logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۶
[ شناسه خبر : ۷۲۹۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
با دستگيري سه متهم؛

دست سوداگران آثار تاریخی زنجان در حنا ماند

دست-سوداگران-آثار-تاریخی-زنجان-در-حنا-ماند

فرمانده يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي زنجان گفت: در پي گزارشات واصله با دستگيري سه متهم يك دستگاه فلزياب در كنار يك تپه تاريخي در ماهنشان كشف شد.

به گزارش موج رسا; سرهنگ ابوالفضل مرادی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی گزارش واصله مبنی بر تردد مشكوك یک دستگاه خودروی پژو در حوالی روستای خندقلو، موضوع  در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت شهرستان ماهنشان با هماهنگی نیروی انتظامی منطقه با ایجاد کمین در کنار تپه تاریخی قازان تپه خودرو را متوقف كردند.

این مسئول ادامه داد: پس از بازرسی داخل خودرو یک دستگاه فلزیاب پیشرفته به همراه لب تاب و دیگر متعلقات و ادوات حفاری از آن کشف و ضبط شد.

سرهنگ مرادی افزود: از آنجا که طبق ماده 562 قانون مجازات اسلامی خرید فروش و نگهداری فلزیاب جرم بوده و متخلفین می بایست به دستگاه قضایی معرفی شوند لذا اين افراد با تشکیل پرونده تحویل مراجع قضایی شدند.

فرمانده يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي زنجان از شهروندان درخواست كرد درصورت مشاهده هرگونه حفاری غیر مجاز، خرید وفروش اشیاء تاریخی و تخریب بناهای تاریخی را در اولین فرصت به یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان یا نیروی انتظامی اطلاع دهند.

وی ضمن اشاره به قانون مجازات اسلامی، در خصوص جرايم مرتبت با ميراث فرهنگي گفت: تخریب آثار تاریخی بر اساس ماده 558 به حبس از یکسال تا 10 سال می انجامد.

این مسئول با بیان اینکه سرقت اشیاء تاریخی نیز بر اساس ماده 559 دارای حبس از یکسال تا 5 سال است،ادامه داد:تعرض به حریم آثار تاریخی دارای حبس از یکسال تا 3 سال بر اساس ماده 560 دارد.

فرمانده يگان حفاظت اداره كل ميراث فرهنگي زنجان خاطرنشان کرد: قاچاق اشیاء تاریخی به حبس از یکسال تا 3 سال بر اساس ماده 561 منجر شده و حفاری غیر مجاز در آثار تاریخی و ثبتی دارای حبس از 6 ماه تا 3 سال بر اساس ماده 562 است.

سرهنگ مرادی بیان داشت: همچنین خرید و فروش اشیاء تاریخی به حبس از 6 ماه تا 3 سال بر اساس تبصره ماده 562 منجر می شود.

وی با بیان اینکه مرمت یا تعمیر بدون مجوز اموال غیر منقول ثبتی به حبس از 6 ماه تا 2 سال بر اساس ماده 564دارد، گفت: خرید و فروش غیر منقول اموال ثبتی به حبس از 3 ماه تا 1 سال بر اساس ماده 565 منجر می شود.

این مسئول تغییر کاربری اموال غیر منقول ثبتی را دارای حبس از 3 ماه تا یکسال بر اساس ماده 566 عنوان کرد و گفت:خرید و فروش اشیاء تقلبی به حبس از 91 روز تا 6 ماه براساس  ماده 566 منجر می شود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر