logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۵۱۶۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

پیش‌بینی کسری بودجه 51 میلیارد تومانی علوم پزشکی زنجان در سال 96/ طرح تحول سلامت موفقیت‌های بزرگی داشته است

پیش‌بینی-کسری-بودجه-51-میلیارد-تومانی-علوم-پزشکی-زنجان-در-سال-96-طرح-تحول-سلامت-موفقیت‌های-بزرگی-داشته-است-

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که امسال با کسری بودجه 51 میلیارد تومانی مواجه شویم.

به گزارش موج رسا; پرویز قزلباش امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان زنجان با اشاره به اینکه طی سالهای گذشته در حوزه درمان شاهد اتفاقات خوبی بودیم، اظهار کرد: در این مدت بسته‌های مختلف حمایتی تعریف شد که اصلی‌ترین و محوری‌ترین موضوع کاهش پرداخت‌ها از جیب مردم بود.

وی با بیان اینکه علی رغم مشکلات مالی دولت، وزارتخانه و دانشگاه علوم پزشکی زنجان این خدمات تداوم یافته است، ابراز کرد: امیدواریم این موضوع در آینده نیز ادامه داشته و پرداختها از جیب مردم در مسیر خوب تداوم یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بیان کرد: این بسته‌های حمایتی با بازنگری که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود با قوت ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید واقعیت‌های اقتصادی کشور را در نظر گرفت، عنوان کرد: این بسته‌ها در جهت ارتقا سلامت مردم و کاهش هزینه‌، توزیع عادلانه امکانات و امکان دسترسی عادلانه به خدمات بوده و ادامه‌دار خواهد بود.

قزلباش با بیان اینکه بسیاری از طرحهای حوزه درمان افتتاح شده و یا تا پایان امسال و نیمه نخست سال 97 افتتاح می‌شوند، خاطرنشان کرد: در زمینه بهداشت نیز اقدامات مهم و شگرفی انجام شده که نمونه‌های آن پرداختن به حاشین‌نشین‌ها، راه‌ندازی پرونده الکترونیک، ارجاع الکترونیک، خطرسنجی بیماری‌ها، خدمات دندان پزشکی و ... بوده است.

وی با بیان اینکه در مناطق روستایی به افراد زیر 14 سال خدمات دندان پزشکی به صورت رایگان ارائه می‌شود، گفت: گسترش خدمات دندان پزشکی، افزایش کیفیت و کاهش هزینه و در دسترس قرار دادن این خدمات در دستور کار قرار دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه 61 درصد بیماری‌هایی که منجر به مرگ و میر می‌شوند، مربوط به بیماریهای غیرواگیر و حوادث است، اظهار کرد: یکی از اقدامات ما توجه به بیماریهای غیرواگیر به ویژه قلبی عروقی بوده است.

وی با اشاره به دو برنامه دانشگاه علوم پزشکی استان در سکته‌های قلبی و مغزی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان در برخورد با سکته‌های مغزی و قلبی اقدامات موثری را انجام داده که در سکته مغزی به جهت اقدامات انجام شده رتبه نخست را در کشور داریم.

قزلباش با اشاره به اقدامات علوم پزشکی زنجان در حوزه آموزش با ارائه 12 بسته‌ بیان کرد: این آموزش در حیطه‌های مختلف در حال پیگیری است که امیدواریم از این ظرفیت برای تولید دارو، تجهیزات و پذیرش دانشجو استفاده کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توجه به بحث گردشگری سلامت عنوان کرد: این موضوع از جمله موضوعاتی است که مورد غفلت واقع شده که باید توجه بیشتری روی این حوزه داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به ادامه فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه افزود: میدان دادن بیشتر به دانشجویان، حرکت در جهت توانمندی‌های آنها و باز کردن فضا برای بیان نظرات از جمله سیاست‌ها بوده است.

وی به ایجاد معاونت اجتماعی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: این معاونت‌ها در قطب‌ها ایجاد می‌شود و با توجه به اینکه زنجان مسئول قطب 6 کشوری است، این معاونت را ایجاد کرده‌ایم.

قزلباش با اشاره به نگاه دانشگاه علوم پزشکی زنجان به خیریه‌ها بیان کرد: در خصوص خیریه‌ها دو نکته از اهمیت بالایی برخوردار است و آن اینکه خیریه‌ها در فعالیت‌های خود در قالب برنامه‌های کلان حوزه سلامت و دانشگاه حرکت کنند و همچنین در فعالیت‌ها به شفافیت بیشتر از جمله عملکر مالی بپردازند که این سبب اعتماد بیشتر مردم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دولت با مشکلات مالی روبرو است اظهار کرد: این مشکلات در بخش سلامت بیشتر خود را نشان می‌دهد، ما یک بدهکار بزرگ و یک طلبکار بزرگ هستیم و مجبوریم با همین شرایط خدمات خود را در بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه در عین حالی که باید پاسخگو باشیم سعی می‌کنیم تا خدمات آسیب نبیند، گفت: در سال 97 رشدی که در بخش بهداشت و درمان پیش بینی شده رشد کمی است و ما را دچار کسری بودجه خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می‌کنیم که علوم پزشکی استان زنجان در سال 96 با کسری 51 میلیارد تومانی مواجه شود و امیدواریم با اقداماتی که صورت می‌گیرد این موضوع را مدیریت کنیم به نوعی که مردم آسیبی نبینند.

قزلباش با تاکید بر اینکه استمرار خدمات در حوزه سلامت نیازمند هزینه است، تصریح کرد: باید توجه داشت که توجه به سلامت هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

وی با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای در اختیار قرار دادن داروی بیماران خاص افزود: علی رغم مشکلات مالی سعی می‌کنیم این امکانات در دسترس قرار گیرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت موفقیت‌های بزرگی داشته است، اظهار کرد: در شرایط سخت اقتصادی بیمارستان الغدیر ابهر احداث و تجهیز شد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی زنجان 300 میلیارد تومان بدهی داشته و معادل آن نیز طلبکار است و در شرایطی که بدهی‌های ما نقد است اما معلوم نیست چه زمانی درآمدهای ما وصول خواهد شد.

قزلباش با اشاره به اینکه 8 میلیارد تومان از بابت تجهیز بیمارستان الغدیر بدهی داریم، گفت: با وجود تمامی مشکلات اقدامات بزرگی در استان انجام داده‌ایم.

محمدرضا صائینی نیز در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت در مناطق روستایی بعد از اجرای طرح تحول سلامت اظهار کرد: اجرای طرح تحول سلامت در مناطق روستایی کار بسیار بزرگی بود که در دولت تدبیر و امید انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر خدمات خوبی در استان ارائه کردیم عنوان کرد: در استان زنجان اجرای این طرح در این مناطق ۴۷۵ هزار نفر را در بر می‌گرفت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان به اصلاح و بازسازی خانه‌های بهداشت مناطق روستایی استان اشاره و عنوان کرد: تعدادی از خانه‌های بهداشت روستایی در شرایطی قرار داشتند که مجبور شدیم این خانه‌ها را از اول بسازیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت و بهسازی خانه‌های بهداشت تا هفته دولت سال ۹۷ تکمیل می‌شود، گفت: در مناطق روستایی افراد زیر ۱۴ سال تمام خدمات دندان پزشکی را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و برای افراد بالای ۱۴ سال با ۳۰ درصد فرانشیز دولتی انجام می‌شود.

صائینی با اشاره به اینکه در مناطق روستایی به طور میانگین برای هر ۱۵ هزار نفر یک دندانپزشک داریم، بیان کرد: تعداد داندان پزشکان ما در مناطق روستایی کل جمعیت روستایی را پوشش می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه ۴۳۶ قلم دارو در مناطق روستایی وجود دارد، اظهار کرد: این در حالی است که قبل از طرح تحول سلامت ۲۲۶ قلم دارو در ماطق روستایی استان وجود داشت.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به توجه حوزه بهداشت به مناطق حاشیه‌نشین افزود: توجه ویژه‌ای به مناطق حاشیه‌نشین شهرها داریم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر