logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۴
[ شناسه خبر : ۷۳۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی زنجان میزبان مهربان است؛

نگاهی به جاذبه های تاریخی زنجان/ از بزرگترین گنبد آجری جهان تا موزه مردان هخامنشی و ساسانی

نگاهی-به-جاذبه-های-تاریخی-زنجان-از-بزرگترین-گنبد-آجری-جهان-تا-موزه-مردان-هخامنشی-و-ساسانی

استان زنجان دارای جاذبه های متعدد گردشگری است که علاقه مندان می توانند در ایام تعطیلات تابستان از این جاذبه ها بازدید کنند.

به گزارش موج رسا; استان زنجان یا به پارسی میانه "زنگان”، با زیبایی‌های طبیعی و بناهای تاریخی می‌تواند مقصدی مناسب برای گردشگران باشد. در این گزارش تنها به گوشه‌ای از زیبایی‌ها و شگفتی‌های این استان پرداخته شده است.

استان زنجان یکی از استان‌های ایران است که در شمال غربی ایران قرار گرفته و از مناطق ترک‌‌نشین محسوب می‌شود. این استان دارای ۸ شهرستان و ۱۲۱۰ روستا است که از این تعداد، ۹۷۸ دارای سکنه و بقیه خالی از سکنه هستند. 

 

ایام تعطیلات عید فطر فرصتی است تا گردشگران از جاذبه های تاریخی استان زنجان بازدید کنند.

 

*بازار زنجان

احداث بازار زنجان در دوران آقا محمدخان قاجار آغاز و در سال ۱۲۱۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار خاتمه یافته و مساجد و سرا‌ها و گرمابه‌ها در سال ۱۳۲۴ به آن اضافه شده است. مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. این بازار طویل‌ترین بازار ایران است.

این بازار طویلترین بازار سرپوشیده کشور محسوب می شود.

 

*رخت‌شوی‌خانه

بنای رخت‌شوی‌خانه یا مجموعه تاریخی رخت‌شوی‌خانه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان احداث شده ‌است. مردم شهر لباس و رخت خود را در آن محل می‌شسته‌اند. این بنا در حال حاضر به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمین این بنا توسط علی اکبر خان توفیقی اولین شهردار وقت زنجان خریداری شد و در سال ۱۳۴۵ ه‍. ق توسط او ساخته شده است.

 

*دودکش جن

دودکش جن که در اصلاح زمین‌شناسی "هودو” (Hoodoo) نامیده می‌شود در حقیقت به نوعی از فرسایش گفته می‌شود که بر اثر آن مناره‌های طویلی از رسوبات و سنگ‌ها از لایه‌های ابتدایی باقی می‌مانند. نمونه‌ای از این پدیده طبیعی در زنجان وجود دارد.

 

* سلطانیه،بلندترین گنبد آجری جهان

گنبد سلطانیه مقبره اُلجایتو است که از ۱۳۰۲ تا ۱۳۱۲ در شهر سلطانیه (پایتخت ایلخانیان) ساخته شد و از آثار مهم معماری ایرانی و اسلامی به شمار می‌رود.

گنبد مزبور در پنج فرسخی سمت شرقی شهر زنجان در داخل باروی شهر قدیم سلطانیه قرار گرفته و بنایی است هشت ضلعی که طول هر ضلع آن ۸۰ گز است. هشت مناره نیز در اطراف گنبد قرار دارد و قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در ایران است.

مقبره‌ی اولجایتو (پسرارغون خان مغول) که در ۳۵ کیلومتری  استان زنجان واقع شده است، مشهورترین بنای این شهر، بزرگترین گنبد ایران و بزرگترین گنبد آجری جهان به شمار می‌رود.

 

*غار کتله خور

کتله‌خور غاری خشکی آبی است که در شهرستان خدابنده قرار دارد. نخستین بار در بهار سال ١٣٣١ خورشیدی گروهی از سر‌شناس‌ترین کوهنوردان ایران اقدام به بازدید غار کتله خور کردند.

 بنابه اظهارات یک گروه کوهنوردی از دانشگاه بوعلی همدان شکل‌گیری این غار به دوران ژوراسیک (بیش از ۱۲۰ میلیون سال قبل) باز می‌گردد.

 

*مردان نمکی،مردان دوره ساسانی و هخامنشی

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌ است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن، به‌شدت آسیب دیده‌اند.

از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلادی) هستند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر