logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۷:۱۹
[ شناسه خبر : ۶۰۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]

سال ۹۷ چند میلیون نفر یارانه می‌گیرند؟+جدول

سال-۹۷-چند-میلیون-نفر-یارانه-می‌گیرند؟+جدول

بررسی‌ها نشان می‌دهد با مصوبه مجلس، سال آینده به طور قطعی ۵۸ میلیون نفر یارانه دریافت خواهد کرد.

به گزارش موج رسا; بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه 97 برای پرداخت یارانه های نقدی و غیرنقدی، عدد پیشنهادی  23 هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود که در کمیسیون تلفیق به 30 هزار میلیارد تومان رسید اما در صحن علنی به 31 هزار و 400 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

اگر مجلس پیشنهاد دولت را مصوب می‌کرد سال آینده 42 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت میکردند و اگر مصوبه کمیسیون تلفیق به تصویب صحن میرسید 55 میلیون نفر یارانه دریافت میکردند.

به این ترتیب بر اساس مصوبه مجلس با  31.4 هزار میلیارد تومانی که به پرداخت نقدی و غیر نقدی اختصاص داده شده  58 میلیون نفر یارانه نقدی دریافت میکنند. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن 31.4 هزار میلیارد تومان به عنوان منابع پرداخت یارانه نقدی برای سال 97 و همچنین لحاظ کردن یارانه 45 هزار و 500 تومانی هر نفر در 12 ماه سال حدود 58 میلیون نفر یارانه خواهند گرفت. با توجه به 76 میلیون نفری که در سال جاری یارانه دریافت می‌کنند، سال آینده 18 میلیون نفر از صف دریافت یارانه حذف خواهند شد.

گفتنی است، به موجب مصوبه مجلس، تا سقف 11 هزار میلیارد تومان به جدول منابع بند الف این تبصره قابل افزایش است:افزایش سهم سلامت موضوع ردیف 3 مصارف هدفمندی به 4400 میلیارد تومان-اختصاص مبلغ 5000 میلیارد تومان در ردیف جدید به موضوع تولید و اشتغال-اجرای قانون حمایت از معلولان توسط سازمان بهزیستی کشور 200 میلیارد تومان-کمک به حق بیمه قالیبافان 50 میلیارد تومان-باقیمانده مبلغ مذکور جهت پر داخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها موضوع ردیف یک مصارف هدفمندی یارانه‌ها(1.4 هزار میلیارد تومان)

به این ترتیب  با مصوبه اخیر مجلس کل منابع ناشی از هدفمندی یارنه ها از 44 هزار میلیارد تومان با رشد 11 هزار میلیارد تومانی به 55 هزار میلیارد  تومان افزایش پیدا کرده است.

همچنین به دولت اجازه داده می‌شود تا سقف 10 درصد مجوز قانون برنامه ششم نسبت به جابجایی منابع و مصارف این جدول جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اقدام کند.

  منابع پرداخت نقدی یارانه بگیران حذف
دولت 23هزار میلیارد 42 میلیون نفر 34میلیون نفر
کمیسیون تلفیق 30هزار میلیارد 55 میلیون نفر 21 میلیون نفر
مجلس 31.4هزار میلیارد 58 میلیون نفر 18 میلیون نفر
استفاده از مجوز مجلس 35.5 هزار میلیارد 65میلیون نفر 11 میلیون نفر

از سوی دیگر دولت به مجلس اجازه داده تا 10 درصد از ردیفهای مندرج در جدول تبصره 14 را برای پرداخت یارانه نقدی استفاده کند. در آن صورت و بنا بر اظهار نظر سخنگوی کمیسیون تلفیق منابع پرداخت یارانه نقدی به 35.5 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت و سال بعد فقط 11 میلیون نفر حذف می‌شوند.

با توجه به آنکه ساز و کار حذف یارانه بگیران مشخص نشده است، به نظر می‌رسد دولت تمایلی به حذف یارانه بگیران نداشته باشد و از ردیفهای دیگر درامدهای هدفمندی یارانه‌ها، پرداخت یارانه نقدی را به تمام ایرانیان در دستور کار قرار دهد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر