logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۰
[ شناسه خبر : ۶۷۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش:

آموزش و پرورش با بازنشستگی و کمبود شدید نیرو روبرو شده است

آموزش-و-پرورش-با-بازنشستگی-و-کمبود-شدید-نیرو-روبرو-شده-است

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: آموزش و پرورش با بازنشستگی و کمبود شدید نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی روبرو شده است.

به گزارش موج رسا; مجید طهرانیان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس از انقلاب، مشارکت مردم در حوزه تعلیم و تربیت شکل خوب و مناسبی پیدا کرده است، اظهار کرد: در بعضی مناطق و استان‌ها از جمله آذربایجان شرقی میانگین مشارکت مردم از حد متوسط و برنامه‌های پیش‌بینی شده جلوتر است.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در مشارکت بخش خصوصی دارند، ابراز کرد: باید از شرکای اجتماعی مثل موسسه‌ها و مراکز، حمایت‌های درستی انجام دهیم تا بستر مناسب برای مشارکت مردم فراهم شود.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در برخی از استان‌ها مانند زنجان میزان مشارکت در توسعه مراکز غیردولتی از برنامه‌های پیش‌بینی شده پایین‌تر است گفت: مردم روحیه مشارکت جویانه خوبی دارند فقط باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود و اطلاعات و آگاهی درستی به مردم بدهیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مدارس غیردولتی در سطح کشور 13 هزار و 500 باب است، عنوان کرد: بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر دانش‌آموز در این مدارس تحصیل می‌کنند و ۲۰۰ هزار نفر مشغول به کار هستند که این اشتغال بالا در بخش‌های غیردولتی را نشان می‌دهد.

طهرانیان بابیان اینکه تعداد هنرستان‌های غیردولتی نسبت به سایر مدارس در سطح کشور پایین تر است خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی در مقطع ابتدایی بیشتر است و سپس متوسطه دوم ، متوسطه اول و هنرستان‌ها قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه تنگناهای اقتصادی یکی از مشکلات در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی است، ادامه داد: تلاش می‌کنیم خارج از حمایت‌های اقتصادی بتوانیم زمینه‌سازی‌های دیگری مانند حمایت از قوانین و مقررات و فرهنگسازی را داشته باشیم تا فردی که به هر شکلی در عرصه تعلیم و تربیت سرمایه‌گذاری می‌کند از این کار منفعت لازم را ببرد و برای مشارکت بیشتر تشویق شوند.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: نظام ۶-۳-۳ امسال تکمیل می‌شود، پیش از این هنرستان‌ها دو ساله بودند اما از امسال تحصیل در هنرستان ها سه ساله می‌شود که این امر آموزش و پرورش را با چالش جدی کمبود فضا در هنرستان‌ها رو به رو می‌کند بر همین اساس پیش‌بینی می‌کنیم امسال شیوع تأسیس هنرستان‌های غیردولتی را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از معضلات مهم مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت مربوط به فضاهای آموزشی است، عنوان کرد: بر اساس محاسبات تامین فضا ۴۰ درصد هزینه سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص می‌دهد و از آنجایی که در کشور ما فضا و شهرک‌های کاملا آموزشی کم است و عدم وجود ملک‌ها و کاربری آموزشی این مشکل را به وجود آورده که ساختن فضاهای آموزشی با توجه به کمبود منابع دولتی برای سرمایه‌گذاران صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل به استفاده از مکان‌های استیجاری رو می‌آورند که بیشتر کاربری مسکونی دارند و با تغییرات اندکی به مدرسه تبدیل می‌شوند.

طهرانیان با بیان اینکه تسهیلات بانکی در قانون برای تأسیس مدارس غیردولتی پیش بینی شده است گفت: کمبود منابع مالی بانکها برای ارائه تسهیلات مشکل دارند اما اگر سیاست و مدیریتی در سطح کشور و استان‌ها انجام گیرد می‌تواند این چالش‌ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه امسال آموزش و پرورش با بازنشستگی و کمبود شدید نیرو به ویژه در مقطع ابتدایی روبرو شده است ابراز کرد: پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده بیش از ۲۰ هزار کلاس درس معلم نداشته باشند اما تمهیداتی برای معلمان جدید و جوان آموزش و پرورش از طریق طرح خرید خدمات اندیشیده شده است.

مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه قوانین کار و بیمه در مدارس غیردولتی همانند سایر ارگان‌ها حاکم است افزود: سامانه نظارتی یکپارچه برای مدارس غیردولتی در دست راه‌اندازی است و تا چند ماه آینده اجرایی می‌شود و نظارت قدم به قدم بر فرآیندهای حقوق ،بیمه و سایر مسائل افزایش می‌یابد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر