logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۴
[ شناسه خبر : ۷۳۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
پس از 28 سال ؛

ناگفته های یک شاهد عینی از زلزله طارم/35 هزار کشته و نیم میلیون بی خانمان

ناگفته-های-یک-شاهد-عینی-از-زلزله-طارم-35-هزار-کشته-و-نیم-میلیون-بی-خانمان

زلزله طارم 28 سال قبل در 31 خرداد ماه به وقوع پیوست که امروز شاهدان عینی راحتتر می توانند ناگفته ها را بیان کنند.

به گزارش موج رسا; 28 سال پیش در چنین روزی ساعت ۳۰ دقیقه بامداد پنجشنبه ۳۱ خرداد سال ۶۹، ۲۱ ژوئن سال ۱۹۹۰میلادی، زلزله ای به قدرت ۷.۳ ریشتر رودبار، منجیل و لوشان و طارم را در شمال ایران لرزادند.

زمین لرزه رودبار- منجیل در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا اتفاق افتاد و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان شد.

ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخش هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس شد.

کانون زلزله را کارشناسان حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین اعلام کردند.

این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد و علاوه بر روستاهای موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

تلفات این زمین لرزه، تا ۳۵ هزار نفر هم برآورد شده است، البته در منابع غیر رسمی. همچنین نیم میلیون نفر بی خانمان شدند.

بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شد و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد.

مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان در این زمینه معتقد است: مقاوم ‌سازی واحدهای مسکونی روستایی موجب کاهش آسیب ها در بلایای طبیعی می شود.

کرامتی با بیان اینکه در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه و طبیعی همواره روستاها بیشترین آسیب را می بینند،خاطرنشان کرد:در زلزله طارم به دلیل عدم توجه به مقاوم سازی روستایی، بسیاری از مردم این دیار جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از 62 درصد از مناطق روستایی استان مقاوم‌ سازی شده است،خاطرنشان کرد: روند مقاوم سازی در شهرها نیز باید شدت یابد.

یکی از شاهدان عینی این زلزله به خبرنگار موج رسا، گفت: مردم طارم اکثر قبل از ساعت 10 به رختخواب می روند، زلزله که شد می توان گفت بیشتر مردم در خواب بودند.

سارا نجفی ادامه داد: تکان های شدید مرا نیز از خواب بیدار کرد تا چشمم را باز و بسته کنم، صدای مهیب آوار به گوشم رسید از خانه که بیرون آمدم خانه همسایه با خاک یکسان شده بود.

این شهروند طارمی گفت: تنها یک صدا به گوش می رسید مردم برای کمک تجمع کرده بودند هر کس یک یا چند عزیز خود را از دست داده بود و مرثیه سرایی می کرد.

وی ادامه داد: چون شب بود بعد حادثه مشخص نبود صبح که شد دیدیم که چه اتفاق تلخی افتاده است و خانه ها چطور پشت سر هم خراب و ویران شده است.

این شاهد عینی خاطرنشان کرد: قبرستان روستا پر از فوت شدگان بود که خانواده ها به خاک می سپردند، حال عجیبی برمن حاکم شده بود و نمی دانستم با رفتن عزیزانم چه کنم.

وی گفت: خوشبختانه خانواده من کمترین آسیب را از زلزله دیدند چون یا در طارم نبودند یا خانه های مقاومی داشتند.

این شهروند طارمی بر ضرورت توجه مسئولان به بازسازی و مقاوم سازی منازل مسکونی روستایی تاکید کرد و گفت: اگر خانه ها مقاوم بودند میزان خسارت خیلی کمتر می شد.

شهرستان طارم در محل تلاقی دو گسل اصلی زلزله قرار دارد که با این اوصاف در صورت بروز این حادثه طبیعی صد درصد این شهرستان در معرض آسیب زلزله خواهد بود، لذا ضروری است مسئولان مربوطه برای آموزش مردم، برگزاری مانورها و مهمتر از همه در بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها تمام تلاش خود را به کار گیرند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر