادکامی با پرسش «آیا فردی با نشاط و شاداب هستید؟» در پنج سطح «بسیار زیاد»، «زیاد»، «نه زیاد، نه کم»، «کم» و «بسیار کم» مورد سنجش قرار گرفت.

بر اساس یافته های پژوهشی در سال 94، «شادکامی مردم ایران و عوامل موثر بر آن» از میان ۳۰ استان مورد بررسی، استان زنجان را با ۳/۶۹ درصد میانگین امتیاز شادکامی، شادترین استان کشور معرفی کرده است و از یزد با ۳/۱۲ درصد میانگین امتیاز شادکامی، به عنوان پایین ترین سطح شادکامی نام برده است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر