logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۸
[ شناسه خبر : ۷۱۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل کمیته امداداستان زنجان:

استان زنجان در حوزه درآمدی زکات رتبه پنجم کشور را دارد/ 60 درصد زکات جمع‌آوری‌شده در امور محرومین هزینه می‌شود

استان-زنجان-در-حوزه-درآمدی-زکات-رتبه-پنجم-کشور-را-دارد-60-درصد-زکات-جمع‌آوری‌شده-در-امور-محرومین-هزینه-می‌شود

مدیرکل کمیته امداداستان زنجان گفت: استان زنجان در حوزه درآمدی زکات رتبه پنجم کشور را دارد.

به گزارش موج رسا; هدایت صفری مدیر کل کمیته امداد استان زنجان با بیان اینکه از ویژگیهای حکومت صالحان رسیدگی به حال نیاز مندان در سایه جمع آوری وپرداخت زکوات و انفاقات است،اظهار کرد: با همت اعضای شورای زکات بامحوریت علماوروحانیون، ائمه جمعه وجماعات، مودیان و مبلغین و در سایه کار تیمی وحرکت جهادی در سال گذشته قریب به 9میلیاردو 500میلیون تومان زکات واجب ومستحبی در استان جمع آوری شده و استان زنجان در حوزه درآمدی زکات رتبه پنجم کشور را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه زکات یک واجب الهی است وهمه دستگاهها باید درنهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات تلاش کنند، گفت: جمع‌آوری زکات و رسیدگی به امور نیازمندان در جامعه اسلامی از شئونات ولی است، و بر اساس اذن ولی‌فقیه و قانون زکات مصوب مجلس شورای اسلامی کمیته امداد تنها نهاد متولی جمع‌آوری و هزینه کرد زکات در کشور است.

دبیر شورای زکات استان گفت: با همراهی مناسب اعضای شورای زکات و مشارکت مطلوب مردم 101 درصد برنامه های زکات استان زنجان در این بخش در سال گذشته محقق و13درصد نسبت به سال 95 رشد داشته است.

وی بابیان اینکه بر اساس الزامات ابلاغی شورای مرکزی زکات کشور باید 60 درصد زکات جمع‌آوری‌شده در امور محرومین و 40 درصد در امور عام‌المنفعه هزینه شود، افزود: 61 درصد از زکات جمع‌آوری‌شده در استان زنجان در امور محرومین و 39 درصد از آن در امور عام‌المنفعه هزینه شده که این تناسب در سال گذشته دور این استان نسبت به سال قبل از آن بهبود نسبی داشته است.

صفری ادامه داد: کمیته امداد استان زنجان در هزینه کرد زکات جمع‌آوری‌شده در امور محرومین، ارائه خدمات هدفمند و اثربخش از محل منابع حاصل از این فریضه الهی به‌منظور رفع مشکلات مددجویان تحت حمایت ونیازمنداقدامات موثری داشته است که با این رویکرداحداث 89پروژه عمرانی، احداث ،تعمیر وباز سازی 181منزل مددجویی احداث 49فقره سرویس بهداشتی وحمام ،پرداخت 162مورد کمک هزینه ازدواج از خدمات این نهاد در سال گذشته بوده است.

وی عنوان کرد: زکات جمع‌آوری‌شده در امور عام‌المنفعه نیز به‌منظور ساخت، تعمیر، مرمت و بهسازی پروژه‌های عام‌المنفعه در روستاها ازجمله مسجد، حسینیه، خانه عالم و پل در سال گذشته هزینه شده است.

صفری از اقدامات مهم دیگر کمیته امداد استان زنجان در حوزه فرهنگ‌سازی زکات به تشکیل506 شورای زکات در روستاها اشاره کرد و گفت: این شوراها با محوریت امام جماعت روستاها تشکیل ودر صورت عدم حضور امام جماعت با حضور دهیاران تشکیل می شود.

وی همچنین از نصب 254تابلوزکات در مبادی ورودی روستاها با همکاری بخشداریها ودهیاریها خبر داد و افزود:در همین راستا بیش از 2هزارو424متر دیوار نویسی وفضا سازی محیطی صورت گرفته است.

مدیرکل کمیته امداد استان خاطرنشان کرد: در سال گذشته 638جلسه وهمایش با مودیان عاملین وافراد موثر در حوزه زکات برگزار شده واز 605روستا زکات جمع آوری شده،وبیش از 58مبلغ زکات با دبیر خانه شورای زکات استان همکاری می کنند.

وی در ادامه به اهداء بسته های فرهنگی در همایش طلایه داران تبلیغ اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات مستمر با روحانیون ، برگزاری آیین شکر گزاری در روستاها ونامگذاری تعدادی از میادین خیابانها ،کوچه ها ومحله ها بنام زکات از دیگر اقدامات شورای زکات استان بوده است.

صفری در پایان با اشاره به در پیش بودن عید سعید فطر به برنامه ریزی وساماندهی جمع آوری زکات فطره اشاره کرد و اظهار داشت: برنامه ریزی شده است که زکات فطره جمع آوری شده روزه داران در همان روز به حساب نیازمندان واریز شود.

انتهای پیام

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر