logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۵
[ شناسه خبر : ۷۰۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
در راستای برنامه خود مراقبتی انجام شده است؛

سفیران سلامت محله؛ داوطلبان بی ادعا/ «سلامت برای مردم، با مردم و توسط مردم» شعار سفیران سلامت

سفیران-سلامت-محله؛-داوطلبان-بی-ادعا-«سلامت-برای-مردم،-با-مردم-و-توسط-مردم»-شعار-سفیران-سلامت

سفیر سلامت به صورت داوطلبانه مسئولیت انتقال مطالب آموزشی را به اعضای خانواده اش بر عهده گرفته و از سلامت خود و عزیزانش مراقبت می کند.

به گزارش موج رسا; دوره آموزشی طرح سفیران سلامت محله با هدف ارتقای سطح آگاهی بانوان و خودمراقبتی در بیماری ها و کاهش مراجعه به مراکز درمانی و تربیت مربی برگزار می شود.

خودمراقبتی به اقدامی گفته می شود که یک فرد با استفاده از آموخته های قبلی و مهارت های خود استفاده می کند تا از سلامتی خود مراقبت کند و در این راستا می تواند با اساتید و متخخصان حوزه سلامت نیز مشورت کند.

همان طور که از نامش مشخص است خودمراقبتی شامل اقداماتی است که افراد در راستای حفظ و ارتقای سلامت خود انجام می دهند اما ممکن است سطح این مراقبت به اعضای خانواده، بستگان و اطرافیان نیز گسترش پیدا کند.

یکی از اقداماتی که طی چند سال اخیر صورت گرفت این بود که کشور از سمت بیماری محور بودن به سمت سلامت محور بودن حرکت کرده است در گذشته یکی از دغدغه و شعار مسئولان «سلامت برای مردم» بوده است در صورتی که طی چند سال گذشته بر شعار «سلامت برای مردم، با مردم و توسط مردم» تاکید و پافشاری شده است. برای تحقق این شعار هر خانه نیازمند فردی توانا بود بتواند از سلامت خود و خانواده اش مراقبت کند که عنوان سفیر سلامت برای این ماه در نظر گرفته شد.

به زبان ساده سفیر سلامت به فردی از خانواده گفته می شود که به حوزه سلامت علاقه مند باشد. این فرد آموزش های لازم را توسط متخصصان دریافت می کند در هر خانواده ایرانی، یک نفر به عنوان سفیر سلامت تعیین می شود و آموزش‌های لازم را دریافت می‌کند.

این طرح به منظور بهبود وضعیت سلامت خانواده و در قالب برنامه ملی ترویج و توسعه خودمراقبتی تدوین شده است که بر اساس آن توسعه ارتباط با خانواده‌ها، گروه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی برای ارتقای سلامت مورد توجه قرار گرفته است.

افرادی که علاقه مند به حوزه سلامت هستند و حداقل 8 کلاس سواد دارند می توانند به صورت داوطلبانه به پایگاه های سلامت محله خود مراجعه کنند تا مطالب آموزشی را به اعضای خانواده خود انتقال دهند و در راستای ارتقای سلامت خود و خانواده خود نقش مهمی را ایفا کنند.

"طاهری" یکی از سفیران سلامت محله زنجان در گفت و گو با خبرنگار موج رسا، اظهار داشت: سفیران محله اشخاصی هستند که در مرکز سلامت محله ثبت نام کرده و در دوره های آموزشی مربوطه شرکت می کنند.

وی با بیان اینکه این افراد پس از گذراندن دوره های آموزشی در محله خود به افراد خانواده و همسایه ها خدمات رسانی می کنند، افزود: بیشتر این دوره ها در خصوص خود مراقبتی است.

این بانوی زنجانی خاطرنشان کرد:سفیران سلامت محله زنجان از 25 سال گذشته راه اندازی شده است و در نمایشگاه های مختلف به منظور ارائه فعالیت ها و هنرهای دستی سفیران سلامت و معرفی این مرکز اقدام می کند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر