logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۴
[ شناسه خبر : ۷۱۰۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان زنجان:

افزایش قیمت جهانی، موجب گران شدن مس شده است/ متغییر بودن قیمت ها به دلیل عدم نظارت

افزایش-قیمت-جهانی،-موجب-گران-شدن-مس-شده-است-متغییر-بودن-قیمت-ها-به-دلیل-عدم-نظارت

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان گفت:در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت جهانی، قیمت کالاهای تولید شده در استان زنجان نیز افزایش یافته است.

محمد رضا جرجیسی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به نوسانات ارزی پیش آمده در کشور، اظهار داشت:قیمت صنایع مس با نوسانات جهانی دلار تعیین می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مس در زنجان افزایش یافته است، افزود: به دلیل افزایش قیمت جهانی مس، این کالای ایرانی نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در شش ماهه اول سال جاری  نرخ مس طبق نوسانات ارائه می شود.

نائب رئیس اتحادیه چاقو فروشان و چاقو سازان استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر ما به صورت رندمی بازار را رصد می کنیم، افزود: برخی از واحدها افزایش بیشتری داشته و برخی نیز با قیمت کمتری ارائه می کنند.

جرجیسی بیان داشت: در حال حاضر گرده مس خام در بازار با قیمت های متفاوت 46 و 500 و 43 و 48 هزار تومان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه عدم نظارت بر بازار موجب تغییر قیمت از کارگاهی به کارگاه دیگر شده است، گفت: باید نظارت بر قیمت های ارائه شده انجام شود.

گفتنی است،قدمت استفاده از مس بر اساس مدارک و شواهد باستانشناسی به 9500 ق.م می رسد و تا قبل از هزاره 5 ق.م(کشف ذوب مس) به صورت خالص بکار رفته و از شیوه چکش کاری سرد برای شکل دادن به آن استفاده می شده است.

 امروزه با استناد به مدارک غیرقابل انکار که از گوشه کنار ایران یافت شده است،می توان شمال و مرکز ایران را جزء  قدیمی ترین مراکز فلزکاری جهان و نیز فلزکاران ایران از پیشگامان کشف ذوب مس در جهان باستان دانست که فراوانی معادن مس در ایران، مؤید این نکته است.

با توجه به کشف کوره ذوب مس در سگز آباد قزوین واقع در ((تپه قبرستان))، توسط ((دکتر مجدزاده))  و نزدیک بودن این منطقه از لحاظ جغرافیایی به زنجان، که احتمالاً اولین کوره ذوب مس است و نیز وجود معادن بزرگ مس در منطقه نظیر معدن مس ((رشید آباد)) می توان به قدمت استفاده از این فلز در زنجان پی برد.

 با ممنوعیت استفاده از طلا و نقره برای ساخت ظروف، روند استفاده از فلزاتی چون مس افزایش یافت. زیرا فلزی چکش خوار، شکل پذیر، با قابلیت تورق و مفتول شدن و اجرای تزئینات مختلفی چون مشبک کاری، قلمزنی، حکاکی، فلزکوبی، ترصیع و کنده کاری و ... ، است. در طول تاریخ درکنار دیگر کاربردهای مس از این فلز برای ضرب سکه نیز استفاده شده است.

اوج هنر فلزکاری دوره اسلامی مربوط به سلجوقیان است که در این دوره زنجان در کنار مراکزی چون خراسان، موصل، همدان قرار داشت.

در زمان حاضر خوشبختانه صنعت مس زنجان پس از یک رکود چند ساله دوباره احیاء شده است و مسگری های سنتی در کنار صنعتی شدن به این امر مشغول هستند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر