logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۸
[ شناسه خبر : ۵۹۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان:

شعر عاطفی ‌ترین حالات انسان در وادی شادی و تلخی است/ ذوق هنری لطفی الهی

-شعر-عاطفی-‌ترین-حالات-انسان-در-وادی-شادی-و-تلخی-است-ذوق-هنری-لطفی-الهی

نماینده ولی‌فقیه در استان زنجان گفت: شعر قالبی از هنر است که عاطفی ‌ترین حالات انسان در وادی شادی و تلخی در این قالب بیان می‌شود.

به گزارش موج رسا; آیت الله شیخ علی خاتمی در آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان اظهار داشت: ذوق هنری لطفی الهی محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ضروری است هنرمندان به صورت جدی به هنر بپردازند، خاطرنشان کرد: اگر در این مسیر، راه درست انتخاب شود، امداد الهی نیز نصیب انسان می شود.

 امام جمعه زنجان بیان داشت: ذوق هنری یک احساس برتر و متعالی است که در قالب لفظ و قاعده نمی‌گنجد، بلکه همانند واژه عشق می‌ ماند که قابل یادگیری نیست. 

آیت الله خاتمی با بیان اینکه افرادی که احساس لطیف و متعالی هنر را دارند، خداوند به آنان عنایت افزون ‌تری دارد، گفت: شعر قالبی از هنر است که عاطفی ‌ترین حالات انسان در وادی شادی و تلخی در این قالب بیان می‌شود.

 

*اغلب ائمه‌اطهار (ع) دارای دیوان اشعار بودند

محمدرضا سنگری نیز در این برنامه اظهار داشت: اغلب ائمه‌اطهار (ع) دارای دیوان اشعار بودند که ضروری است شاعران با مراجعه به این دیوان ‌ها با مفاهیم شعری آشنا شوند.

 وی با بیان اینکه از حضرت فاطمه زهرا (س) ۶۶ شعر سپید بر جای مانده است،خاطرنشان کرد: لالایی‌های و مرثیه‌سرایی‌های حضرت زهرا (س) دارای کلمات و واژه‌های ارزشمند و قابل تاملی است.

این شاعر ادامه داد: این بانوی بزرگوار با قرائت خطبه غدیر، جریان‌ سازی کردند که ضروری است این ابعاد مورد توجه شاعران قرار گیرد. 

 این پژوهشگر با بیان اینکه لازم است شاعران از کلمات تکراری همچون ضریح، کبوتر و ... فاصله گرفته و به ابعاد دیگر شخصیتی ائمه‌اطهار (ع) در سرودن اشعار بپردازند،ادامه داد: در بسیاری از اوقات، شاعران اطلاعات عشق را ابراز می‌کنند نه تجربه عاشقی را‌؛ در حالی‌ که واژه عشق را باید زیست و فهمید. 

 گفتنی است،آیین اختتامیه سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان به همت جهاددانشگاهی استان و به میزبانی سالن همایش حسینیه اعظم زنجان برگزار و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. 

 سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در چهار بخش شعر، عکس، قطعه‌های صوتی (پادکست) و کلیپ‌های تصویری برگزار شد که در این دوره، ۳۱۶۱ اثر دانشجویی از ۲۸ استان و در مجموع از ۲۱۷ دانشگاه به دبیرخانه سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در زنجان ارسال شده بود که در آیین اختتامیه سومین دوره آن، ۲۲ برگزیده معرفی شدند. 

 برگزیدگان سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در بخش قطعات صوتی (پادکست)، رضا سلیمانی از دانشگاه آزاد اسلامی قوچان به‌عنوان رتبه اول، محمد براتی از دانشگاه علمی‌کاربردی بیرجند به‌عنوان رتبه دوم و رضا علیزاده از علمی‌کاربردی زنجان به همراه نرگس نیری از دانشکده فنی دخترانه سبزوار به‌عنوان رتبه سوم مشترک بودند. 

 در بخش فیلم کوتاه، مهدی شهربافی از دانشگاه پیام‌نور دلیجان رتبه اول، مهدی الماسی از موسسه آموزش عالی روزبه و محسن ذوالقدر از علمی‌کاربردی قزوین به‌طور مشترک رتبه دوم و رضا عباسی مهرآبادی از دانشگاه آزاد ابرکوه رتبه سوم را کسب کردند. 

برگزیدگان بخش عکس نیز حسین برازنده از دانشگاه هنر، علی‌اصغر فیض‌الهی از علمی‌کاربردی فرهنگ و هنر تهران و امین ناصح‌تبار از دانشگاه دامغان هر سه برگزیده شده و مرتضی امین‌الرعایایی از دانشگاه آزاد تهران مرکز به همراه پریسا بیات از دانشگاه آزاد زنجان شایسته تقدیر معرفی شدند. 

برگزیدگان بخش شعر مدافعان حرم، محمدجواد الهی‌پور از دانشگاه قم رتبه نخست، سمانه خلف‌زاده از دانشگاه مفید و محمد وطن‌خواه از پردیس فرهنگیان سنندج هر دو به طور مشترک رتبه سوم و حسین طاهری از دانشگاه پیام‌نور زنجان شایسته تقدیر شناخته شد. 

برگزیدگان بخش شعر عاشورایی نیز مریم کرباسی نجف‌آبادی از پیام نور مرکز نجف‌آباد رتبه دوم، محمد زارعی از پیام‌نور مرکز دلیجان و علی سلیمانی از پیام‌نور مرکز تهران جنوب هر دو رتبه سوم مشترک، حسن اسحاقی از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و میلاد حبیبی جوزانی از موسسه غیرانتفاعی راغب اصفهانی هر دو شایسته تقدیر شدند. 

در پایان سومین دوره سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشحویان از کتاب «عطر تربت ۳» رونمایی شد. کتاب «عطر تربت ۳» مجموعه شعر منتخب اشعار عاشورایی دانشجویان کشور است که در اختتامیه سومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در زنجان رونمایی شد. 

 کتاب «عطر تربت ۳» توسط انتشارات جهاددانشگاهی زنجان در سال‌جاری به چاپ رسیده است. این اثر در دو بخش اشعار منتخب بخش عمومی سوگواره و بخش ویژه با موضوع شهدای مدافع حرم نگارش و در ۱۸۹ صفحه به چاپ رسیده است. //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر