logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۷
[ شناسه خبر : ۵۶۷۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

قیمت بنزین در سال 97 افزایش نمی‌یابد

-قیمت-بنزین-در-سال-97-افزایش-نمی‌یابد-

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کمیسیون تلفیق و انرژی با پیشنهاد طرح افزایش قیمت بنزین مخالف است و بعید می‌دانم سال آینده گرانی بنزین را تجربه کنیم.

به گزارش موج رسا; علی عسگر ظاهری عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین تحولات قیمت بنزین، اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی دوهفته دیگر در صحن علنی مجلس آخرین تغییرهای بودجه‌بندی سال آینده را اعلام می‌کنند و با توجه به دیدگاه نمایندگان نسبت به این موضوع، احتمال حذف افزایش قیمت حامل‌های انرژی بسیار زیاد است.

ظاهری ادامه داد: قیمت بنزین سال‌های زیادی بدون تغییر مانده، از این‌رو دولت طرح افزایش قیمت بنزین  برای حفظ عدالت و همچنین تأمین منابع کشور مطرح کرد، اما تا این مرحله کمیسیون تلفیق و انرژی مخالفت خود را نسبت به این طرح پیشنهادی اعلام کردند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: کمیسیون تلفیق و انرژی قیمت بنزین را مناسب دانسته و پیشنهاد بر ثبات در همین قیمت را در مجلس  مطرح کردند، اما سرنوشت حتمی این موضوع تنها به تصمیم این 2 کمیسیون برنمی‌گردد و باید منتظر تصمیم دیگر نمایندگان بود.

وی تصریح کرد: با توجه به جلساتی که تاکنون در صحن مجلس مطرح و مورد مذاکره قرار گرفت، بعید می‌دانم افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی داشته باشیم و نظر دیگر نمایندگان عزمی را برای این موضوع  در سال آینده نشان نمی‌دهد.

ظاهری درباره رونق دوباره کارت سوخت‌ها، گفت: اکثر اعضای کمیسیون انرژی با راه‌اندازی دوباره کارت‌های سوخت موافق هستند، چرا که این نوع کارت مزایای بی‌شماری دارد و به دولت امکان حساب و کتاب امور مربوط به سوخت و حامل‌ها را  به طور جامع می‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کارت‌های سوخت سبب شفاف سازی امور مربوط به حامل‌های انرژی می‌شود و از آنجا که شفافیت یکی از مهمترین لازمه‌های توسعه اقتصاد کشور در این برهه زمانی به حساب می آید، وجود این کارت‌ها کمک شایانی به شفاف ‌سازی می‌کند.

وی مطرح کرد: کارت‌های سوخت به طور اتوماتیک اطلاعاتی مبنی بر میزان مصرف و توزیع را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد، پس حضور این کارت‌ها می‌تواند موجب نظارت بالقوه مدیران شود و در نتیجه تخلف و فسادها را به حداقل ممکن می‌رساند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: البته احتمال رونق و رواج پیدا کردن کارت‌های سوخت ارتباطی با گرانی بنزین و دو نرخی شدن آن ندارد و این کارت تنها می‌تواند کمکی در نظارت‌های صحیح باشد.

وی در پاسخ به این سوال که با مخالف مجلس درباره گرانی بنزین، منابع از چه طریقی تأمین می شود؟ گفت: ایران ظرفیت و منابع بسیاری دارد که امکان مانور بر روی آنها وجود دارد، به همین دلیل محدودیتی در جایگزینی منابع برای سال آینده وجود ندارد.

ظاهری بیان کرد: برآوردهایی از محل فروش مقداری از اجناس تحت اختیار سازمان اموال تملیکی شده است و اکنون بحث‌هایی مبنی بر کفایت درآمد حاصل از آن و یا افزایش محل‌های دیگر برای جبران این جایگزینی مطرح است.

وی درباره راه‌های پیشنهادی به مجلس برای تأمین منابع، گفت: فروش اجناس سازمان اموال تملیکی یکی از راه‌های جایگزین برای طرح راه‌های نوین و تأمین منابع است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: من اطمینان دارم، نمایندگان مجلس رأی به گرانی قیمت بنزین نمی‌دهند، البته گفته‌های مذکور در حد اما و اگر  است و به طور قطع نمی‌توان بر جو حاکم در شرایط فعلی تکیه کرد، بنابراین باید منتظر تصمیم نهایی مجلس بود.

ظاهری گفت: گاهی بخشی از تمام منابع درنظر گرفته شده، بازدهی مناسب و مطابق با پیش‌بینی‌های دولت ندارد، پس اجرای طرح‌ها در نهایت حتمی است؛ اما میزان تحقق برنامه‌ها بستگی به شرایط درونی و بیرونی سال آینده کشور دارد.

وی اظهار کرد: گاهی همچون تجربه سال‌های گذشته کشور، قیمت جهانی نفت، گاز و دیگر منابع افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه شاهد تأمین منابع صد در صدی و همچنین مازاد درآمدها هستیم، اما شرایط جوی آینده قابل پیش‌بینی نیست.

ظاهری افزود: شیوه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق منابع اهمیت والایی دارد، به طوریکه اگر اهداف قابل دستیابی باشد می‌توان به آینده کشور امیدوار بود و اگربرنامه‌ریزی‌ها و نتایج ترسیمی نسبت به  سال گذشته با فاصله زیادی تدوین شود، نمی توان امیدی به تحقق کامل منابع داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: درآمدهای حاصل از محل اخذ مالیات‌ها به طور تقریبی، کامل می‌شود، اما بازار فروش منابعی همچون بازار نفت و پتروشیمی قابل پیش‌بینی نیست و درآمد حاصل از این بازار به طور کامل تحقق پیدا نمی‌کند و میزان درآمد پیش‌بینی شده مطابق برنامه‌ریزی‌ها محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر