logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۸
[ شناسه خبر : ۵۲۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
با نصب سامانه توليد انرژي خورشيدي و بادي انجام می شود؛

کسب درآمد به سبک تولید برق از سوی مشترکان /اجرای طرح تولید برق از انرژی خورشیدی و بادی در 32 نقطه زنجان

کسب-درآمد-به-سبک-تولید-برق-از-سوی-مشترکان-اجرای-طرح-تولید-برق-از-انرژی-خورشیدی-و-بادی-در-32-نقطه-زنجان-

مشتركين برق استان زنجان می توانند با نصب سامانه توليد انرژي خورشيدي و بادي كسب درآمد کرده و برق تولید کنند.

به گزارش موج رسا; استفاده از منابع تجدیدپذیر و نو، بخشی از راه حل جهانی برای مبارزه با بحران های ناشی از مصرف سوخت های فسیلی است. در این بین انرژی خورشیدی و باد، از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که این انرژی ها پاک، ارزان و بی پایان بوده و در بیشتر مناطق کره زمین قابل استحصال هستند.

بر همین اساس است که طی دودهه گذشته در جهان، ساخت سیستم های خورشیدی و توربین های بادی برای استحصال این انرژی ها، از رشد چشمگیری برخوردار بوده است.

ایران از جمله كشورهايي است كه منابع تجديدپذير انرژي در آن به وفور يافت مي‌شود. داشتن نواحي بياباني با شدت تابش بالاي انرژي خورشيدي و نواحي بادخيز، فرصتي ارزشمند مهيا كرده ‌است تا به كمك يك برنامه‌ريزي دقيق بتوان سهم توليد برق از منابع تجديدپذير را در كشور به مرور افزايش داد.

وزارت نيرو طي مصوبه اي نسبت به خريد برق از نيروگاه ها تجديدپذير اقدام کرده است؛ خريد انرژي برق ازسرمايه گذاران بصورت قرارداد خريد تضميني 20ساله بوده و هر دو ماه يكبار به مشتركين پرداخت مي‌شود.

سرمايه گذاراني كه از تجهیزات تولید داخلی برای احداث نیروگاه استفاده کنند درفروش برق ۳۰ درصد بیشتر دریافتی خواهند داشت.

احداث نیروگاه خورشیدی و فروش درآمد ناشی از آن در دو بخش خورشیدی و بادی انجام می‌شود.  مشترکان توزیع برق که زمین کشاورزی آنها مجهز به چاه و یا صاحبان کارگاه و نيز ساير مشتركان برق که داراي انشعاب برق هستند، به توزیع برق استان(‌WWW.ZEDC.ir) مراجعه و مجوز احداث نیروگاه دریافت کنند.

 علاوه براین متقاضیانی هم که مشترک توزیع برق محسوب نمی‌شوند می‌توانند ازطریق سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره وری انرژي برق (ساتبا) برای دریافت مجوز اقدام کنند.

نرخ‌های خرید برق ازاین افراد هر دو ماه یکبار با نرخ تعديل كه از طرف بانك مركزي اعلام مي‌شود، تغییر می‌کند و تولیدکنندگانی که از تجهیزات تولید داخلی برای احداث نیروگاه استفاده کنند درفروش برق ۳۰ درصد بیشتر دریافتی خواهند داشت،خرید تضمینی هر کیلووات ساعت برق تولیدی حدود ۸۰۰ تومان است.

گفتني است؛ از سال ۹۲ این طرح به صورت آزمایشی در ۱۹ مدرسه و مسجد استان آغازشد و اکنون ۳۲ نقطه استان با مجموع ظرفیت ۳۷۸ کیلووات تولید برق فعال است.  از ۳۶۵ روز تقویمی، استان زنجان ۳۰۰ روز آفتابی دارد و با توليد 1850كيلووات ساعت درسال به ازاي هر كيلووات ظرفيت منصوبه خورشيدي بالاتر از ميانگين توليد كشوري قرار دارد.

 در راستاي مصوبه هيات دولت در خصوص الزام سازمان‌ها و دستگاههاي اجرايي براي تامين حداقل 20 درصد انرژي مصرفي خود از انرژي پاك و تجديدپذير و عمل به ماده 8 ضوابط اجرايي قانون بودجه سال 1396 دستگاه هاي اجراي و نهادهاي عمومي غيردولتي موظفند يك درصد از اعتبارات مندرج در قانون را به منظور استقرار سيستم مديريت سبز هزينه کنند، با اين اقدام گام هاي بلندي در بهره مندي از انرژي پاك وتجديد پذير برداشته خواهد شد

به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان، فروش انرژی برق خورشیدی از سوی مشترکان طی قرارداد خرید تضمینی ۲۰ ساله است. 

وی با بیان اینکه هزینه خرید و نصب دستگاه‌های تولید انرژی برق خورشیدی برعهده مشترکانی است که خواستار تولید این انرژی هستند،ادامه داد:مشترکان می توانند این تجهیزات را در مکان های نورگیر، به دور از سایه، ساختمان‌ها و درختان بلند نصب کنند. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان گفت: حداکثر در آمد ماهانه برای سامانه خورشیدی با ظرفیت پنج کیلووات حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است. 

گفتنی است،هم اکنون در استان زنجان دو نیروگاه ۱۰۰ کیلوواتی و سه مورد نیروگاه پنج کیلواتی خانگی نصب و در حال بهره برداری است.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر