logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۵۶
[ شناسه خبر : ۶۱۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
کارآفرینی با هنر زنانه؛

وقتی بانوان کارآفرین زنجان پیشتاز عرصه های جهانی می شوند/ دشواری تامین مالی از بانک ها مانع کسب و کار بانوان زنجانی

وقتی-بانوان-کارآفرین-زنجان-پیشتاز-عرصه-های-جهانی-می-شوند-دشواری-تامین-مالی-از-بانک-ها-مانع-کسب-و-کار-بانوان-زنجانی

بانوان کارآفرین زنجان پیشتاز عرصه های مختلف به ویژه اقتصادی بوده و با تولیدات و محصولات خود در بیشتر مواقع در عرصه های جهانی درخشیده اند.

به گزارش موج رسا; یكي از مهم‌ترين معيارها برای سنجش درجه توسعه يافتگي يك كشور، ميزان اهميت و اعتباري است كه زنان در آن كشور دارا هستند، اكنون نگاه جهان، بيشتر به سوي زنان معطوف شده است زيرا امروز، براي تحقق توسعه اجتماعي، تسريع فرايند توسعه اقتصادي و محقق شدن عدالت اجتماعي، چنان‌چه به زن به عنوان نيروي فعال و سازنده نگريسته شود، قطعاً تأثير بسياري در روند توسعه و افزايش كمّي و كيفي نيروي انساني آن جامعه خواهد داشت.   نقش زنان در توسعه، مستقيماً با هدف توسعه اجتماعي و اقتصادي بستگي داشته و از اين رو در تحول همه جوامع انساني، عاملي بنيادي محسوب مي شود.   با توجه به اين‌كه نيمي از كل جمعيت جهان را زنان تشكيل مي دهند و دو سوم ساعات كار انجام شده توسط زنان صورت مي پذيرد، تنها يك دهم درآمد جهان و فقط يك صدم مالكيت اموال و دارايي‌هاي جهان به زنان اختصاص يافته است.بنابراين وجود نابرابري براي زنان در تمامي جوامع كم و بيش وجود دارد كه در برخي از سازمان‌هاي جهاني در چند سال اخير به اين مسئله بيشتر توجه شده و در برنامه‌ريزي‌هاي خرد وكلان اقتصادي و اجتماعي سازمان هاي مختلف جهاني قرار گرفته است.   استان زنجان دارای بانوان کارآفرینی است که توانسته اند با شعار ما می توانیم نقش خود را در عرصه های مختلف به ویژه فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی بیشتر ایفا کنند.

امروز نشست هم اندیشی زنان کارآفرین استان زنجان برگزار و مشکلات و موانع پیش روی بانوان در عرصه اقتصاد در این جلسه مطرح شد.

 

 

*اطلاع رسانی درستی به کارآفرینان نمی شود

مدیر مجتمع ورزشی ابهر در این جلسه اظهار داشت: عدم اطلاع و عدم اطلاع رسانی در کارمندان از مشکلات پیش روی کارآفرینان است که بانوان را با مشکل مواجه می کند.

وی گفت: پارتی بازی و دور زدن قوانین از سوی برخی کارمندان از موانع فعالیت است.

این کارآفرین زنجانی افزود: تسهیلات کارآفرینی باید بیشتر به بانوان اختصاص یابد تا زمینه اشتغال بیشتر فراهم شود.

 

*حضور بانوان در عرصه های جهانی جدی گرفته شود

رقیه حیدری عضو هئیت موسس شرکت دانش بنیان عصر یارانه در این جلسه اظهار داشت: در حال حاضر در پارک علم و فنآوری زنجان مستقر هستیم و شرکت دانش بنیان با حضور هشت نفر از فعالان فعالیت های خود را ادامه می دهد.

وی گفت: این شرکت به بازارهای جهانی راه یافته است و از مسئولان درخواست داریم از شرکت های دانش بنیان حمایت کنند.

این کارآفرین زنجانی خاطرنشان کرد: تا سال 2020،حدود  25 درصد اقتصاد دنیا را اقتصاد دیجیتال تشکل می دهد که ضروری است تبدیل زنجان به قطب فنآوری،برق و الکترونیک بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حیدری گفت: فضا و محیطی که در دانشگاه علوم پایه زنجان ایجاد شده است در هیچ جای دنیا پیدا نمی شود.

صغری حبیبی فعال عرصه گلیم بافی، نیز در این جلسه اظهار داشت: گلیم بافی و سبد بافی از فعالیت های من است و کارهایم را در روستاها آغاز کرده و زنان بدسرپرست و بی سرپرست را حمایت می کنم.

وی تولید اسباب بازی از زنجان از برنامه هایم است که در صورت حمایت این امر می تواند زنجان را پرآوازه کند.

این کارآفرین با اشاره به مشکلات مالی موجود بر سر راه کارآفرینی، خاطرنشان کرد: نبود مکان مناسب از دیگر مشکلات در این زمینه است.

این صادر کننده زنجانی افزود: سبد بافی از رشته های فعالیتم است که در صورت حمایت می تواند صادرات خوبی داشته باشد.

 

*ایجاد زمینه اشتغال 100 نفر در زنجان

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صنایع دستی زنجان با ایجاد زمینه اشتغال مستقیم 70 نفر و غیر مستقیم 100 نفر، در این جلسه گفت: 200 نفر با این اتحادیه فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه ترویج فرهنگ تعاون از مهمترین برنامه های این اتحادیه است، بیان داشت: راه اندازی اتاق فکر و دبیرخانه برای فعالیت های اجرایی مورد توجه است.

این کارآفرین زنجانی افزود: دومین جشنواره و نمایشگاه در سال جاری برگزار شدو 50 فرصت شغلی ایجاد شد.

 

*آغاز فعالیت با کارگاه کوچک خانگی

پریا حسنی فعال در ساخت المان های شهری و مدیرعامل آموزشگاه هنرماندگار که زمینه اشتغال مستقیم پنج نفر و غیر مستقیم 30 نفر را ایجاد کرده است در این جلسه اظهار داشت: از زمان فارغ التحصیلی به ایجاد اشتغال بودم و به دلیل علاقه به رشته هنر از یک کارگاه کوچک در خانه آغاز کردم .

این کارآفرین افزود: از سال 91 سعی کردم بیشتر روی خود اشتغالی و کارآفرینی تمرکز کرده و مشاغل زودبازده اقتصادی را پیگیری کردم.

حسنی بیان داشت: ایجاد کارآفرینی برای نوجوانان و کودکان از برنامه های من در حوزه هنر بود که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در این زمینه حمایت کرد.

وی افزود: نشر فرهنگ و هنر در بین مردم از اهداف بود و دوست داریم این ظرفیت ها را به استان های دیگر معرفی کنیم.

وی برگزاری نمایشگاه های برون مرزی برای معرفی ظرفیت های بانوان را از برنامه های خود عنوان کرد و گفت: عدم حمایت از صندوق های مالی موجب شده تا کارآفرینی زنان با مشکلات عدیده ای مواجه شود.

این هنرمند زنجانی گفت: عدم تجاری سازی محصولات از مشکلات پیش روی بانوان کارآفرین است که ضروری است دستگاه های اجرایی بیشتر در کنار ما باشند.

 

*نگاه مرد سالارانه در محیط های کاری مانع فعالیت زنان

مدیرعامل صنایع غذایی شاتوت در  ادامه این جلسه اظهار داشت: یکی از موانع حضور بانوان در عرصه تولید،نگاه بازدارنده مرد سالارانه در محیط های کاری است.

وی بر ضرورت حذف اینگونه تمایزات تاکید کرد و گفت: مدیران دستگاه های اجرایی نگاه یکسان نسبت به زنان و مردان داشته باشند.

این کارآفرین زنجانی بیان داشت: همه بانوان کارآفرین رعایت مساوات در حمایت های قانونی را انتظار دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در جمع بندی مطالب عنوان شده از سوی بانوان کارآفرین زنجانی گفت: اصلی ترین چالش های پیش روی زنان در کسب و کارهای کارآفرینانه باید مورد توجه قرار گیرد.

ماهرخ بلوری خاطرنشان کرد: دشواری تامین مالی از بانک ها برای کسب و کار، موانع اداری دستگاه های اجرایی از مهمترین مشکلات در این زمینه است.

وی بیان داشت: عدم ثبات و غیر قابل پیش بینی بودن قیمت ها به ویژه مواد اولیه و محصولات و رویه های غیر منصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات از دیگر موانع پیش روی کارآفرینان است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر