logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
[ شناسه خبر : ۵۳۱۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان:

افت متوسط سالانه آب‌های زیر‌زمینی در زنجان 77 سانتی‌متر است

افت-متوسط-سالانه-آب‌های-زیر‌زمینی-در-زنجان-77-سانتی‌متر-است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به افت آب‌های زیر زمینی در زنجان گفت‌: افت متوسط سالانه آب‌های زیر‌زمینی در زنجان 77 سانتی‌متر است.

به گزارش موج رسا; یوسف رضاپور با اشاره به کمبود باران در استان زنجان و افت آبهای زیر زمینی اظهار کرد: با مصرف بی رویه کشاورزان و بهره برداران از منابع آب زیرزمینی از یک سو و کاهش نزولات جوی و پایین آمدن سطح منابع آب زیرزمینی و کاهش رواناب‌ها، از سویی دیگر منجر به ایجاد مشکلات کمبود اب در استان زنجان شده است.

وی با اشاره به اینکه مشکل کمبود در سایر استانها نیز وجود دارد افزود: مشکل کم آبی و برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، سبب شده تا از ۶۰۹ دشتی که در کشور وجود دارد 350 دشت‌ وضعیت بحرانی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه این میزان بیش از ۵۰درصد کل دشت‌های ایران‌ را شامل می‌شود بیان کرد: برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی زیر زمینی، شرایط بحرانی را حاکم کرده و که به روند فرونشست یا فروریزش زمین منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی که حاصل آن تبدیل دشت‌ها به بیابان خواهد بود ابراز کرد: این امر در زنجان نیز حاکم بوده و این برداشت‌ها در آینده منجر به افزایش بیابان‌ها می‌شود.

رضاپور با اشاره به میزان افت آبهای زیرزمینی در استان اشاره و بیان کرد: افت سالانه متوسط آبهای زیر‌زمینی در زنجان 77 سانتی‌متر است.

وی افزود: سالانه 77 سانتی‌متر بطور متوسط سطح تراز آب‌های زیرزمینی را در استان شاهد هستیم و میزان بارندگی استان نیز نسبت به متوسط دوره آماری مشابه سال گذشته کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان بیان کرد: کاهش متوسط بارندگی در استان نسبت به مدت سال گذشته حدود 50 درصد کاهش را نشان می‌دهد که با این وضعیت تابستانی پرچالش و کم آبی را پیشرو خواهیم داشت.//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر