logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
[ شناسه خبر : ۷۱۳۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در پنجمین جلسه اقتصاد مقاومتی زنجان در سال جاری مطرح شد؛

موفقیت زنجان در اجرای طرح اشتغال روستایی/استقبال روستاییان از طرح های اشتغال

موفقیت-زنجان-در-اجرای-طرح-اشتغال-روستایی-استقبال-روستاییان-از-طرح-های-اشتغال

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان گفت:زنجان استانی است که در اجرای طرح اشتغال روستایی در مقایسه با سایر استان‌ها موفق‌تر عمل کرده است.

به گزارش موج رسا; فرامرز نیک‌سرشت در پنجمین جلسه اقتصاد مقاومتی زنجانبا بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد اقتصاد کشور ملی و دولتی و ۲۰ درصد خصوصی است،ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته به بخش خصوصی اهمیت بیشتری داده می شود.

وی گفت: مفهوم بهره‌وری در بخش دولتی معنایی ندارد چرا که بهره‌وری در صورتی  محقق می‌شود که سود و منفعتی در کار باشد.

این مسئول با بیان اینکه تا زمانی که اصل ۴۴ به صورت مطلوبی در کشور اجرایی نشود، موضوع بهره‌وری نیز مغفول می ماند، ادامه داد: باید در این زمینه توجه بیشتری شود.

نیک‌سرشت طرح اشتغال روستایی را در ابتدا دارای مکانیسم مبهمی عنوان کرد و گفت: با این وجود زنجان نسبت به سایر استان‌ها موفق‌تر عمل کرده است.

وی با اشاره به ایرادات سامانه کارا ،افزود: در هیچ استانی در کشور بیش از ۶ درصد پرداختی وجود ندارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان، بیان داشت: تاکنون در استان ۴.۳ درصد تسهیلات پرداخت شده و بیش از ۲ درصد نیز در دست اقدام است.

 

*اقتصاد دانش‌بنیان از الزامات اقتصاد مقاومتی است

در ادامه این جلسه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان به بحث های اقتصاد دانش‌بنیان اشاره کرد و اظهار داشت: اقتصاد دانش‌بنیان از الزامات اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه توجه به اقتصاد دانش بنیان می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند، افزود: بهره‌وری نیز در کشور مغفول مانده است در حالی که باید بر اساس برنامه ششم توسعه یک‌سوم از رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری انجام شود.

در ادامه این جلسه دبیر شورای هماهنگی بانک‌های استان زنجان نیز، اظهار داشت: برای برنامه اشتغال فراگیر ۷۵ مورد طرح به بانک‌های استان به مبلغ ۱۵۳۲ میلیارد تومان معرفی شده‌ است.

وی گفت: به ۵ طرح مبلغی برابر ۶۴.۳۴۰ میلیارد ریال پرداخت شده و ۳ طرح نیز مصوب شده و ۱۴ طرح نیز مردود شده است.

سعید محمدی دوست بانک‌های عامل طرح اشتغال روستایی را بانک‌ کشاورزی، پست‌بانک و بانک تعاون اعلام کرد و گفت: در مجموع ۳۰۲ طرح در این راستا به بانک‌های استان دریافت شده که به ۱۱ طرح تسهیلات پرداخت شده و ۶۹ طرح نیز محدود شدند.

وی عدم مراجعه برخی از معرفی‌شدگان به بانک، عدم تمایل به نرخ بازپرداخت تسهیلات را از جمله مشکلات عنوان کرد و افزود:  عدم آشنایی معرفی‌شدگان با شرایط و نرخ تسهیلات بانکی، عدم رعایت رسته‌های اولویت‌دار و مواردی از این قبیل در پرداخت تسهیلات مشکل ایجاد کرده است.

 

*اعطای 100 میلیارد تومان برای اشتغال روستایی زنجان

در ادامه این جلسه مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان سهم استان زنجان از مجموع تسهیلات اشتغال روستایی را به میزان 100 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: نرخ تسهیلاتی که قرار است برای رونق اقتصادی در روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت ارائه شود، به ترتیب برای مناطق روستایی و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر استان 6 و 10 درصد تعیین شده است. 

 محمدرضا یوسفی تزریق این اعتبارات در مناطق روستایی را موجب رونق اقتصادی و کاهش مهاجرت روستاییان به شهرها عنوان کرد و گفت: روستاییان از این طرح استقبال خوبی دارند.

 وی با اشاره به اجرای طرح های اشتغالزایی با اعطای تسهیلات اشتغال‌زایی در روستاها و شهرهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت،بیان داشت: اشتغال پایدار ثمره اجرای این طرح ها است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر