logo
امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۱
[ شناسه خبر : ۵۴۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
رشادت های رزمندگان زنجانی در کربلای5؛

تقدیم 211 شهید زنجانی در عملیات کربلای 5/ شکستن نفوذ ناپذیرترین خطوط دشمن توسط زنجانی ها در عملیات کربلای 5

تقدیم-211-شهید-زنجانی-در-عملیات-کربلای-5-شکستن-نفوذ-ناپذیرترین-خطوط-دشمن-توسط-زنجانی-ها-در-عملیات-کربلای-5

استان زنجان در دوران دفاع مقدس بیش از 3 هزار و 500 شهید تقدیم نظام اسلامی کرده است که در عملیات کربلای 5 تعداد شهدای زنجان به 211 نفر می رسد.

به گزارش موج رسا; عملیات کربلای ۵ با رمز «یا زهرا (س)» در محور شلمچه به صورت گسترده در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۶۵ با حضور دلاور مردانی از استان زنجان و دیگر نقاط کشور آغاز شد.

در نغمه‌هایی از سید شهیدان اهل قلم در بیان روایاتی از اتفاقات کربلای 5 آمده است:   "آن روز وقتی جاده‌ی كنار دژهای تسخیرشده را به سمت محور غربی پنج ضلعی طی مي‌كردیم، هیچ‌یك از ما نگران تقدیر خویش‌ نبود؛ تسلیم و رضا جایی برای نگرانی و اضطراب باقی نمي‌گذارد.

حسن هادی همان روز شهید شد، فردای آن روز قاسم و پس‌فردا رضا. اما چه غم، این راهی است كه نه تنها اگر همه‌ی ما هم جان‌فدای آن شویم مي‌ارزد، بلكه سر شكر داریم و بر دیده منت كه خداوند به ما موهبتی عطا فرموده است كه به هیچ‌یك از امت‌های دیگر نبخشیده. باب جهاد، باب اولیای خاص خداست و دری نیست كه بر هركس كه دم از مسلمانی مي‌زند گشوده شود.

وقتی از آن كانال‌های عمیقی كه سنگرهای مستحكم بتونی را به یكدیگر مي‌پیوست مي‌گذشتیم، در مي‌یافتیم كه چرا دشمن هرگز باور نمي‌كرد كه این دژ به تسخیر لشكریان‌ اسلام در آید. بین این دژها و جبهه‌ی پیشین ما كیلومترها آب فاصله است، كیلومترها آبی كه اگر هیچ مانع دیگری نیز در سر راه وجود نداشت پیمودن آن محال مي‌نمود، چه برسد به اینكه میدان‌های وسیع و مكرر مین و سیم‌های خاردار نیز تمامی این فاصله را پوشانده بوده است.

*وقتی خط شکنان نقشه دشمن را برآب کردند 

كارشناس‌های نظامی غرب در توصیف قدرت مهندسی _ رزمی ما گفته بودند كه اگر سپاهیان اسلام دوازده ساعت در منطقه‌ای دوام بیاورند دیگر تسخیر آن محال است؛ و این حقیقتی است. بیست و چهار ساعت از شكستن خطوط دشمن نگذشته كه چهره‌ی منطقه كاملاً تغییر كرده است.

شبكه‌ای وسیع از جاده‌های تداركاتی سراسر جبهه را پوشانده و جداره‌های بلندی از خاك جاده‌ها را در پناه خود گرفته است."  رزمندگان‌ سپاه‌ اسلام‌ براي‌ آزاد سازي‌ مناطق‌ تحت‌ اشغال ‌و دفع‌ تجاوز دشمن‌ و به‌ منظور دست‌يابي‌ به‌ اهداف‌ والاي‌ خود، اقدام ‌به‌ انجام‌ عمليات‌ كربلاي‌ 5‌ در اين‌ منطقه‌ کردند. اين‌ عمليات‌ در تاريخ‌ نوزدهم‌ دي‌ ماه‌ 1365 با رمز مبارك‌ يازهرا(س) در منطقه‌ي‌ شلمچه‌ و شرق بصره‌ آغاز مي‌شود. 

   *اهداف عمليات 

 منطقه شلمچه به لحاظ اهميت سياسي و نظامي آن، به عنوان يکي از معابر وصولي شهر بصره، همواره در زمره اهداف قواي نظامي جمهوري اسلامي ايران قرار داشت. در صورت تسلط بر اين منطقه، جمهوري اسلامي مي توانست برتري خود در جنگ را به اثبات برساند. 

*منطقه عمليات 

منطقه عملياتي شلمچه که در جنوب شرقي شهر مهم بصره قرار گرفته و تقريبا نزديک‌ترين محور وصولي به اين شهر به شمار مي‌آيد، به مناطق و محورهایی از جمله  از شمال، به آب گرفتگي جنوب زيد،از شرق، به دژ مرزي ايران و عراق،از جنوب، به رودخانه اروند و اروند صغير و از غرب، به کانال زوجي و شهرهاي تنومه و الحارثه.  اين منطقه از تعداد زيادي نهر، کانال، خاکريز، جاده و .... تشکيل شده است که همه آن‌ها در بخش شمالي اروند قرار دارند. هم چنين، آب گرفتگي‌هاي متعددي در اين منطقه وجود دارند که از سوي ارتش عراق به عنوان موانعي در مقابل هر گونه نفوذ قواي جمهوري اسلامي ايجاد شده‌اند.

 *بازتاب عملیات کربلای 5 

 شکستن خطوط و استحکامات و پيشروي در شرق بصره، توانايي‌ها و قابليت‌هاي نظامي عراق را بار ديگر، زير سؤال برد، چنان که روزنامه آبزِرِور چاپ پاريس به نقل از کارشناسان غربي نوشت: «براي اولين بار از آغاز جنگ تاکنون، ناظران و کارشناسان غربي در مورد امکانات دفاعي عراق دچار ترديد شده اند».

  هم چنين تاکيد بر توانايي نظامي ايران، بخشي ديگري از تحليل‌هاي ارايه شده در رسانه‌هاي خبري بود، چنان که راديو بي. بي. سي طي تحليل در همين زمينه، با توجه به تجربه سپاه در عمليات فاو و عبور از رودخانه اروند، ضمن اشاره به عبور از منطقه آب گرفتگي و کانال پرورش ماهي در عمليات کربلاي 5 گفت: «موفقيت ايران در عبور از درياچه ماهي، يک بار ديگر توانايي ايران در عبور از آبراه ها را نشان مي دهد». 

 این عملیات از 19 دی ماه سال 65 آغاز و به مدت 70 روز ادامه یافت، در این مدت دشمن 42 هزار و 700 نفر تلفات از جمله کشته، زخمی و اسیر داد. 

*افتخارات استان زنجان 

استان زنجان شهر غواصان دریادل و شهر شور و شعور حسینی در این عملیات 211 شهید گلگون کفن را شامل 31 شهید از شهرستان ابهر، 27 شهید از شهرستان خدابنده، 149 شهید از شهرستان زنجان و 4 شهید از شهرستان ماهنشان را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

گفتنی است،پایتخت شور و شعور حسینی همواره به شهید پروری در کشور مشهور است، رزمندگان استان زنجان در دوران دفاع مقدس چنان درخشیدند که امروز نام و یادشان موجب افتخار زنجانی ها در جهان است. 

حضور رزمندگان زنجانی در عملیات های بزرگ دفاع مقدس به ویژه در 46 عملیات آفندی و پدافندی دوران هشت سال دفاع مقدس حضور تاثیرگذار و محوری بوده است.   نیروهای زنجانی در 19 عملیات آبی، خاکی و کوهستانی و 27 عملیات پدافندی ضربات سنگینی را به دشمنان وارد کردند.   

نقش تأثیرگذار رزمندگان زنجانی در دوران دفاع مقدس موجب شد تا مقام معظم رهبری شهر زنجان را به عنوان شهر غواصان دریادل نام ‌گذاری کنند.   رزمندگان استان زنجان در عملیات کربلای 5 با شکستن سخت ترین و نفوذ ناپذیرترین خطوط دشمن در پاسگاه کوت سواری با تقدیم 200 شهید راه را برای پیروزی های درخشان دیگر هموار کردند.   فرماندهی و مدیریت هوشمندانه و شجاعانه حضرت امام(ره) و رشادت و فداکاری‌های ماندگار رزمندگان اسلام در طول دوران دفاع مقدس علت عبور پیروزمندانه انقلاب اسلامی و ملت ایران از جنگ تحمیلی 8 ساله بود.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر