logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
[ شناسه خبر : ۵۳۶۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی استفاده نادرست از منابع زیرزمینی کار دست انسان می دهد؛

بحران کم آبی در کمین زنجانی ها/ کاهش 39 درصدی بارش باران در زنجان

بحران-کم-آبی-در-کمین-زنجانی-ها-کاهش-39-درصدی-بارش-باران-در-زنجان

کم آبی یکی از معضلات امروز کشور است که دامن زنجان را نیز با کاهش 39 درصدی بارش ها گرفته است.

به گزارش موج رسا; یکی از اندوخته های منابع آب در بهار، ذخیره برف زمستانی است که در حال حاضر در اکثر نقاط کشور ذخیره برف صفر است.

کاهش بارندگی به ویژه برف در کشور دامن استان زنجان را نیز گرفته است و امسال نسبت به سال گذشته با کاهش بارندگی مواجه هستیم.

بحرانی که تحت عنوان خشکسالی توسط کارشناسان هشدار داده می‌شود اتفاقی است که از چند سال گذشته آغاز شده است.

در واقع از چند سال پیش و به دنبال کاهش میزان بارندگی کشور با پدیده خشکسالی مواجه شده است و امسال هم با آغاز فصل زمستان و عدم بارش های مناسب موجب شده تا کارشناسان در این زمینه هشدار دهند.

همان ‌طور که بررسی میزان بارندگی نشان می‌ دهد کشور ایران در میان کشورهای کم بارش قرار دارد و حجم بارش‌ ها هم در سال ‌های اخیر کمتر از گذشته شده است.

از جمله عواملی که بحران خشکسالی را در سال‌ های اخیر تشدید کرد و در صورت بی ‌توجهی منجر به افزایش روند رشد این پدیده می‌شود باید به برداشت و استفاده نادرست از منابع زیرزمینی آب و شیوه‌ های نادرست استفاده از آب‌ ها اشاره کرد.

 همچنین از دیگر دلایلی که در این خصوص باید مورد تأکید قرار داد شیوه‌ های نادرست آبیاری و استفاده نادرست از آب در بخش‌ های مختلف صنعتی است، در این میان تصفیه نکردن آب و راه ‌اندازی فاضلاب هم دیگر از دلایل تشدید بحران خشکسالی و بی ‌آبی در کشور است به همین دلیل دولت باید توجه خاصی به شیوه درست استفاده از آب در کشور داشته باشد. 

بالا بودن مصرف سرانه آب در ایران با وجود کم بودن میزان بارندگی از دیگر دلایلی است که برای خشکسالی  در ایران مطرح می شود.به طوری که علاوه بر مصرف بی‌رویه آب شرب در شهرها میزان مصرف آب‌های زیرزمینی هم در بخش کشاورزی رقم بالایی را نشان می‌دهد.

 استفاده از روش ‌های مناسب آبخیزداری و بهره‌گیری از شیوه فنی مناسب در آبیاری کشاورزی یکی از مهمترین برنامه هایی است که کارشناسان پیشنهاد می دهند تا برای جلوگیری از خشکسالی انجام شود.

"احد یاغموری"مدیرکل هواشناسی استان زنجان نیز میانگین بارش مهر و آبان در استان زنجان را 24 میلی متر عنوان کرد و گفت: این میزان نسبت به میانگین بلند مدت 60 و نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد حدود چهار میلی متر کاهش را نشان می دهد. 

وی با بیان اینکه میانگین بارش بلند مدت مهر و آبان استان نیز 61 میلی متر بود،افزود: این میزان در مقایسه با مهر و آبان سال گذشته کاهش37میلی متری را نشان می دهد.  یاغموری افزود: آمارهای کشور نیز بیانگر ان است 40 درصد بارندگی طی مهر و آبان امسال در کشور به وقوع پیوسته و در واقع 60 درصد کاهش بارندگی وجود دارد. 

این مسئول خاطرنشان کرد: میانگین بارش 30 ساله شهر زنجان در ماه های مهر و آبان 13.4 میلی متر و 37.8 میلی متر ثبت شده و طبق آمار آبان تا اردیبهشت از ماه های پر باران استان محسوب می شود. 

کارشناس هواشناسی استان زنجان نیز تغییر اقلیم و افزایش ناگهانی دما را از دلایل کم بارانی عنوان کرد و گفت: هفته اول دی ماه سال جاری گرمترین هفت روز اول زمستان در 40 سال گذشته است.

 وی تصریح کرد:بررسی دماهای بیشینه و کمینه هفت روز اول دی ماه سال جاری برای زنجان نشان می دهد که میانگین دمای بیشینه 12.9 و میانگین دمای کمینه 3.3 درجه سلسیوس بوده است و این در حالی است که  میانگین دمای بیشینه و کمینه برای مدت مشابه در چهل سال گذشته به ترتیب برابر با 4.1 و 5.6- درجه سلسیوس است.

سلطانی با اشاره به اینکه هفته اول دی ماه سال جاری نسبت به میانگین چهل ساله آن حدود  9 درجه گرمتر بوده که در چهل سال گذشته بی سابقه  است، ادامه داد:میانگین سردترین هفت روز اول دی نیز مربوط به سال 92 است که دمای بیشینه آن 7.3- و دمای کمینه 18.8- درجه سلسیوس ثبت شده است.

وی به میزان بارش ها در استان زنجان اشاره کرد و گفت: میانگین بارش ها در استان زنجان از اول سال زراعی تا 28 آذر ماه 38 میلی متر بوده است.

کارشناس هواشناسی استان زنجان با بیان اینکه میزان بارش ها نسبت به میانگین بلند مدت 55.1 درصد کاهش داسته است، تاکید کرد: میزان بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39.1 درصد کاهش دارد.

"علیرضا جزء قاسمی" مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان نیز در این زمینه معتقد است، آبهای مورد نیاز استان از طریق آبهای سطحی و زیر سطحی تامین می ‌شود.

وی با اشاره به اینکه تامین آب شرب زیر سطحی استان زنجان از طریق 120 حلقه چاه انجام می‌ شود،ادامه داد: از این تعداد چاه در حال حاضر از 116 حلقه بهره‌ برداری می‌ شود.

این مسئول با بیان اینکه بخشی از آب شرب شهر زنجان از طریق آب سد تهم و بخشی نیز از طریق چاه‌ ها تامین می ‌شود،خاطرنشان کرد: حداکثر ظرفیت تامین آن برای کل جمعیت شهری استان نزدیک 70 میلیون متر‌مکعب بوده است.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه در سال 95 در حدود 70 میلیون متر مکعب آب برای شرب سالم و تصفیه شده در اختیار شهروندان قرار داده شد، بیان کرد: یک هزار و 22 کیلومتر طول شبکه توزیع آب در سطح استان است.

جزء قاسمی با اشاره به وضعیت بارندگی در استان زنجان گفت: در حال حاضر در بحث بارندگی وضعیت خوبی نداریم و آب سد تهم زنجان نسبت به چند سال اخیر کاهش یافته و به 36 میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی بیان کرد: با توجه به روند بارندگی در استان باید برداشت از سد تهم را کاهش دهیم و این نیز نیازمند استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن داریم.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان زنجان با اشاره به اینکه شرکت آب فاضلاب شهری به برخی از روستاهای استان نیز آب رسانی می ‌کند، افزود: متاسفانه مصرف آب توسط برخی از روستاییان 8 برابر افراد مناطق شهرنشین است.

وی افزود: در میانگین بلند مدت در استان زنجان 52.6 درصد کاهش بارندگی در سطح استان وجود داشت.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته 44 درصد کاهش دارد افزود: عمده‌ترین آب شرب مورد نیاز زنجان نیز از آب سد تهم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وضعیت و پیش‌بینی‌های انجام شده تامین آب شرب در 10 سال آینده نگران کننده است افزود: صرفه جویی در مصرف آب باید توسط شهروندان مد نظر قرار گیرد و با کمک صرفه جویی شهروندان امیداویم بدون هیچ مشکلی تابستان سال آینده بتوانیم بگذرانیم.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر