logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۰
[ شناسه خبر : ۶۲۱۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
عضو مجلس خبرگان رهبری:

فرهنگ غربی بشر را به تنهایی بیشتر سوق می‌دهد/ ارتباط مومنین با یکدیگر نشانه عقل و خردمندی انسان است

فرهنگ-غربی-بشر-را-به-تنهایی-بیشتر-سوق-می‌دهد-ارتباط-مومنین-با-یکدیگر-نشانه-عقل-و-خردمندی-انسان-است

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اهمیت ارتباط مومنین با یکدیگر گفت: فرهنگ غربی بشر را به تنهایی بیشتر سوق می‌دهد.

به گزارش موج رسا; آیت‌الله محمد حاج ابوالقاسم دولابی جمعه شب در سلسله جلسات تفسیر موضوعی قرآن کریم با عنوان سبک زندگی اسلامی با اشاره به ویژگی‌های زندگی مومنان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های زندگی مومنان این است که آنها به ملاقات هم رفته و از حال همدیگر آگاه می‌شوند.

وی با بیان اینکه چنین چیزی در جوامع غربی بی‌معنا است، ابراز کرد: در جوامع غربی اشخاص با یکدیگر ارتباط ندارند و در صورت داشتن ارتباط نیز آن ارتباط به خاطر مسائل مادی است یعنی ارتباطی وجود ندارد مگر اینکه منفعت و یا لذت مادی داشته باشد.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در جامعه ایمانی  ارتباط مومنان به خاطر فایده‌های مادی نیست، خاطرنشان کرد: در همین ایام نوروز اتفاقات مبارکی در جامعه اسلامی رخ می‌دهد و اشخاص بدون در نظر گرفتن مسائل مادی به دیدار یکدیگر رفته و صله رحم را به جا می‌آورند.

وی با اشاره به آیه ۲۷ سوره بقره که خداوند متعال به انسانها نسبت به قطع ارتباطات پسندیده هشدار می‌دهد و این افراد را از زیان‌کاران دانسته است، بیان کرد: یکی از این ارتباطات، ارتباط با خویشاوندان و مومنین است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در خصوص لزوم ارتباط داشتن مومنان با یکدیگر در شرایط مختلف تصریح کرد: در جامعه ایمانی مسلمانان همدیگر را اعضای یک پیکر می‌دانند.

وی با تاکید بر اینکه مومن جایگاه بسیار بالایی دارد و روایات بسیاری در این خصوص داریم، عنوان کرد: در یکی از روایت‌ها حرمت مومن بالاتر از کعبه عنوان شده است که این موضوع جایگاه و اهمیت موضوع را نشان می‌دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه خداوند متعال برای دیدار مومنان با یکدیگر ارزش زیادی قائل است، اظهار کرد: ارتباط با مومنان و رفت و آمد با آنها نشانه عقل و خردمندی انسان است.

وی با اشاره به اینکه سوره رعد نیز یکی از ۱۰ نشانه‌ عاقلان را تداوم ارتباطات و پیوندهایی دانسته که خداوند بر آنها دستور داده است، ابراز کرد: بشر امروز مدعی عقلانیت بوده و بر این باور است که در اوج عقلانیت قرار دارد اما وقتی این ۱۰ نشانه را با زندگی امروزی جوامع غربی مقایسه می‌کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که انسانی که در سایه جامعه غربی زندگی می‌کند بویی از انسانیت نبرده است، عقلانیت مدنظر غربی‌ها مادی است یعنی از لذایذ مادی بهره‌مند می‌شوند اما نمره عقلانیت قرآنی در زندگی امروز بشر متاسفانه صفر است.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه بشر امروز تنهاتر از گذشته می‌شود، خاطرنشان کرد: باید قدر اسلام و قرآن را بدانیم که این چنین انسان‌ها را به ارتباط با یکدیگر دعوت کرده است، مبادار از تعالیم قرآن و ائمه معصوم(ع) فاصله بگیریم.

وی با اشاره به اینکه عده‌ای در کشور ما شیفته تمدن غرب هستند، گفت: ما نتایج زندگی و فرهنگ غربی را می‌بینیم که بشر را به کجا رسانده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه ۲۵ سوره رعد بیان کرد: در این آیه کسانی که پیوندهای سفارش شده را برقرار نمی‌کنند، مورد لعنت هستند، این هشدار قرآن کریم اهمیت ارتباط مومنان با یکدیگر را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه جوامع غربی با اینکه همه چیز دارند اما از زندگی‌ها لذت نمی‌برند، افزود: لذت زندگی این است که انسان‌ها با هم ارتباط داشته باشند، مهمترین عامل قطع ارتباط مومنین مسائل مادی است یعنی هرچقدر تعلقات مادی در قلب ما پررنگ شود، اختلافات بیشتر خواهد شد.

آیت‌الله حاج‌ابوالقاسم با اشاره به آیات ۲۲ و ۲۳ سوره محمد(ص) ادامه داد: خداوند  متعال در این آیات نتیجه پشت کردن به قرآن، پیامبر(ص)، اسلام و اقبال به دنیا را فساد و تباهی و قطع ارحام دانسته است باید توجه داشت که برای افراد دنیا طلب ارتباط داشتن سخت است اما کسی که با خداوند معامله می‌کند از ارتباط با خویشاوندان استقبال می‌کند.

وی طول عمر برگت در روزی و بخشش گناهان را از آثار ارتباط مومنین با یکدیگر برشمرد و اظهار کرد: از جمله ویژگی‌های برجسته زندگی مومنان این است به ملاقات هم می‌روند از هم فاصله نمی‌گیرند.

نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری این موضوع باید در بین مسئولان ما نیز حاکم باشد، مسئولان نیز باید به ملاقات هم بروند و کدورت‌ها را کنار بگذارند و دست به دست هم داده و به جای دامن زدن به اختلافات مشکلات کشور را با همکاری یکدیگر برطرف کنند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر