logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۰۴
[ شناسه خبر : ۶۵۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی انقلاب اسلامی هنرمندانه خلق شد؛

هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای آشتی‌دادن هنر و دین مداری

هفته-هنر-انقلاب-اسلامی-فرصتی-برای-آشتی‌دادن-هنر-و-دین-مداری

با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه توجه به هنر انقلاب بیشتر فراهم شد و هفته هنر انقلاب اسلامی فرصتی برای آشتی دادن هنر و دین مداری محسوب می شود.

به گزارش موج رسا; سقوط حكومت پهلوي و ظهور انقلاب اسلامي در بهمن سال 1357 شرايطي را به وجود آورد كه بسياري از هنرمندان آثار بديعي با موضوع انقلاب اسلامي به وجود آورند. در چنين شرايطي، هنرمندان بر اساس فضاي معنوي همسو با فرهنگ اسلامي، كيان هنر انقلاب اسلامي را پي نهادند.

در حقيقت، هنر انقلاب را بايستي يكي از دوره‌هاي درخشان فرهنگ و هنر در تاريخ ايران به شمار آورد. هنرمندان اين دوره با برداشتي ماهرانه از مباني هنر كهن ايراني ـ اسلامي، منطبق با مبادي نوين هنرهاي معاصر پا به عرصه وجود نهادند تا بر اساس عناصر هنر ايراني و فضاي معنوي همسو با فرهنگ اسلامي، شاكله هنر انقلاب اسلامي را پي نهند.

در استان زنجان نیز هنرمندان متعهد با گام گذاشتن در این وادی به خلق آثاری بی بدیل در این زمینه پرداختند و در بسیاری از عرصه ها خوش درخشیدند.

 

*ضرورت برجسته سازی ظرفیت های هنری استان
امیر نعمتی، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان زنجان با اشاره به اجرای برنامه های مختلف به مناسبت هفته هنر انقلاب اسلامی،اظهار داشت: زنجان استانی فرهنگی است و این هفته بهترین فرصت برای معرفی و برجسته‌سازی پتانسیل‌های هنری و فرهنگی استان می باشد.

وی ضمن تأکید بر خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها، هفته هنر انقلاب را بهترین فرصت برای ارج نهادن به هنر متعهد دانست و افزود: برگزاری کارگاه‌های تخصصی برای تبیین هنر انقلاب در کنار برنامه های متنوع دیگر که توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان زنجان پیش بینی شده است، می تواند فضای فرهنگی وهنری استان را بیش از پیش در مسیر تولید آثار فاخر سوق دهد.

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان زنجان، ادامه داد: به مناسبت گرامیداشت هفته هنر انقلاب، 20 تا 26 فروردین برنامه‌های مختلفی در پاسداشت نام و خاطره سید شهیدان اهل قلم «شهید سید مرتضی آوینی » در استان زنجان برگزار می شود.

 

*تربیت هنرمندان متعهد و ارزشی از سوی سازمان بسیج هنرمندان

مسئول بسیج هنرمندان استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، تربیت هنرمندان متعهد و ارزشی، هدف مهم در این سازمان محسوب می‌شود که خوشبختانه سالانه شاهد تولید آثار در این بخش از سوی هنرمندان بسیجی استان هستیم.

 سیدسجاد موسوی با بیان اینکه مهم‌ترین وظیفه این سازمان تربیت هنرمندان متعهد و ارزشی است،خاطرنشان کرد: با حمایت از این قشر، شاهد تولید آثار هنری فرهیخته در چارچوب هنر اسلامی و انقلابی بوده ایم.

 این مسئول یادآورشد: بسیج هنرمندان از آثاری که از شکل ارزشی و متعهدانه برخوردار است حمایت می‌کند و خوشبختانه در این قالب هر سال شاهد تولید آثار هنری در بخش‌های مختلف هستیم که نشان از فهم و درک این‌گونه هنر از سوی هنرمندان هستیم.

 موسوی با اشاره به برگزاری جشنواره های مختلف در طول سال، بیان داشت: خوشبختانه شاهد فعالیت انجمن‌های مختلف هنری از جمله عکس، فیلم، هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی در استان هستیم. 

وی برضرورت توجه به رشد و تقویت هنر متعالی و ارزشی تاکید کرد و گفت: هنرمندان می توانند با خلق آثار ارزشمندی انقلابی نقش خود را در تبیین هنر انقلاب ایفا کنند.

 

*ضرورت طراحی فعالیت های هنری در تراز انقلاب اسلامی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان زنجان نیز ماموریت حوزه هنری را طراحی و اقدام برای فعالیت های هنری در تراز انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: انقلاب اسلامی به تعبیر حضرت امام (ره) خودش یک هنر است.

حجت الاسلام مسعود صفی یاری با بیان اینکه ضروری است در راستای جهاد تبیینی، مکتب فکری امام (ره) و هویت انقلاب اسلامی با تمام مختصات تلاش کنیم، افزود: هنر انقلاب اسلامی توسط هنرمند متعهد ظهور و بروز می کند.

وی تحقق اهداف سازمانی و ترویج امور دینی و فرهنگی و نهادینه شدن آن را از جمله فعالیت‌های حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد و بیان داشت: حوزه هنری از مهم‌ترین پایگاه‌های نشر و ترویج فرهنگ و هنر دینی و انقلابی محسوب می شود.

این مسئول ادامه داد: تاثیرات این حوزه در تبیین و تعمیق باورهای دینی قابل توجه است.

وی در مورد اهداف حوزه هنری انقلاب عنوان کرد: از اهداف ایجاد این حوزه طراحی و برنامه‌ریزی فعالیت‌های هنری در تراز انقلاب اسلامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان زنجان با بیان اینکه انقلاب را باید با زبان هنرمندانه و مسیر هنری معرفی کرد، افزود: اگرچه خود انقلاب و مهندسی امام خمینی(ره) در مورد آن، معرف انقلاب است، ما نیز وظیفه داریم مکتب فکری امام را آنگونه باید و شاید تبیین کنیم.

حجت الاسلام صفی‌یاری با بیان اینکه مشکل دشمن استقرار حکومت اسلامی است، افزود: هر اقدامی که انجام می‌گیرد باید بر مبنای اسلام باشد.

وی با تاکید بر لزوم آشتی‌دادن هنر و دین مداری در جامعه،یادآور شد: ضروری است هنر انقلاب اسلامی به خوبی به جامعه ارائه شود.

گفتنی است،پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.
 
*مبدأ انتخاب روز هنر انقلاب اسلامی
سنت پسندیده نام گذاری روزهای هفته با هدف گرامیداشت مناسبت های مهم اسلامی و ملی، یکی از کارهای بسیار خوبی است که در حد خود به ماندگار شدن خاطره وقایع ارزشمند کمک می کند.
در فرهنگ اسلامی هم همواره به این مسأله مهم توجه شده است. در قرآن کریم، از این روزهای مبارک و عبرت آموز، تحت عنوان «ایام اللّه » یاد می شود و حتی در یک مورد، به حضرت موسی (ع) دستور یادآوری این روزها داده شده است.
این شیوه پسندیده، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی به صورت بسیار جدی دنبال شد که آثار و برکت های فراوانی نیز در پی داشته است.
از جمله پس از شهادت هنرمند متعهد و بسیجی، شهید سید مرتضی آوینی در روز بیستم فروردین سال 1372، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نام گذاری شد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر