logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۲۷
[ شناسه خبر : ۶۷۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
گزارش؛

وقتی اعتبارات در مقابل نیازمندی‌های بازار زنجان محدود است/ طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران در انتظار تدبیر مسئولان

وقتی-اعتبارات-در-مقابل-نیازمندی‌های-بازار-زنجان-محدود-است-طولانی‌ترین-بازار-سرپوشیده-ایران-در-انتظار-تدبیر-مسئولان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه نگهداری و مدیریت مجموعه بزرگ تاریخی همچون بازار، نیازمند هزینه قابل توجهی است، گفت: مرمت اضطراری بازار نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است.

به گزارش موج رسا; بازار زنجان یکی از مهم‌ترین و زیباترین مجموعه‌های تجاری سراسر استان زنجان است، این بازار در قلب بافت قدیمی و مشرف به دروازه قلتوق (دروازه جنوبی شهر زنجان) قرار دارد.

 مجموعه بازار قدیمی به صورت یک خط مستقیم به عنوان بازار بالا و پایین به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است. گستردگی جغرافیایی بازار زنجان و تنوع راسته‌ها، تعدد سراها و کاوانسراهای درون شهری در راسته‌های فرعی که هر کدام به نام و فعالیت خاص اختصاص یافته و وجود مساجد فراوان گویای پویایی این مجموعه در طول زمان‌های گذشته و شرایط حاکم بوده است.

این بازار که طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران است، از سوی غرب و شرق گسترده شده و بدین لحاظ بازار پائین و بازار بالا تقسیم و نامگذاری شده است.

 

*تاریخچه

ساخت بازار زنجان در سال ۱۲۰۵ هجری قمری در دوران حکومت آغامحمد خان قاجار آغاز و به سال ۱۲۱۳ هجری قمری مقارن حکومت فتحعلی شاه قاجار پایان گرفته است. به مرور زمان کاروانسراها، گرمابه‌ها، مسجدها و راسته‌ها در اطراف این بازار شکل گرفتند و آن را در اواخر دوره قاجاریه و مقارن با حکومت محمد علی شاه قاجار به مجموعه‌ کاملی تبدیل کردند.

 این مجموعه، در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار ساخته شده که پنج هکتار آن به فعالیت های اقتصادی، هفت هکتار آن به سکونت، یک هکتار به اماکن عام‌المنفعه و دو هکتار دیگر به شبکه‌ ارتباطی اختصاص یافته است.

مجموعه‌ی بازار از گذشته‌های دور، محل مناسبی برای برخورد آراء و افکار اجتماعی بوده و همواره نقش ممتاز و برجسته‌ای در حفظ آداب و سنن ملی و مذهبی داشته است.

 

*نباید بی ‌توجه از کنار  تخریب بازار گذشت

این روزها حال بازار زنجان خوب نیست به طوری که"اسدالله درویش ‌امیری" استاندار زنجان نیز در کارگروه تخصصی بازار تاریخی زنجان به این امر اشاره کرد و گفت به نظر می رسد با گذشت زمان، بخش هایی از این مجموعه فرهنگی و تاریخی در حال تخریب است اما نباید بی ‌توجه از کنار این تخریب گذشت، بلکه باید در راستای مرمت و بهسازی آن، تلاش و برنامه ریزی های مناسبی از سوی مسئولان صورت گیرد.

وی با تاکید بر خودداری مسئولین دستگاه‌ های خدمات‌ رسان از نگاه اقتصادی و درآمدی بر بازسازی و مرمت بازار، افزود: اگر دستگاه ‌های اجرایی خدمات ‌رسان مانند اداره آب و فاضلاب شهری، شرکت توزیع نیروی برق و اداره گاز با نگاه کسب سود در قبال ارائه خدمات وارد این عرصه شوند، مرمت و بهسازی بازار به سرانجام نخواهد رسید.

درویش ‌امیری با بیان اینکه شرایط ظاهری فعلی بازار، در شان شهر زنجان و بهره ‌برداران و کسبه بازار نیست، ابراز کرد: آراستگی ظاهری، نحوه اجرای فنی و صحیح تاسیسات مورد نیاز و خروج از بی ‌انضباطی و هرج و مرج از جهات مختلف به سود بازاریان و در راستای رفاه این افراد خواهد بود.

استاندار زنجان با بیان اینکه مسئولین نباید به بازار تنها به ‌عنوان یک محل کسب و کار بنگرند، گفت: بازار باید یک مکان تاریخی و فرهنگی فاخر شهر زنجان که از گذشتگان به ارث رسیده است، قلمداد شود؛ به گونه ای که باید طوری برنامه ‌ریزی شود تا ضمن حفظ این مکان برای نسل‌ های آتی به ‌عنوان اثری ماندگار، مورد استقبال و بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه هر یک از دستگاه ‌های عضو کارگروه، باید به اندازه توان خود سهمی در مرمت بازار داشته باشند، عنوان کرد: بازاریان نیز به‌ عنوان افراد ذی‌ نفع، باید در مرمت و اجرای طرح بهسازی بازار زنجان با دستگاه ‌های دولتی و خدمات‌ رسان، همکاری و مشارکت داشته باشند.

حدود چهار ماهی است که از این سخنان استاندار زنجان می گذرد اما هنوز برنامه ریزی لازم برای مرمت بازار زنجان انجام نشده است اگر چه جلساتی نیز پس از اظهار نظر استاندار در این زمینه برگزار شده است.

 

* نبود اعتبار

در جدیدترین اظهار نظر "یحیی رحمتی" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان نبود اعتبار لازم یکی از دلایل عدم رسیدگی کامل به بازار عنوان شده است.

وی در گفت و گو با فارس گفته است، یکی از موضوعاتی که از هفته‌های گذشته در دستور کار مجموعه مدیریت استانی قرار گرفته است، بحث رسیدگی و ساماندهی به وضعیت بازار بزرگ زنجان است.

وی ادامه داد: بازار زنجان، بزرگترین بازار سرپوشیده کشور است، از همین رو باید دقت کنیم، که ساماندهی آن به عهده یک ارگان و یا دستگاه خاص نبوده و نیازمند هماهنگی همگانی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه میراث فرهنگی نیز به عنوان متولی بناهای تاریخی اقدامات متعددی در این حوزه انجام می‌دهد، گفت: البته باید دقت کنیم که ساماندهی بازار با توجه به جاذبه گردشگری آن در جذب گردشگر بسیار موثر است.

رحمتی با اشاره به اینکه فضای پیرامونی بازار نیز فرصت مناسبی برای جذب گردشگر به استان است، افزود: از همین رو در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت مجموعه استانی در حل مشکلات بازار اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه طول راسته و سراهای بازار در مجموع بیش از 2 کیلومتر است، اضافه کرد: نگهداری و مدیریت این مجموعه تاریخی به این عظمت در طولانی مدت نیازمند هزینه بسیاری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه اعتبارات در مقابل عظمت و نیازمندی‌های بازار محدود است، تصریح کرد: آنچه مسلم است، برای نگهداری بازار باید اعتبارات مالی و استانی قابل توجهی اختصاص یابد تا پاسخگوی نیازها باشد.

رحمتی در ادامه به سراها و راسته‌های مورد نیاز مرمت اشاره کرد و گفت: مرمت برخی از سراها و راسته‌ها در اولویت بوده و اضطراری است که از جمله آن می‌توان راسته حجت‌الاسلام در بازار قیصریه، سرای ناصر و ... را نام برد.

وی با اشاره به اینکه بازار زنجان نیز همچون سایر بناهای تاریخی استان نیازمند مرمت مستمر است، اضافه کرد: البته اقداماتی نیز در راستای مرمت بازار از جمله تاسیسات و ... انجام شده است، اما طبق برآورد مرمت اضطراری بازار نیازمند 20 میلیارد ریال اعتبار است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر