logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۷
[ شناسه خبر : ۵۰۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس اقتصادی، بازار و سرمایه:

افزایش هزینه‌های عمومی دولت توجیه‌پذیر نیست/ ضرورت درست بودن مکانیسم شناسایی حذف یارانه‌بگیران

افزایش-هزینه‌های-عمومی-دولت-توجیه‌پذیر-نیست-ضرورت-درست-بودن-مکانیسم-شناسایی-حذف-یارانه‌بگیران-

کارشناس اقتصادی، بازار و سرمایه گفت: افزایش هزینه‌های عمومی دولت به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست،افزود: دولت قرار بود کوچک‌تر شود و هزینه‌های کمتری داشته باشد.

حسین محمودی اصل امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا;  اظهار داشت:بودجه عمومی دولت با افزایش ۶۰ هزار میلیاردی به ۴۲۹ میلیارد تومان رسیده است و همین افزایش در بودجه عمومی به نوعی نگران‌کننده است.

وی با بیان اینکه افزایش هزینه‌های عمومی دولت به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست،افزود: دولت قرار بود کوچک‌تر شود و هزینه‌های کمتری داشته باشد. حال این نگرانی زمانی افزایش می‌یابد که می‌بینیم بودجه عمرانی ۱۵درصد کاهش یافته است.

این کارشناس با اشاره به اینکه درآمدها در بودجه ۹۷، ۱۱درصد افزایش داشته است،خاطرنشان کرد: کاهش 10 درصدی واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای نفت و میعانات به این معناست که درآمد نفتی از ۱۱۸ هزار میلیارد به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است.

محمودی با بیان اینکه سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفتی امسال به ۳۲ درصد رسیده است و این میزان نسبت به سال گذشته ۱۲درصد رشد نشان را می‌دهد،بیان داشت: کاهش هشت درصدی وابستگی بودجه به درآمد های نفتی اقدام شایسته ای است.

وی ادامه داد: البته با توجه به سخنان رییس‌جمهور در زمان ارائه بودجه به مجلس، به نظر می‌رسد دولت در نظر دارد با لوایح مختلف از این منابع در طول سال ۹۷ استفاده کند. کارشناس اقتصادی، بازار و سرمایه با بیان اینکه درآمد مالیاتی در بودجه 97 افزایش یافته است، گفت: این افزایش اگر از محل شناسایی بخشی از اقتصاد که مالیات پرداخت نمی‌کند، صورت گیرد کاملا قابل توجیه و تقدیر است اما در صورتی که به مالیات‌دهندگان فعلی فشار وارد کند، شاید تاثیر منفی در کسب و کارها ایجاد کند.

محمودی بیان داشت: سقف بودجه کل کشور در سال ۹۷، ۱۱۹۴۰۰۰ میلیارد تومان است که نسبت به سال ۹۶، ۱۱درصد افزایش داشته و باید در نظر گرفت یکی از اقدامات مهم صورت گرفته، حذف یارانه‌بگیران است که می تواند گام مثبتی باشد البته در صورتی که مکانیسم شناسایی درست باشد.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص کاهش بودجه عمرانی ، باید گفت معمولا چون بودجه عمرانی اولین محل آسیب در کسری بودجه است، بدون شک می‌توان گفت عدد آن محقق نخواهد شد.

این کارشناس با بیان اینکه قیمت نفت در بودجه ۵۵ دلار لحاظ شده که نسبت به سال قبل افزایش داشته است، افزود: هر چند به نظر می‌رسد که دولت نباید برای نفت و قیمت ارز در بودجه عدد لحاظ کند و سیستم بودجه‌نویسی تغییر کند. ولی در شرایط فعلی ظاهرا با همین روش باید کارها پیش برود.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر