logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۴
[ شناسه خبر : ۵۵۶۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رئیس پلیس فتای استان زنجان:

ارتقای سطح سواد رسانه‌ای آسیب‌های فضای مجازی را کاهش می‌دهد/ بیشترین جرائم فضای مجازی در زنجان بحث مالی است

ارتقای-سطح-سواد-رسانه‌ای-آسیب‌های-فضای-مجازی-را-کاهش-می‌دهد-بیشترین-جرائم-فضای-مجازی-در-زنجان-بحث-مالی-است

رئیس پلیس فتای استان زنجان با تاکید بر جلوگیری خانواده‌ها از آسیب‌های فضای مجازی گفت: ارتقای سطح سواد رسانه‌ای آسیب‌های فضای مجازی را کاهش می‌دهد و خانواده‌ها به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

محمد‌علی آدینه‌لو در گفت‌و‌گو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آسیب‌های فضاهای مجازی اظهار کرد: برخی از افراد به دلیل ناآشنا بودن از آسیب‌های فضای مجازی بی‌پروا نسبت به انتشار تصاویر خصوصی خود می‌کنند.

وی افزود: این اقدام برای برخی‌ها مشکلات جدی را بوجود می‌آورد و این آسیب‌ها در خانم‌ها بیشتر از آقایان بوده و علت آن نیز اعتماد بالای خانم‌ها نسبت به آقایان به فضای مجازی است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان ابراز کرد: در حال حاضر نیز فروشگاه‌ها و کسب و کار‌های اینترنتی افزایش یافته و مبادلات اینترنتی نیز بیشتر شده و این کار باعث فعالیت برخی از سودجویان شده که این افراد به روش‌های متخلف اقدام به کلاهبرداری‌ می‌کند.

وی بیان کرد: در این حالت افراد سود جو به روش‌های مختلف اطلاعات مردم را دریافت کرده و از حساب آنها برداشت‌های غیرمجاز انجام می‌دهند.

آدینه‌لو با اشاره به اینکه افراد سود جو با ایجاد درگاه‌های جعلی و گرفتن شماره کارت و رمز دوم مراجعه کنندگان اقدام به کلاهبرداری می‌کنند افزود: مراجعه کننده در صورت مراجعه به آن درگاه و با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم اطلاعات خود را در اختیار متخلفان قرار می‌دهند.

افزایش سواد رسانه‌ای در کاهش آسیب‌های فضای مجازی موثر است

وی با بیان اینکه افزایش سواد رسانه‌ای در کاهش آسیب‌های فضای مجازی بسیار موثر است افزود: داشتن سواد رسانه‌ای در تشخیص درستی و جلوگیری از سوء استفاده‌های اینترنتی بسیار موثر بوده و اگر این اطلاعات ارتقا یابد معضلات در این بخش نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان با اشاره به اینکه بیشتر کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی جوانان و نوجوانان هستند افزود: بیشتر والدین نیز اطلاعات بالایی از فضای مجازی ندارند و اگر خانواده‌ها سواد رسانه‌ای بالایی داشته باشند قطعا در هدایت فرزندان خود در استفاده از فضای مجازی موفق عمل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه وجود بداخلاقی‌های مختلف، فضاهای مجازی در حال حاضر بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی محسوب می‌شوند تصریح کرد: باید خانواده‌ها و متولیان امر در این حوزه هوشیاری لازم را داشته و نوجوانان و جوانان را از آسیب‌های این فضاها آگاه کنند.

آدینه‌لو با اشاره به اینکه خانواده‌ها برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی باید اطلاعات رسانه‌ای خود را بالا ببرد تا بتوانند فرزندان خود را در استفاده صحیح از فضای مجازی کنترل کنند ابراز کرد: برخورد سنتی با فرزندان نمی‌تواند مانعی برای جلوگیری آنان از آسیب‌های فضای مجازی شود و باید به روش‌های صحیحی فرزندان را از آسیب‌های فضای مجازی آگاه کرد.

آسیب‌های فضای مجازی جدی گرفته شود

وی با بیان اینکه فضای مجازی می‌‌تواند آسیب‌ها زیادی به خانواده‌ها وارد کند ابراز کرد: در برخی موارد آسیب‌های فضای مجازی به حدی بوده که منجر به متلاشی شدن بنیان یک خانواده شده است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان افزود: عدم آگاهی از آسیب‌های فضای مجازی می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای افراد در جامعه داشته باشد و در برخی موارد این آسیب‌ها غیرقابل جبران است.

وی با اشاره به آسیب‌های مختلف فضای مجازی روی جوانان و نوجوانان که بیشترین کاربران اینترنت هستند ابراز کرد: استفاده بیش از حد از اینترنت می‌تواند منجر به افت تحصیلی شدید دانش‌آموزان شود.

آدینه‌لو با اشاره به رصد پلیس فتا برای جلوگیری از تخلفات فضای مجازی در استان زنجان افزود: در صورت مشاهده تخلفات اینترنتی در استان زنجان بلافاصله اقدامات لازم برای دستگیری متخلفان انجام می‌شود و با متخلفان فضای مجازی در استان براساس قانون برخورد جدی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین اگر شکایتی مبنی بر کلاهبرداری و غیره در فضای مجازی انجام شده باشد اقدامات لازم در کمترین زمان برای دستگیری فرد مجرم انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان زنجان گفت: کاربران فضای مجازی با مراجعه به سایت www.cyberpolice.ir و بهره‌مندی از هشدارها و راهنمایی‌های آن، ضریب امنیتی سیستم خود را بالا برده و اجازه سوءاستفاده به هکرها و افراد سودجو را ندهند و بسترهایی که زمینه ساز وقوع جرائم است را از بین ببرند.

وی با اشاره به بیشترین جرائم فضای مجازی در استان زنجان گفت: بیشترین جرائم فضای مجازی در استان زنجان مالی و موارد بعدی اخلاقی است.

آدینه‌لو خاطر نشان کرد: جرائم اخلاقی در فضای مجازی نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته است.

خانواده‌ها در استفاده از فضاهای مجازی دقت بیشتری داشته باشند

وی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها در استفاده از فضاهای مجازی دقت بیشتری داشت باشند افزود: خانواده‌ها در خرید‌های اینترنتی دقت کنند و اطلاعات حساب خود را به راحتی در اختیار دیگران قرار ندهند.

رئیس پلیس فتای استان زنجان استفاده صحیح از فضای مجازی را برای خانواده‌ها تاکید کرد و افزود: شهروندان می‌توانند به سایت پلیس فتا مراجعه کنند و که آموزش‌های لازم برای خانواده‌ها در سایت پلیس فتا در نظر گرفته شده و شهروندان به ویژه والدین با مراجعه با این سایت می‌توانند اطلاعات بیشتری برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی کسب کنند.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر