logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۷۲۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
به مناسبت 14 و 15 خرداد؛

مساجد زنجان سیاهپوش می شوند

مساجد-زنجان-سیاهپوش-می-شوند

 همزمان با ۱۴ و ۱۵ خرداد سالروز رحلت ملکوتی بنیانگذارکبیر انقلاب اسلامی و قیام خونین شهدای انقلاب که با شب های قدر همراه است مساجد استان زنجان سیاهپوش می شود

به گزارش موج رسا; مساجد از زمان تأسیس تاکنون همواره به عنوان پایگاهی معنوی ـ اجتماعی کارکردهای گسترده ای داشته که با هیچ نهاد مردم نهادی در طول تاریخ قابل قیاس نیست.«مسجد» از ماندگارترین و بالنده ترین میراث گران بهای پیامبر اسلام بعد از «قرآن کریم» است.

مساجد همواره در طول تاریخ نقش ها و کارکردهایی داشته که با هیچ نهاد اجتماعی دیگر قابل مقایسه نیست. این نهاد دینی، فرهنگی و اجتماعی ـ سیاسی، گنجینه دار محرمانه ترین سیر و سلوک های عرفان ناب، تا انقلابی ترین و سیاسی ترین تصمیـم ها و مشاوره های نظامی کلان و خُرد حکومت نبوی و میراث دار فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی و دانشگاه علمی ـ آموزشی و تربیتی و نیز مرکز وحدت بخشی و انسجام مردم در امور اجتماعی و تعاونی بوده است.

مساجد به عنوان محلی برای عبادت و نیایش به درگاه الهی از دیرباز جایگاه ویژه ای در فعالیت های عمومی داشتند، به گونه ای که تصمیمات مهم در صدر اسلام در این مراکز مقدس اتخاذ می شد. برنامه ریزی برای اداره حکومت اسلامی، حضور در جنگ بر علیه مشرکین و یا برگزاری جلسات آموزشی و احکام الهی در مساجد انجام می شد.

همزمان با آغاز فعالیت انقلابیون، مساجد نیز به جایگاه اصلی خود بازگشتند و اجتماعات برای پخش اعلامیه ها و متن سخنرانی ها امام راحل در مساجد انجام می شد.

تمام مساجد در شهرهای کشور به محلی برای این اجتماعات تبدیل شده بود و دراستان زنجان نیز فعال ترین مسجد در این امورات مسجد حضرت ولیعصر(عج) بود.

 

*سوگ و ماتم مساجد زنجان در رحلت یار

 14 خرداد یادآور روزی است که بنیانگذار کبیر انقلاب رخت از این دنیا بست و مردم ایران را در سوگ و ماتم گذاشت.

 همه ساله به مناسبت این روز جانگذار که با قیام 15 خرداد سالروز شهادت جمعی از مردم انقلابی ایران، همراه است ویژه برنامه هایی در استان پیش بینی می شود.

 امسال 14 و 15 خرداد با شب های قدر و سالروز شهادت مولای متقیان حضرت علی (ع) همراه است، از اینرو ویژه برنامه ای روز14 خرداد در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان با سخنرانی آیت الله خاتمی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان برگزار می شود.

همچنین ویژه برنامه 15 خرداد به مناسبت گرامیداشت قیام 15 خرداد سه شنبه ساعت 22 شب در حسینیه عاشقان ثارالله زنجان با سخنرانی حجت الاسلام شیرازی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه قدس برگزار می شود.

 برپایی ایستگاه های صلواتی در ایام 14 و 15 خرداد در چندین نقطه شهر زنجان و توزیع سی ‌دی های مربوط به شخصیت و اهداف امام راحل در بین جوانان و آحاد مردم، برپایی نمایشگاه کتاب و عکس از دیگر برنامه های این دو روز است.

 به همین منظور مساجد و بقاع متبرکه استان زنجان به پارچه های عزا مزین شده اند و برنامه های سخنرانی و عزاداری در مساجد برپا می شود.

 

*مسجد جامع بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد زنجان

مسجد جامع زنجان در بافت بازار زنجان راسته قیصریه قرار گرفته است و بزرگ‌ترین و زیباترین مسجد و مدرسه دینی شهر است که توسط عبدالله میرزا دارا پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

مسجد جامع تنها مسجدی است که در میان مساجد شهر زنجان به سبک و سیاق مساجد چهار ایوانی ساخته شده و همه قوانین و قراردادهای مفروض در معماری مساجد سنتی ایران را با تأثیرپذیری از سلیقه‌ها و امکانات محلی در خود جای داده است این مسجد در طول تاریخ خود به اسامی متعددی چون مسجد دارا، مسجد سید‌، مسجد سلطانی و مسجد جمعه نامیده شده و دارای 20 حجره در دو سوی ایوان غربی و ایوان شرقی است.

اوج تزئینات بنا در سطوح ایوان‌های شمالی و جنوبی تمرکز یافته‌، کاربرد خط معقلی یا بنایی‌، نگاره‌های گیاهی و انواع طرح‌های هندسی که با تکنیک کاشی هفت رنگ یا مینایی اجرا شده طیفی از هنر دوره قاجار را به وجود آورده است.

مهم‌ترین کتیبه تاریخی مسجد فرمانی است از فتحعلی شاه قاجار در خصوص احداث بنا که به خط ثلث در پای قوس ایوان جنوبی نگاشته شده است، این بنا به شماره 1056 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

* حسینیه اعظم زنجان با شهرتی جهانی

مسجد حسینیه اعظم زنجان در جنوب شهر زنجان که بین مدارهای 36 درجه و 37 درجه شمالی و نصف‌النهارهای 48 درجه و 49.5 درجه شرقی واقع شده قرار گرفته است.

آستان مقدس حسینیه اعظم زنجان یکی از اماکن متبرک و معنوی استان زنجان است که آوازه و شهرت آن به برکت توجهات خاصه حضرت سیدالشهدا (ع) جهانی شده است، هیأت امنای این مکان مقدس از توان و ظرفیت‌های موجود برای ارتقای فرهنگ عاشورا و کیفیت مجالس عزاداری سرور شهیدان استفاده کرده و با سازمان‌دهی نیروی انسانی مخلص توانسته است تا حد نسبتاً مطلوب در مقطع کنونی این مکان را اداره کند.

در بخش فرهنگی ایجاد کتابخانه و بخش سمعی و بصری و تکثیر نوارهای سخنرانی وعاظ و پخش اینترنتی مراسم عزاداری و غیره به سراسر جهان و در بخش مذهبی برگزاری مراسم دعا و عزاداری و اعیاد ائمه طاهرین (ع) و سخنرانی، برگزاری مراسم باشکوه دهه محرم و دسته عزاداری شب تاسوعا که تنها برای این مراسم حدود 45 روز تا دو ماه برنامه‌ریزی و جلسات متعددی برگزار می‌شود، از اقدامات این مجموعه محسوب می‌شود.

برگزاری مراسم ماه مبارک رمضان که به صورت اقامه نماز جماعت‌، سخنرانی و مداحی است و مراسم هفتگی زیارت عاشورا که در شب‌های جمعه و دعای ندبه در صبح جمعه برگزار و مورد استقبال جمع کثیری از مردم خصوصاً جوانان قرار می‌گیرد.

مسجد همه ساله در ایام محرم پذیرای خیل عظیمی از عاشقان اباعبدالله‎الحسین (ع) از سراسر کشور و حتی خارج از کشور است و حاضرین در این مکان مقدس به صورت خالصانه ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت (ع) اعلام می‌کنند.

 

*مسجد زینبیه زنجان باغ گل‌های محمدی

قدمت مسجد زینبیه زنجان، به بیش‌ از 400 سال ‌رسیده و از جمله مساجد باستانی در استان زنجان محسوب می‌شود و بنا به ‌گفته برخی پیشکسوتان و همسایگان محل مسجد زینبیه زنجان، قبلاً به صورت باغی سرشار از گل‌های محمدی بوده است و صاحب این ملک که‌ اغلب اوقات متوجه صدای «یازینب یازینب» توأم با گریه و شیون می‌شده، تصمیم می‌گیرد بخشی‌از باغ را به صورت «تکیه» که ‌در آن سال‌ها متداول و معمول بوده درآورد و نام آن را نیز «زینبیه» بگذارد.

از زمان احداث تکیه در این باغ سرشار از گل‌های محمدی، همه ساله مردم متدین و دردمند زنجان در ماه‌های محرم و صفر درآن جمع می‌شدند و به ‌عزاداری و نوحه‌سرایی می‌پرداختند و این در حالی بود که همه هزینه‌های تکیه نیز تا زمان حیات صاحب باغ، توسط وی تامین و پرداخت می‌شد.

این مکان مقدس تا سال 1085 هجری قمری همچنان به صورت تکیه در داخل باغ مورد استفاده مومنان قرار می‌گرفت، ولی با توسعه شهر زنجان واحدهای مسکونی اطراف آن را فرا گرفت.

این مکان مقدس تاکنون سه ‌بار تجدید بنا شده است که یک مرحله آن با هزینه فرد خیری به نام"جمیله خانم"و مراحل دیگر نیز به ‌همت و یاری شهروندان متدین زنجان، صورت گرفته است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر