logo
امروز : سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۰
[ شناسه خبر : ۵۸۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
دبیر انجمن ادبی اشراق زنجان:

کتاب "مرگ نور" در زنجان نقد و بررسی می شود

کتاب-"مرگ-نور"-در-زنجان-نقد-و-بررسی-می-شود

دبیر انجمن ادبی اشراق زنجان گفت: کتاب "مرگ نور" نوشته طاهربن جلّون، از ادبیات عرب، پنجشنبه این هفته، ٢٦ بهمن‌ماه از سوی انجمن ادبی اشراق زنجان مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

علی‌اصغر اجاقلو، در گفت و گو با خبرنگارموج رسا; ، اظهار داشت: جلسه نقد و بررسی کتاب "مرگ نور" از ساعت ٤ تا ٦ عصر در طبقه دوم فرهنگسرای امام خمینی(ره) زنجان، کلاس کارگاه شعر برگزار شده و شرکت برای عموم آزاد است.

وی این برنامه را آخرین برنامه نقد و بررسی کتاب در بهمن‌ماه عنوان کرده و ادامه داد: پیش از این کتاب "روز قتل رئیس‌جمهور" نوشته نجیب محفوظ در پنجم بهمن‌ماه، "بیروت ٧٥" نوشته غاده السمان در ١٢ بهمن و "مردانی در آفتاب"، نوشته غسان کنفانی در ١٩ بهمن از سوی این انجمن مورد نقد و بررسی قرار گرفته بود.

رمان مرگ نور، اثری از یک رمان‌نویس برنده جایزه گنکور است و داستانش در اردوگاه‌های کار اجباری واقع در بیابان‌های مراکش اتفاق می‌افتد. طاهر بن جلون در رمان مرگ نور که بلافاصله پس از انتشار به فروشی بالا دست یافت و مورد تحسین و تمجید منتقدین قرار گرفت، شرحی از اتفاقات واقعی و دلهره‌آور را به اثری داستانی تبدیل کرده است.

رمان مرگ نور، داستان اردوگاه‌های کار اجباری را روایت می‌کند؛ زندان‌هایی در مراکش که پادشاه حسن دوم از آن‌ها برای حصر دشمنان سیاسی خود در سلول‌های زیرزمینی تنگ و تاریک استفاده می‌کرد. اسیران در این اردوگاه‌ها، فقط به اندازه‌ای غذا و آب دریافت می‌کردند که نه مرگشان فرا برسد و نه احساس زنده بودن کنند.

 اوضاع به همین منوال می‌گذشت تا این که در سپتامبر ١٩٩١، رژیم حسن تحت فشار‌های بین‌المللی، مجبور به گشودن این دخمه‌های جهنمی شد. تعداد اندکی از جان به در بردگان (مردگانی متحرک که حدود سی سانتی‌متر از قدشان کوتاه شده بود) پس از ده‌ها سال از سلول‌های زیرزمینی بسیار کوچک خود بیرون می‌آیند.

 بن جلون، با پیگیری داستان یکی از این نجات‌یافتگان با زبانی بسیار ساده و صریح، رمانی شوکه‌کننده به مخاطب عرضه می‌کند؛ رمانی که مرز های نامحدود بی‌رحمی و ستم، و قدرت باورنکردنی اراده را به تصویر می‌کشد.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر