logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۹
[ شناسه خبر : ۶۸۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون امور توسعه و پیشگیري بهزیستی استان زنجان:

نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقب ماندگی ذهنی شدید ناشی از اختلالات ژنتیک است/ مراجعه 1500 نفر به مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی استان زنجان

نیمی-از-علل-نابینایی،-ناشنوایی-و-عقب-ماندگی-ذهنی-شدید-ناشی-از-اختلالات-ژنتیک-است-مراجعه-1500-نفر-به-مراکز-مشاوره-ژنتیک-بهزیستی-استان-زنجان

معاون امور توسعه و پیشگیري بهزیستی استان زنجان گفت: نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقبماندگی ذهنی شدید ناشی از اختلالات ژنتیک است.

به گزارش موج رسا; گل نساء آقا محمدي زمان مناسب براي انجام مشاوره ژنتیک را پیش از ازدواج، قبل از بارداري و حین بارداري عنوان کرد و اظهار داشت: هزینه هاي پیشگیري به مراتب کمتر از هزینه هاي درمان است و اکثر بیماري هاي ژنتیکی قابل پیشگیري و کنترل هستند.

وي با اشاره به اینکه در ماده 75 برنامه ششم توسعه بر اجباري شدن آزمایش هاي ژنتیک پیش از ازدواج تاکید شده است گفت: مشاوره ژنتیک چه در ازدواج هاي خویشاوندي و چه غیر خویشاوندي ضروري بوده و خطر بروز ناهنجاري هاي ژنتیکی در ازدواج هاي غیر فامیلی به مراتب کمتر از ازدواج هاي فامیلی می باشد.

این مقام مسئول افزود: با توجه به پیشرفتهاي علمی در زمینه بررسی و تشخیص علل بروز بیماريهاي ژنتیکی در انسان، بسیاري از بیماريهاي ارثی در زمان جنینی قابل تشخیص هستند.

معاون امور توسعه و پیشگیري بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه مشاوره ژنتیک با بررسی احتمال ایجاد بیماريهاي ژنتیکی در خانواده و ارائه اطلاعات لازم از طرف فرد مشاور به خانواده، گامی موثر در ارتقاي سطح آگاهی افراد دارد، تصریح کرد: نخستین و مهمترین هدف در مشاوره ژنتیک تشخیص دقیق بیماري است.

آقا محمدي عنوان کرد: آگاهسازي جامعه و ارائه مشاوره به زوجین در آستانه ازدواج از جمله اقدامات مهم و اساسی بهزیستی براي پیشگیري از بروز معلولیت هاي ناشی از اختلالات ژنتیک به شمار میرود.

وي با اشاره به اینکه نیمی از علل نابینایی، ناشنوایی و عقبماندگی ذهنی شدید ناشی از اختلالات ژنتیک است یادآور شد: بیماريهاي ژنتیکی از طریق مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج، قابل شناسایی و تشخیص زودرس هستند.

وي گفت: مراکز مشاوره ژنتیک بهزیستی زنجان در زمینه هاي مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداري، مشاوره حین بارداري و ... به تمامی آحاد جامعه ارائه خدمت می کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر