logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۸
[ شناسه خبر : ۵۸۷۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مسئول امور موزه هاي ميراث فرهنگي زنجان خبرداد

اهدای جام عهد صفوي به موزه باستانشناسي زنجان

اهدای-جام-عهد-صفوي-به-موزه-باستانشناسي-زنجان-

مسئول امور موزه هاي اداره كل ميراث فرهنگي زنجان گفت:يك جام مسي دعا متعلق به دوره صفوي به موزه باستان شناسي زنجان اهدا شد.

پرستو قاسمي در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ،اظهار داشت: این جام مسین متعلق به دوره صفوي بوده و مزین به کتیبه و نقوش در داخل جام و بدنه آن قلمزنی شده است .

وی ادامه داد: خطوط بکار رفته نسخ و در داخل نقوش هندسی انواع کتیبه با عبارت اسماء جلاله الله،آیات قرانی (آیه الکرسی وسوره یس )،چهار قل، صلوات کبیر، انواع ادعیه ( دعای عکاشه،دعای جوشن کبیر )، تصاویر صور فلکی و مینیاتور در حالت نواختن چنگ و رقص است.

مسئول امور موزه های اداره کل ميراث فرهنگي زنجان بيان كرد: قدمت این جام ارزشمند با توجه به سبک کار و نوع کتیبه ها مربوط به دوره صفوی بوده که در دوره های متاخر (دوره قاجار) کف شکسته آن با قطعه فلزکتیبه دار (حاوی چهار قل ،سوره قدر ، آیه الکرسی ) دایره ای شکل از جنس برنج وصالی شده است.

وی افزود:  این شی تاریخی توسط خانواده مرحوم حاج مهدی بابایی قزوینی از استادکاران مسگری به موزه باستان شناسی زنجان اهداء شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: قطر دهانه آن 30 و ارتفاع آن 7.5سانتیمتر و وزن جام 1.340کیلو گرم است.

  قاسمي در خصوص ماربرد جام صفوي اظهار كرد: کاربرد این جام با توجه به نوع کتیبه ها برای استجابت دعا، دفع نیروهای شر بکار می رفته و این شی تا ایام نوروز 97 در بخش اسلامی موزه باستان شناسی در عمارت ذوالفقاری به نمایش در خواهد آمد.   //ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر