logo
امروز : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۹
[ شناسه خبر : ۶۹۳۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معرفی جاذبه های گردشگری استان زنجان؛

شاتوت هزار رود جاذبه گردشگری زنجان/نخستین جشنواره شاتوت در هزار رود برگزار می شود

شاتوت-هزار-رود-جاذبه-گردشگری-زنجان-نخستین-جشنواره-شاتوت-در-هزار-رود-برگزار-می-شود

نخستین جشنواره شاتوت در هزار رود طارم یکی از شهرستان های استان زنجان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا; روستای توریستی هزار رود مرکز اصلی تولید شاتوت در طارم است. این روستا یکی از روستاهای مهم و بزرگ و پرجمعیت شهرستان طارم از توابع استان زنجان محسوب می شود.

این روستا در پنج کیلومتری غرب شهر آببر واقع شده و در قسمت جنوب به قزل اوزن مشرف است و بخش شمالی هزاررود که مشرف بر کوهستان ها و ییلاق های این روستا بوده و کوههای آسمان کوه یا ماسوله داغ در آن قرار دارند، بوسیله یک راه پیاده رو و قدیمی و کوهستانی به ماسوله منتهی می شود.

فاصله روستای هزاررود تا زنجان حدود 100 کیلومتر و تا شهر منجیل در حدود 60 کیلومتر است.

آب وهوای این روستا همچون دیگر مناطق در روستاهای شهرستان طارم، مدیترانه ای و معتدل می باشد و به همین دلیل بصورت بالقوه و بالفعل توانایی پرورش هر نوع محصول را دارد.

این روستا، روستایی کوهپایه ای بوده و خانه های مسکونی آن بصورت متفرق در دره ای به شکل v واقع شده اند.

رودخانه ای با آب زلال و قابل توجه که از کوهستان های شمالی این روستا سرچشمه گرفته و با مشرب کردن باغات زیتون، گردو، انار و زمین های کشاورزی این روستا، طی مسیری 10 کیلومتری به رودخانه بزرگ قزل اوزن می ریزد.

نام این رود کوچک، هزاررود، نام دارد که نام روستا هم از این رود اخذ شده است.

این روستا قدمتی طولانی و قدیمی دارد. البته در گذشته های دور دو قلعه باستانی در بالا و پایین یک صخره بلند طبیعی در محلی بنام «گلف» وجود داشته است که هم اکنون خرابه های آن بنامهای «قلعه پش» و «قلعه بن» پا برجاست، قلعه پش یعنی قلعه بالا و قلعه بن یعنی قلعه پایین است.

این روستا در زمینه کشاورزی نیز از روستای خوب استان زنجان محسوب می شود ولی شاتوت های این روستا موجب آشنایی مردم با آن شده است.

باغداران هزاررودی، علاوه بر فروش عمده و صادرات به اکثر استان های کشور، شاتوت را بصورت تازه در اختیار گردشگران و مسافران نیز قرار می دهند.

طبق آمار بدست آمده از خریداران اصلی شاتوت در سال ۹۶ درآمدی بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از فروش این محصول، به دست باغداران هزاررودی رسیده است که مبلغ قابل توجهی است.

با توجه به اهمیت این محصول اقتصادی و همچنین برای شناساندن بیش از پیش شاتوت جشن بزرگی در روز سه شنبه این هفته  در روستای هزاررود برگزار می شود.

مسئول اداره ميراث فرهنگي شهرستان طارم اظهار داشت: جشنواره شاتوت سه شنبه 25 ارديبهشت ماه جاري در روستاي هزار رود طارم برگزار مي شود.

ابراهيم محمدي، گفت: اين جشنواره در روستاي هزار رود طارم بعلت وسعت باغ هاي شاتوت برگزار مي شود.

وی ادامه داد: مجموعه چاي باغي هزار رود ميزبان نخستين جشنواره شاتوت شهرستان طارم است.

به گفته محمدي اين جشنواره با مشاركت اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان، فرمانداري و بخشداري شهرستان طارم، دهياري هزار رود و شوراهاي اسلامي هزار رود برگزار مي شود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر