logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۷۱۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
در گفت‌وگو با موج رسا مطرح شد

دولت از هم اکنون بر طبل ناامیدی کشاورزان می‌کوبد/ اظهار نظر دولتی‌ها دست دلالان بازار گندم را بازتر می‌کند/ گندمکاران نگرانند

دولت-از-هم-اکنون-بر-طبل-ناامیدی-کشاورزان-می‌کوبد-اظهار-نظر-دولتی‌ها-دست-دلالان-بازار-گندم-را-بازتر-می‌کند-گندمکاران-نگرانند

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به خرید تضمینی گندم گفت: دولت از هم اکنون از کمبود اعتبارات می‌گوید و که این امر منجر به یاس و ناامید کشاورزان شده است.

علی خانمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت ثابت ماندن نرخ خرید تضمی گندم در سال جاری اظهار کرد: نرخ خرید تضمینی براساس تورم باید اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در اعلام خرید تضمینی قانون را رعایت نکرده است تصریح کرد: دولت موظف است خرید تضمینی گندم را براساس نرخ تورم و برپایه قانون اعلام کند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه اعلام خرید تضمینی نیز باید یک ماه مانده به کشت توسط دولت اعلام شود تا کشاورزان از سرگردانی در بیایند گفت: گندم یک محصول استراتژیک در کشور ما محسوب شده و از مواد غذایی اصلی محسوب می‌شود باید در تولید این محصول نیز امنیت پایداری را داشته باشیم.

وی افزود: کشور ما هر لحظه مورد هجوم تحریم‌ها و مسائل خارجی بوده و برای اینکه روی پای خودمان بایستیم و بر تولید داخلی اتکا کنیم باید به غذای مردم و پایداری تولیدمان بها دهیم.

خانمحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه امسال قیمت گندم را در زمان مناسب اعلام نکردند و با این وجود کشاورزان به کشت خودشان ادامه دادند ابراز کرد: بارندگی‌های خوب امسال گندمکاران را از نامیدی نجات داد و این بارندگی‌ها کشاورزان را امیدوار کرد ولی آیا با این وضعیت تورم و با نرخ دلار کشاورزان می‌تواند روی پای خود بایستد و این امر مسئله مهمی است که باید دولت با آن توجه داشته باشد.

وی با بیان اینکه معاونت برنامه‌ریزی آقای نوبخت می‌گویند قیمت خرید گندم در کشور ما نسبت به خارج از کشور گران است افزود: آیا با این وضعیت دلار نیز حساب کردید که امروز گندم با کشورهای دیگر می‌تواند رقابت داشته باشد یا نه.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان در مورد عمل نکردن دولت به قانون در اعلام خرید تضمینی گندم ابراز کرد: دولت موظف است که قانون را اعمال کند نه اینکه بیاید در مورد آن نظر دهد.

وی افزود: دولت باید به این توجه داشته باشد که سمی که کشاورزان در مبارزه با سن گندم و علف کش و غیره سال گذشته خرید می‌کردند 22 هزار تومان که امروز 50 هزار تومان خریداری می‌کنند آیا این به معنی تورم نیست.

خانمحمدی با بیان اینکه دولت با وجود این افزایش قیمت‌ها از ثابت ماندن تورم حرف می‌زند افزود: با این مشکلات، به مرور زمان پایداری تولید در محصول گندم را که مهمترین محصول بوده از دست می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه با قیمت اعلامی از توسط دولت دلار 4 هزار 200 تومان اعلام کرده باید دید که با همین قیمت خرید جهانی گندم هر کیلویی چقدر می‌افتد افزود: من واقعا متعجبم به صحبت‌های معاونت محترم ریاست جمهوری که در برنامه بودجه این مسائل را عنوان می‌کنند و اقدام دولت در بخش کشاورزی تنها حرف است و دولت محترم هیچ توجه به بخش کشاورزی ندارد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه دولت در بخش کشاورزی نسبت به اعلان وضعیت خرید تضمینی که قبل از کشت باید اعلام می‌کرد در حالی که بعد از کشت اعلام شد ابراز کرد: این امر باعث از بین رفتن پایداری تولید در کشور خواهد شد و دود آن به چشم مردم و به ویژه به چشم دولتمردان خواهد رفت.

وی با اشاره به عدم پرداخت به موقع مطالبات گندمکاران افزود: خرید تضمینی در برخی از استانها آغاز شده و تماس‌های زیادی از استانها داریم و تاکنون دولت توانسته 50 درصد پول مطالبات کشاورزان را پرداخت کند.

خانمحمدی با اشاره به اینکه دولت در خرید تضمینی گندم از الان اعلام می‌کند که پول ندارد گفت: دولت در ابتدای برداشت‌ها این حرف را می‌زند وای به آن روزی که برداشت‌ها و خرید‌ها در استانهای مرکزی و غربی آغاز شود.

وی ابراز کرد: امسال در براساس برآورد انجام شده 10 تا 11 میلیون تن گندم در کشور برداشت می‌شود و دولت باید به فکر اعتبارات خرید تضمینی باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه از هم اکنون کشاورزان را یاس گرفته و ناامید شدند بیان کرد: دست دلالان با این اقدام دولت بازتر شده و دولت باید به نکته توجه کند که لااقل دلالان را از جامعه مصرف و تولید حذف کند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر