logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۴۸۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان:

20 هزار دانش آموز زنجانی راه‌های پیشگیری از معلولیت را آموختند

20-هزار-دانش-آموز-زنجانی-راه‌های-پیشگیری-از-معلولیت-را-آموختند

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه آموزش و اقدامات آگاهسازانه بعنوان یکی از ارکان مداخلات پیشگیرانه است گفت : بیش از 20 هزار دانش آموز زنجانی در طرح پیشگیری از معلولیتها شرکت نموده و با راههای پیشگیری از معلولیت آشنا شدند.

گل‌نساء آقا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: این طرح با تأکید بر گسترش آموزشهای پیشگیری از معلولیتها به منظور افزایش آگاهی افراد و در راستای کاهش شیوع و بروز معلولیتها با همکاری آموزش و پرورش استان اجرا شد .

وی  افزود: در راستای اجرای این برنامه ابتدا کارگاههای آموزشی ویژه دبیران آموزش و پرورش دارای مدرک تحصیلی مرتبط تشکیل و پس از آموزش دبیران، آموزشهای مرتبط توسط دبیران در سطح دبیرستانهای استان به دانش آموزان داده می شود.

آقا محمدی سلامت و پیشگیری از بیماری و معلولیتها ،سلامت دستگاه عضلانی –اسکلتی در نوجوانان،سلامت بینایی و شنوایی در نوجوانان، مشاوره ژنتیک ،پیشگیری از حوادث را از عناوین مهم این طرح مهم بر شمرد.

این مقام مسئول آگاهسازی عموم را از عوامل عمده ارتقاء سلامت جامعه برشمرد و تصریح کرد: نقش آموزش و سواد در کاهش میزان بروز رفتارهای پر خطر و معلولیت زا تعیین کننده است.

وی آموزش ساده، جامع و فراگیر را که می تواند انتقال دهنده دانش و مهارت باشد اولین قدم مثبت در اثرگذاری بر رفتار و عملکرد جامعه معرفی کرد.

معاون توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان آگاهسازی را نخستین قدم مثبت بر رفتار و عملکرد جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی بشری بیان کرد و یادآور شد: انتقال دانشها و مهارتها می‌تواند نقش مهمّی در آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیتها به خصوص در قشر دانش آموزان داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در این طرح 52 دبیر خانم و 41 دبیر آقا در کارگاههای آموزشی زنجان ، ابهر ، خدابنده و طارم شرکت کردند، گفت: در حال حاضر این طرح در مقاطع دوره دوم متوسطه و در بین دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم دختر و پسر در حال اجرا است.

وی به برنامه غربالگری اختلالات ژنتیک که در شهرستان زنجان با هدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک با شناسایی افراد ناقل در دبیرستانهای دوره دوم متوسط اجرا خواهد شد اشاره و اظهار کرد: 2 هزار دانش آموز در سطح شهرستان زنجان پس از دریافت آموزشهای لازم و تکمیل پرسشنامه ، در صورتیکه جزو گروه پر خطر شناسایی شدند، مشاوره ژنتیک و آزمایشهای لازم را به صورت رایگان دریافت می‌کنند.

گفتنی استدر سال گذشته تعداد 12000 دانش آموز از برنامه های آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها بهره مند شدند.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر