logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴
[ شناسه خبر : ۷۱۵۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل بهزیستی استان زنجان:

2 هزار و 678 پرونده بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان زنجان تشکیل شده است/ بهره مندی 80 بیمار اسکیزوفرن از خدمات مرکز شبانه روزی بهزیستی زنجان

2-هزار-و-678-پرونده-بیماران-روانی-مزمن-در-بهزیستی-استان-زنجان-تشکیل-شده-است-بهره-مندی-80-بیمار-اسکیزوفرن-از-خدمات-مرکز-شبانه-روزی-بهزیستی-زنجان

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه از سال 1381 امور مراقبتی و توانبخشی و نگهداری بیماران روانی مزمن به بهزیستی کشور واگذار شده است  گفت: در حال حاضر تعداد 80 بیمار اسکیزوفرن از خدمات مرکز شبانه روزی بهزیستی زنجان بهره مند می شوند.

به گزارش موج رسا; محمد محمدی با اشاره به روز جهانی اسکیزوفرنی اظهار کرد: روان‌گسیختگی یا اسکیزوفرنی یک اختلال روانی است که مشخصه آن از کار افتادگی فرایندهای فکری است و پاسخگویی عاطفی ضعیفی بهمراه است.

وی افزود: تا کنون بالغ بر 2 هزار و 678 پرونده بیماران روانی مزمن در بهزیستی استان تشکیل شده است که تعداد قابل توجهی از این آمارمربوط به بیماران اسکیزوفرنی است

این مقام مسئول با اشاره به اینکه از هر 1000 نفر تقریبا 7 نفر در طول زندگی به اسکیزوفرنی مبتلا می شوند خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیر شدید اثرات این بیماری در جامعه و خانواده و اهمیت این موضوع در جهان و کشورها ، سازمان بهداشت جهانی 24 می را روز جهانی اسکیزوفرنی نامگذار کرده است.

محمدی تصریح کرد: اولین بار در سال 1383 در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان بیماران روانی مزمن که به تایید کمیسیون پزشکی بهزیستی رسیده باشد بعنوان  معلول اعصاب و روان جزء گروه های معلولان قرار گرفته و نیز از تمام حقوق و مزایای این قانون بهره مند می گردند.

وی قطع رابطه عاطفی، گوشه نشینی، عدم تمرکز، توهم و هذیان را از مهمترین علائم این بیماری برشمرد و یادآور شد: در اکثر موارد بیماری اسکیزوفرنی  از دوران نوجوانی آغاز می گردد و پس از بلوغ ظاهر می شود و گاها" تا سنین بالا ادامه پیدا می کند.   

مدیرکل بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر تعداد 250 نفر از خدمات مراقبتی توانبخشی در مراکز شبانه روزی بهره مند می شوند افزود: اختصاص یارانه دولتی برای هر فرد بیمار روانی، پاسخگوی هزینه‌های آنها در مراکز اعصاب و روان نیست.

وی گفت: تعداد 35 نفر در مرکز روزانه آموزشی توانبخشی بیماران روانی مزمن، تعداد 50 نفرازبیماران روانی مزمن از خدمات ویزیت در منزل و 52 نفر نیز از خدمات کارگاه های حمایتی تحت نظارت بهزیستی زنجان بهره مند می گردند.

وی با اشاره به وجود دو مرکز توانبخشی شبانه روزی اعصاب و روان  در استان زنجان ادامه داد: شرط پذیرش این بیماران  تشکیل پرونده درحوزه توانبخشی ودرخواست خانوادها ویاارجاع قضائی برای بیماران مجهول الهویه است.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر