logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
[ شناسه خبر : ۷۲۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
هنرمند زنجانی:

افتخار می کنم بین من و شهدا فاصله‌ای نیفتاده است/ حراست از قداست هنر وظیفه هنرمند

افتخار-می-کنم-بین-من-و-شهدا-فاصله‌ای-نیفتاده-است-حراست-از-قداست-هنر-وظیفه-هنرمند

هنرمند زنجانی گفت: افتخارم بر این است که قلم هنر من همیشه در راه شهدا کار کرده و هنوز بین من و قلم هنرم از شهدا فاصله‌ای نیفتاده است.

 

حسن ترخوانه در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: همیشه نسبت به شهدا و انقلاب اسلامی احساس تعهد و تکلیف می کنم.

وی با بیان اینکه  هنر نعمتی است که خداوند به بعضی بندگانش لطف کرده و هنرمند خود را در آن فضای هنری سیر می دهد،افزود: تمام هستی وجود و زندگی هنرمند با هنر عجین شده و به امید داشتن وجودهنری، خود را در آن حلاجی می کند.

این هنرمند زنجانی خاطرنشان کرد: کوچکتر از آن هستم که هنر را تعریف کنم؛ ولی جا دارد از هنرمند اسوه هنر و مقاومت شهید اهل قلم شهید آوینی یادی بکنیم که چقدر خوب در «باب هنر» گفته: روح هنر باید منزل نزول ملائکه ای شود که واسطه الهام رموز غیبی به قلوب و اذواق هستند قلب هنرمند باید جلوگاه حسن و بهاء حضرت حق باشد و آیینگی نیز بداند. زبان هنر، زبان قرب و شهود است. هنرمند رازدار خزائن غیب است و زبان او تمثیل و تمثل است.

وی گفت: لازم میدانم بگویم که نگاه شهید آوینی و دیدگاه های او یک معجزه الهی‌ست و خداوند در وجود او روح هنر دمیده بود. شهید آوینی در دریای علم هنر غوطه‌ور بود و در تمام ابعاد هنر آن را رصد میکرد و نقد آن را برای جامعه پیش‌کش می کرد.

ترخوانه درخصوص  چگونگی ورودش به عرصه هنر نقاشی می گوید:من یک هنرمند تجربی هستم که خود، معلم هنر خود بوده‌ام و هر چه آموخته‌ام از تجربیات هنری خود بوده حقیر در جایگاه چندین ساله هنری خود زحماتی در باب هنر کشیده‌ام.

وی با اشاره به اینکه در اواخر سال‌های 59 وارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آن زمان شده و در واحد تبلیغات مشغول به کار شدم،ادامه داد: افتخارم بر این است که قلم هنر من همیشه در راه شهدا کار کرده و هنوز بین من و قلم هنرم از شهدا فاصله‌ای نیفتاده است.

این هنرمند خاطرنشان کرد: همیشه نسبت به شهدا و انقلاب اسلامی احساس تعهد و تکلیف می کنم و از کار در این راه لذت می برم و به آن افتخار می کنم.

حسن ترخوانه در خصوص تعداد آثار نقاشی شده از تصاویر شهدا، گفت:شهدا خانه و زندگی من هستند، و من هنوز هم در این خانه هستم و از زندگی در خانه شهدا لذت می برم. اکثر شهدای انقلاب و دفاع مقدس را نقاشی کرده‌ام. اگر به خانواده شهدا سر بزنید حتما تابلوهایی از تصاویر شهدا بر دیوار خانه نصب شده است و این برای بنده افتخار بزرگی است اگر خداوند بزرگ از ما قبول کند.

وی در خصوص کارهای هنری خود در حزب ا... لبنان می گوید:"سفر بنده به لبنان و کار در کنار حزب ا... لبنان افتخار دیگری بود که به بنده نصیب شد و در چندین نوبت سفر به لبنان کارهای نمایشگاهی و نقاشی‌های دیواری اردوگاه‌های فلسطین، که در کارنامه هنری بنده ثبت شده است. بخصوص نمایشگاه حجمی تاریخ اسلام در کشور باکو که با جمعی از هنرمندان، که آثار را در مدت سه ماه آماده کرده و توانستیم آن نمایشگاه را برگزار نماییم".

وی با بیان اینکه فعالیت بنده با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نماینده ارشاد در انجمن هنرهای تجسمی است؛ افزود:همچنین به عنوان مسئول امور انجمنها در سازمان بسیج هنرمندان فعالیت می کنم و از طرفی همکاری بنده با حوزه هنری استان زنجان از سالیان گذشته ادامه دارد و در برنامه هایی که محول می شود، شرکت می کنم.

وی گفت: همیشه گفته‌ام وظایف ما هنرمندان حراست از قداست هنر است و تعهد و تعلیق بر دوش ما هنرمندان هست و از مسئولین محترم هم خواستار این بودیم که نگاه حمایت‌شان را به هنر وسیع‌تر کنند که جامعه سخت احتیاج به فرهنگ و هنر دارد.

این هنرمند ادامه داد: پایه‌های یک جامعه بر چرخه فرهنگ هنر می چرخد و این یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری‌ است که همیشه گفته اند، «به فرهنگ و هنر جامعه بیشتر بهاء بدهید.

گفتنی است،نام حسن ترخوانه به عنوان یکی از اساتید شناخته شده و پیشکسوت نقاشی استان زنجان، برای همگان همواره نامی آشناست. از ترخوانه همواره با عنوان «هنرمند شهدا و دفاع مقدس» یاد می شود. لقبی که در مقایسه با کارنامه فعالیتی او مطابقت دارد. او سالها مشغول ترسیم چهره شهدا و تولید آثار نقاشی با مضامین دفاع مقدس و شهدا بوده است.

حسن ترخوانه براساس سفارش حوزه هنری استان زنجان در تولید نقاشی با تکنیک آبرنگ و با موضوع افکار و اندیشه های شهید آوینی، پنج  اثر جدید با نام‌های شهید اهل قلم، نوید اضمحلال تمدن غرب، رستاخیز انقلاب اسلامی، کبوتران آسمانی و  تولید کرده است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر