logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۱
[ شناسه خبر : ۶۸۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان:

استان زنجان پتانسیل بالایی در کاشت درختان صنوبر دارد/ اجرای پروژه «صنوبر کاری» در ابهر

استان-زنجان-پتانسیل-بالایی-در-کاشت-درختان-صنوبر-دارد-اجرای-پروژه-«صنوبر-کاری»-در-ابهر

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان با اشاره به اجرای پروژه کشت صنوبر در استان زنجان گفت: استان زنجان به لحاظ جغرافیایی پتانسیل بالایی در کاشت درختان صنوبر دارد.

به گزارش موج رسا; خلیل آقاجانلو در حاشیه بازدید معاون برنامه ریزی‌، توسعه مدیریت و منابع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری از پروژه "صنوبرکاری" شهرستان ابهر با بیان اینکه استان زنجان كه از آن بعنوان فلات زنجان نيز نام برده شده ، به مساحت 2 میلیون و 216 هزار و 400 هکتار در ناحيه رويشي ايران‌- توراني واقع شده است، اظهار کرد: این استان بدليل موقعيت خاص از نظر جغرافيائي و با توجه به وجود 11 نوع اقليم از تركيب گياهي متنوعي برخوردار است.

وی ابراز کرد: این استان بدين صورت كه از شمال با رشته كوههاي البرز هم مرز است و از طريق دره سفيد رود و كوههاي جنوبي گيلان تحت تاثير آب و هواي خزري قرار مي‌گيرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان تصریح کرد: گونه‌هاي گياهي موجود در اين ناحيه به ویژه پوشش جنگلي در اين ناحيه متاثر از اين نوع آب و هوا بوده و از طرف جنوب و جنوب غربي با رشته كوههاي زاگرس نیز هم مرز است.

وی بیان کرد: تنوع گونه‌هاي گياهي آن بخش‌، از فلور اين رشته كوه بوده و منطقه مركزي و بين اين دو ناحيه شمال و جنوب بدليل واقع شدن در بين دو رشته كوه البرز و زاگرس و همچنين وجود خاك‌هاي آهكي و شور در بعضي مناطق‌، پوشش گياهي موجود، نيمه بياباني است.

آقاجانلو افزود: با توجه به موقعیت اقلیمی و پتانسیل موجود در استان می‌تواند در کاشت درختان صنوبر در راستای تامین چوب مورد نیاز صنایع چوب کشور نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر این درخت یکی از منابع مهم تولید چوب کشور بوده و در صنایع کاغذسازی، ساختمان‌سازی، کبریت‌سازی، نئوپان و سلولزی کاربرد دارد و به جهت دارا بودن این اهمیت در چند سال‌ گذشته در استان مورد کشت قرار گرفته است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر