logo
امروز : پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۸
[ شناسه خبر : ۷۳۶۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
احمدی در گفت‌وگوی تفصیلی با موج رسا:

نابسمانی بازار خودرو به حدی رسیده که دولت قادر به کنترل آن نیست/ نقدینگی در کشور به 1600 تریلیون تومان رسیده/ حق مردم ما پراید و پژو نیست

نابسمانی-بازار-خودرو-به-حدی-رسیده-که-دولت-قادر-به-کنترل-آن-نیست-نقدینگی-در-کشور-به-1600-تریلیون-تومان-رسیده-حق-مردم-ما-پراید-و-پژو-نیست

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس گفت: بازار خودرو ایران یک بازار هچل هفتی شده که دولت قادر به کنترل آن نیست.

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت بازار خودرو و نابسمانی‌هایی که در این بازار مشاهده می‌شود، اظهار کرد: همه ما باید بپذیریم که یک گرانی غیرمنتظره‌ای در بازار خودرو حاکم شده است.

وی با بیان اینکه یک افزایش قیمت غیرطبیعی در بازار خودرو اتفاق افتاده است، ابراز کرد: این موضوع را هم در خودروهای وارداتی و هم در خودرو تولید داخل شاهد هستیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و در راس آن دولت مسئول بازار و تنظیم آن است، خاطرنشان کرد: این گرانی‌ها به چند بخش تقسیم می‌شود که یکی از آنها بحث عرضه و تقاضا است یعنی زمانی که یک بازاری تکان می‌خورد ناشی از عدم تعادل مناسب عرضه و تقاضا است.

تصمیمات اقتصادی دولت و تاثیر آن بر بازار

وی با اشاره به اینکه در برخی از فصلها مردم اقبال بیشتری به خرید خودرو نشان می‌دهند، بیان کرد: این موضوع فقط می‌تواند افزایشهای جزئی را در قیمت ایجاد کند اما بخش دیگر گرانی‌ها ناشی از تصمیمات اقتصادی جدید دولت مانند نرخ ارز است، در گذشته تولیدکنندگان از ارز 3600 یا 3800 تومانی استفاده می‌کردند اما اکنون باید از ارز 4200 تومانی استفاده کنند.

احمدی با بیان اینکه باید بپذیریم که بخشی از افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌تواند به خاطر واردات مواد اولیه و موضوعات این چنینی باشد، ادامه داد: باید بگویم که یک اتفاق دیگری در بازار خودرو افتاده که ربطی به موضوعاتی که گفتم ندارد و آن فضای روانی بازار است یعنی نگرانی‌هایی از آینده اقتصادی کشور وجود دارد که به این مشکلات بازار خودرو دامن زده است.

وی با اشاره به اینکه نگرانی‌های در خصوص تامین ارز، آینده حضور خودروسازان خارجی و آینده نحوه تامین قطعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: وقتی به طور بدبینانه به این نگرانی‌ها نگاه می‌شود، سبب افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود.

هجوم نقدینگی 1600 تریلیون تومانی

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیل دیگر نابسمانی بازار خودرو هجوم نقدینگی به این سمت است، اظهار کرد: طبق آن چیزی که ما شنیدیم نقدینگی در کشور بالای 1600 تریلیون تومان است، این نقدینگی به هرجا از جمله بازار ارز، سکه، خودرو، مسکن و هر جای دیگر بزند به طور یقین نابود خواهد کرد و اثرات بسیار مخربی دارد.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط نقدینگی واسطه‌گری‌ها به نابسمانی‌ها دامن می‌زند، ابراز کرد: اینکه کسی بیاید و بگوید ما افزایش قیمتی نداشتیم حرف بی ربطی زده است یعنی به مجموعه دلایلی که عنوان کردم باید شاهد افزایش قیمت خودروهای تولید داخل باشیم.

احمدی افزود: اما در خصوص خودروهایی که از خارج وارد می‌شوند باید گفت که آنها به صورت مستقیم به ارز وابسته هستند، اکنون در همین سیستم 4200 تومانی به واردات خودرو ارز نمی‌دهند بنابراین هرکسی که خودروی وارداتی صفر و یا دسته دوم دارد به طور یقین با توجه به قیمت ارز غیررسمی و قاچاقی که در بازار وجود دارد قیمت خودروی خارجی را بر همین اساس افزایش خواهد داد تا بتواند جایگزین کند، پس باید گفت که همه آن عوامل قبلی و فضای روانی تاثیر داشته و مهمتر از آن در قیمت خودروهای وارداتی قیمت ارز قاچاق نیز بیشتر از هرچیز دیگر خودنمایی می‌کند.

وی با بیان اینکه دلیل دیگر افزایش قیمت خودروهای وارداتی افزایش تعرفه‌ای بود که دولت انجام داد، گفت: بخشی از گرانی‌ها به این خاطر است که به نظرم دولت قصد دارد تا این تعرفه‌ها را برگرداند.

بازار هچل هفت خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بازار خودرو ایران یک بازار هچل هفتی شده که همه مولفه‌هایش شناخته شده هستند اما کسی نمی‌تواند این مولفه‌ها را با این شرایط کنترل کند، اینطور بگویم که بازار خودرو یک بازار مدیریت ناپذیر شده و کسی با این شرایط نمی‌تواند بر آن مدیریت کند و افزایش افسارگسیخته قیمتها نیز به این دلیل است.

احمدی خاطرنشان کرد: ما وزیر صنعت را به کمیسیون دعوت کردیم و در مورد طرحی که همکاران بنده تهیه کرده بودند، صحبتهایی شد که البته آن طرح به دلیل شرایط کشور مسکوت ماند، بنده معتقدم که دولت باید تصمیمات جدی بگیرد تا این فضا را مدیریت کرده و بازار خودرو در کنترل باشد.

وی با بیان اینکه دولت باید آن بخشی که مربوط به فضای روانی، واسطه‌گریها و در برخی موارد احتکاها است را کنترل کند، افزود: دولت قصد دارد تا سیاست‌های جدید ارزی را اعلام کند، به نظرم تصمیم ارزی 4200 تومانی دولت در عین حالی که می‌توانست تصمیم درستی باشد اما اثرات مدیریت نشده و بدی داشت و انتظارات را برآورده نکرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیشتر سوالات مردم در خصوص تامین ارز بی پاسخ مانده است، عنوان کرد: ارز اکنون جنبه قاچاق پیدا کرده و زیرزمینی شده است بنابراین این خود به افزایش قیمتها دامن خواهد زد.

وی با اشاره راهکارهای برون رفت از این وضعیت بازار خودرو گفت: در خصوص خودروهای داخلی خروج دولت از بنگاه‌داری راهکار خلاصی از این وضعیت است، دو خودروساز اصلی که دولت مدیرعامل آنها را تعیین می‌کند تا زمانی که با این وضعیت کار کنند مشکلات برطرف نخواهد شد.

احمدی با تاکید بر اینکه تا زمانی که دولت مشغول بنگاه‌داری بوده ما نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، ادامه داد: دولت اگر بتواند در بخش سیاست‌گذاری بازار خوب وارد شود شاید شاهد برخی از این مشکلات نباشیم، دولت بیشتر از حد سرش را شلوغ کرده و به کارهای اصلی خود نمی‌رسد.

وی با اشاره به اعلام خروج برخی از خودروسازان خارجی از ایران بعد از خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: این تصمیم خودروسازان خارجی در بازار ایران تاثیرگذار بوده است.

بازی دولت با تعرفه‌ها

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این درست نیست که هر روز با تعرفه‌ها بازی کنیم، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی لوث شده و به نظرم این بازی دیگر جواب نمی‌دهد.

احمدی با تاکید بر اینکه مردم ما حق دارند که خودروهای باکیفتی را سوار شوند، گفت: متاسفانه اکنون ما در کشور دنبال این هستیم که قیمت پژو و پراید افزایش پیدا نکند، به نظرم این خیلی بد است و نشان می‌دهد که ما مردم را فقیر کردیم در حالی که مردم ما حق دارند که بنز و لکسوس سوار شوند و به نظرم ضعف مسئولان اقتصادی سبب شده تا اکنون بر روی پراید و پژو بحث کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی بازار خودرو از سوء مدیریتها نشات می‌گیرد، گفت: متاسفانه ما شاهدیم که این سوء مدیریتها اکنون نیز ادامه دارد، اگر این مدیران سالخورده که از این وزارتخانه به آن وزارتخانه می‌روند بگذارند وضع بهتر از این خواهد شد، باید تغییرات جدی در مدیریت اجرایی و به خصوص مدیریت حوزه اقتصاد کشور اتفاق بیفتد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحثهایی در خصوص احتکار به اطلاع نمایندگان رسیده است، عنوان کرد: خودروسازان این موضوع را تکذیب کردند، خودروسازان باید به نرخ مصوب خودرو بفروشند اما تصاویری دیدیم که اگر این خودروهای تولید شده چرا در بازار توزیع نشده تا مانع از افزایش قیمتها شود.

کار تیم اقتصادی دولت از ناهماهنگی فراتر رفته است

وی در خصوص عملکرد تیم اقتصادی دولت دوازدهم تصریح کرد: به نظرم کار تیم اقتصادی دولت از ناهماهنگی گذشته و فراتر رفته است، باید تاکید کنم که تیم اقتصادی دولت هیچ انسجامی ندارد.

احمدی بیان کرد: البته در دولت اول آقای روحانی عدم انسجام در تیم اقتصادی مشهود بود، ما هنوز هم دعواهای آقای زنگنه با نعمت زاده و دیگر وزرا را در دولت یازدهم فراموش نکردیم.

وی در مورد لزوم تغییر در دولت به خصوص تیم اقتصادی آن اظهار کرد: بنده بی پرده بگویم که به ادامه این دولت با این وضعیت اقتصاد و تولید خوشبین نیستم یعنی باید یا اتفاقی در اقتصاد بیفتد یا در دولت.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر