logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۰
[ شناسه خبر : ۶۰۰۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مسئول سلامت جمعیت مرکز بهداشت استان زنجان:

عوامل و بیماری‌هایی که سلامت مردان را تهدید می‌کند؟/ بیماری‌های قلبی و عروقی در راس تهدید کننده‌های سلامت مردان قرار دارد

عوامل-و-بیماری‌هایی-که-سلامت-مردان-را-تهدید-می‌کند؟-بیماری‌های-قلبی-و-عروقی-در-راس-تهدید-کننده‌های-سلامت-مردان-قرار-دارد

مسئول سلامت جمعیت مرکز بهداشت استان زنجان عوامل و بیماری‌های تهدید کننده سلامت مردان را تشریح کرد.

شیرین بخشی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به هفته سلامت مردان در پاسخ به این سوال که با توجه به شرایط زندگی چه چیزی سلامت مردان را تهدید می کند؟  اظهار کرد: مردان معمولا کمتر از زنان به سلامت خود توجه دارند و مراجعات پزشکی آنها برای غربالگری بیماری‌‎ها و چکاپ دوره‌ای کمتر است.

وی افزود: مردان زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بیماری آنها در مرحله پیشرفته و وخیم تری قرار دارد، در حالی که مهم ترین بیماری‌های شایع و شناخته شده تهدید کننده سلامت مردان، اغلب قابل پیشگیری هستند.

مسئول سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان زنجان با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی در راس تهدید کننده‌های سلامت مردان قرار دارند، ابراز کرد: از هر پنج زن و مرد، یک نفر به دلیل بیماری قلبی-عروقی فوت می‌کند.

وی بیان کرد: بنا به دلایل ناشناخته مردان زودتر از زنان دچار تصلب شرایین می‌شوند، به طوری که مرگ و میر مردان به علت بیماری‌های قلبی عروقی در سنین پایین تر از 65 سال اتفاق می‌افتد.

بخشی با اشاره به اینکه سرطان ریه شایع ترین سرطان در دنیا و دومین تهدید کننده مهم سلامت مردان است، خاطرنشان کرد: کمتر از نیمی از مردان مبتلا به سرطان ریه یک سال پس از تشخیص فوت می‌کنند و متاسفانه هیچ گونه روش غربالگری موثر برای شناخت سرطان ریه در مراحل اولیه آن وجود ندارد.

وی گفت: تنگی نفس پیش رونده، سرفه توام با خلط خونی، بی اشتهایی و کاهش وزن می‌توانند از علایم و نشانه های سرطان ریه باشند.

مسئول سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان زنجان اظهار کرد: 90 درصد علت سرطان ریه به استعمال دخانیات مربوط می‌شود و ترک آن در هر سنی خطر بروز سرطان ریه را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد:  شایع ترین بدخیمی و ششمین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در مردان سرطان پروستات است، با افزایش سن، سالیانه تعداد قابل توجهی از مردان دچار سرطان پروستات می‌شوند.

بخشی با اشاره به بیماری دیابت که تهدید علیه سلامت مردان است، عنوان کرد: دیابت معمولا به صورت پنهانی و بدون علامت شروع می‌شود، به تدریج با پیشرفت بیماری و افزایش قند خون و ورود قند در ادرار، بیمار دچار پرادراری و پرنوشی می‌شود که این علایم فرد را به مراکز درمانی سوق می‌دهند.

وی بیان کرد: افزایش قند خون در طول زمان به عروق خونی و اعصاب سرتاسر بدن آسیب رسانده و فرد مبتلا را مستعد بیماری های قلبی- عروقی، اختلال دید، نارسایی کلیه و آسیب عروق اندام‌های تحتانی می‌کند.

مسئول سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان زنجان افزود: از هر سه پسر یک نفر احتمال ابتلا به دیابت را در طول زندگی خود دارد که افزایش وزن و چاقی عامل اصلی بروز دیابت نوع 2 هستند.

وی با اشاره به راه‌های جلوگیری از این بیماری گفت: فعالیت‌های ورزشی توام با تغذیه سالم می‌تواند از بروز آن جلوگیری کنند، کاهش وزن و انجام فعالیت فیزیکی به مدت 30 دقیقه در روز در افرادی که دچار افزایش وزن یا چاقی هستند، شانس ابتلا به دیابت نوع 2 را در بیش از 50 درصد مردان در معرض  خطر بالای ابتلا به دیابت، کاهش می‌دهد.

بخشی خاطرنشان کرد: دیابت نوع 2 را می‌توان با غربالگری در مرحله پنهان تشخیص داد، اندازه گیری گلوکز خون ناشتا روشی مناسب برای غربالگری است. یکی از برنامه‌های خوب و موثر وزارت بهداشت در قالب خدمات نوین سلامت خطر سنجی بیماری‌های قلبی عروقی در افرد بالای 30 سال بوده که به طور رایگان در تمامی مراکز بهداشتی درمانی در حال انجام است.

وی با اشاره به دیگر عوامل تهدید کننده سلامت مردان تصریح کرد: سوانح و حوادث از جمله تهدید کننده‌های سلامت به ویژه در مردان است.

مسئول سلامت جمعیت، خانواده و مدارس مرکز بهداشت استان زنجان توصیه‌هایی نیز به مردان در این خصوص داشت و اضافه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی رعایت برخی نکات ضروری است.

وی ادامه داد: افراد باید غلظت کلسترول خون خود را کنترل کنند و چنانچه دچار کلسترول بالا و یا افزایش فشار خون شریانی هستند حتما برای درمان آنها اقدام کنند.

بخشی با بیان اینکه افراد سیگاری حتما برنامه ریزی برای ترک آن را در اولویت قرار دهند، خاطرنشان کرد: افراد باید سعی کنند حداقل روزی 30 دقیقه فعالیت فیزیکی داشته باشند و از میوه ها و سبزی‌ها بیشتر استفاده کرده و مصرف چربی‌های اشباع شده و مضر را به حداقل برسانند.

وی بیان کرد: اگر مي‌خواهيد مبتلا به سرطان نشويد، سيگار نکشيد و از مصرف دخانيات خودداري کنيد. هرگز در مواجهه با دود سيگار ديگران قرار نگيريد و ورزش را فراموش نکنيد.

این مسئول عنوان کرد: وزن‌تان را کنترل کنيد و اجازه ندهيد اضافه‌وزن پيدا کرده و چاق شويد، رژيم‌غذايي سرشار از ميوه و سبزي داشته و از خوردن غذاهاي پرچرب بپرهيزيد، کمتر در معرض تابش نور آفتاب قرار بگيريد و وقتي بيرون از منزل هستيد از کرم ضدآفتاب استفاده کنيد.

وی تاکید کرد: از مصرف الکل بپرهيزيد و براي انجام آزمون‌هاي غربالگري به طور منظم به پزشک مراجعه کرده و از مواجهه با عوامل سرطان‌زا مثل رادون، آبستوز و آلودگي هوا بپرهيزيد و اگر در محيط‌هايي کار مي‌کنيد که عوامل خطرناک در آن وجود دارد هر از چند گاهي از نظر پزشکي معاينه شويد.

بخشی با بیان اینکه مردان باید مدیریت خشم و استرس را یاد گرفته و در عمل تمرین کنند، اظهار کرد: مردان باید به خانواده خود تعهد داشته و از رفتارهای پرخطر اجتاناب کنند، خود مراقبتی اصل اساسی در تامین سلامت است که از همین امروز باید آغاز شود.

وی در پایان تصریح کرد: زندگی کم تحرک، تغذیه نامناسب و استرس از عوامل عمده افزایش بیماری‌های قلبی عروقی است که با اصلاح سبک زندگی به طور موثر می توان این بیماریها را کاهش داد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر