logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۲
[ شناسه خبر : ۷۳۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی پای مشکلات از بساط مس برچیده نمی شود؛

2 هزار صنعتگر مس زنجان در معرض بیکاری/ ورود کالاهای بی کیفیت ترکیه تعطیل شود

2-هزار-صنعتگر-مس-زنجان-در-معرض-بیکاری-ورود-کالاهای-بی-کیفیت-ترکیه-تعطیل-شود

  صنعت مس و صنایع وابسته آن در استان زنجان به گفته صنعتگران این رشته در معرض تعطیلی و بلاتکلیفی قرار دارد و با ادامه راه امکان بیکار شدن 2 هزار صنعتگر این حوزه وجود دارد.

به گزارش موج رسا; در استان زنجان از گذشته بسیار دور، تولید کنندگان زیادی به تولید انواع ظروف مسی ساده مصرفی، تزئینی، نقش دار و قلم خورده در انواع و اقسام آن می پرداخته اند، که کلید این تولیدات به وسیله دست و با ابزارهای ساده صورت می پذیرفته است و از نظر کیفیت هم نمونه های بسیار زیبائی از گذشته موجود است.

در حال حاضر مس زنجان در بازارهای جهانی راه یافته و توانسته است نقش خود را به خوبی بازی کند اما مشکلاتی نیز بر سر راه صنعتگران این صنعت دست زنجانی ها وجود دارد.

رئیس اتحادیه مس فروشان استان زنجان با اشاره به مشکلات صنعتگران مس در زنجان، اظهار داشت: در حال حاضر مواد اولیه از طریق کشور عراق به مقصد  ترکیه صادر می شود.

وی با بیان اینکه ارز حاصله توسط عده ای سودجو در باراز آزاد عرضه می شود که این امر موجب شده تا صنعت مس و صنایع وابسته در معرض تعطیلی و بلاتکلیفی قرار داده شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: عدم توجه به این موضوع موجب می شود تا صنعت مس موجب تعطیلی کارگاه ها و بیکاری بیش از دو هزار نفر در استان زنجان شود.

 وی برضرورت جلوگیری از خروج مواد اولیه تاکید کرد و گفت: ضروری است از ورود کالاهای بی کیفیت ترکیه به کشور جلوگیری شود.

این صنعتگر خاطرنشان کرد: چشم صنعتگران به دست توانمند مسئولان است که امیدواریم با حمایت های لازم از مسگران شاهد شکوفایی صنعت مس در زنجان باشیم.

وی گفت: با هم صدایی مسئولان و صنعتگران می توان در راستای تحقق شعار سال- استفاده از کالای ایرانی –گام های مهمی را برداشت.

 

*زنجان مادر مس ایران

استان زنجان به عنوان مادر مس ایران معروف است و با توجه به ظرفیت های موجود صادرات محصولات مس به کشورهای خارجی انجام می شود اما گرانی‌های موجود در بازار سبب استقبال پایین مردم از محصولات صنایع‌دستی به ویژه مس شده و نوسانات قیمت مواد اولیه مشکلات زیادی را برای مسگران ایجاد کرده است.

تاریخچه مس در زنجان قدمتی بس طولانی دارد، تا آنجا  که بازارچه های اختصاصی در طولانی ترین بازار مسقف ایران در زنجان  را به نام خود اختصاص داده است و روزگاری اقتصاد زنجان با تولیدات مس در گردش بوده است.

در نوروز امسال با وجود این موضوع که اکثر گردشگران  ورودی به استان سوغات زنجان را چاقو میدانستند و هوشمندی تجار چاقو موجب شده بود که بیشترین بازار سوغات را چاقو به خود اختصاص دهد  لیکن سهم مس در بازار نوروز برای نخستین بار بس از سال های دور به چاقو نزدیک شد.

ورود ظروف مس به ویترین های ظروف بلوری و لبنیات و حتی طلا فروشی ها تولدی دیگر  و دورانی طلایی برای این هنر صنعت بی نظیر استان زنجان محسوب می شود.

مس فلزی است سرخ‌ رنگ و سخت و محکم به ‌صورت خالص در طبیعت یافت می‌ شود و این فلز هادی جریان برق، اولین فلزی است که بعد از عصر حجر مورد استفاده قرار گرفته است.

 

*زنجان از قطب های مهم فلزکاری کشور

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان، ری و اصفهان یکی از مهم ‌ترین قطب ‌های فلزکاری محسوب می ‌شده و در این دوره نیز زنجان به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین مراکز تهیه ظروف مرصع ‌کاری شده، مطرح بوده است.

مسگران زنجان با توجه به تبحری که دارند آفریننده ظروف مسی ظریف و در عین حال مقاوم هستند و به جرات می ‌توان ادعا کرد که ظروف مسی زنجان به لحاظ دوام و زیبایی در تمام کشور خریدار دارد.

در حال حاضر حکاکی روی مس در شهر زنجان انجام می شود، طرح های رایج در حکاکی مس زنجان بیشتر از طرح های قدیمی و سنتی ایران الهام گرفته شده است و در بین نقوش مختلف اسلیمی، ختائی، بته جقه، گل و بوته و مکان های تاریخی و مناظر شکار حیوانات است که از نگاره های عامیانه یا سنتی مایه گرفته است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر