logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۶
[ شناسه خبر : ۴۷۸۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت:

مردم منتظر انقلاب علمی در کشور هستند/ استراتژی‌های پژوهشی باید متناسب با استراتژی صنعتی تعریف شود

مردم-منتظر-انقلاب-علمی-در-کشور-هستند-استراتژی‌های-پژوهشی-باید-متناسب-با-استراتژی-صنعتی-تعریف-شود

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت با اشاره به وضعیت علمی کشور گفت: مردم منتظر انقلاب علمی در کشور هستند.

 

به گزارش موج رسا; محمدرضا خان‌محمدی خرمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر با اشاره به بحث توزیع ثروت در جعان اظهار کرد: در گذشته فاکتورهای توزیع ثروت در جهان متنوع بود اما محدود بوده و در علم، فناوری و نوآوری ظهور و بروز پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه کشورهای ثروتمند دنیا از سلاح علم برای کسب ثروت استفاده کرده‌اند، افزود: به همین دلیل بود که علم نیز پوست‌اندازی کرد و دانشگاه‌ها به مرور آموزش‌محور بودن به پژوهش محور بودن و پژوهش‌ها نیز به سمت پژوهشهای کابردی و توسعه‌ای حرکت کرد، دنیا به این مقدار نیز بسنده نکرد و نسخه‌ای دیگری از علم را رونمایی کرد که منجر به کارآفرینی شود.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها و موسساتی در این زمینه شکل گرفت که دانشگاه‌هایی مانند هاروارد از این جنس هستند، عنوان کرد: بعدها مشخص شد که نقش علم در تولید ثروت جهان هنوز جای خالی دارد و می‌تواند ایفای نقش کند و نیازی از بیرون به دانشگاه‌ها تزریق شد یعنی ما باید از دانشگاه کارآفرین نیز عبور کرده و به سمت دانشگاه نوآور و فناور برسیم.

وی با انتقاد از اینکه استقبال از مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر گفت: اگر دو تیم فوتبال محلی با یکدیگر بازی داشتند، بیشتر از این جمعیت می‌آمد، دلیل این استقبال کم این است که هفته ما هفته پژوهش است و هنوز به هفته نوآوری و فناوری نرسیده‌ایم.

خان‌محمدی با بیان اینکه شاهد موازی‌کاریهایی در این عرصه هستیم، ابراز کرد: استراتژی‌های پژوهشی و فناوری ما باید متناسب با استراتژی صنعتی تعریف شود.

وی بیان کرد: سود یک شرکت کشور آلمانی برابر 200 میلیارد دلار است در حالی که فروش نفت ما به 30 یا 40 میلیارد دلار می‌رسد، دلیل این موضوع این است که آلمان بر روی هشت حرفه‌ای صنعتی کار می‌کند، کره جنوبی در 6 حرفه صنعتی فعال است در حالی که ما روی 240 حرفه صنعتی کار می‌کنیم و گاهی اوقات به صورت حبابی یک صنعت را بالا می‌آوریم.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: کشوری برای 20 میلیون تن محصول پتروشیمی نزدیک 200 میلیارد دلار سرمایه به دست می‌آور اما ما در ایران 14 تا 15 میلیارد دلار سرمایه به دست می‌آوریم، باید دلایل اینها را بررسی کرد و در اینجاست که نقش علم مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فردا علم چیز دیگری خواهد بود، افزود: فردا علم به جایی خواهد رسید که بتوان از اطلاعات مغز یک دانشمند کپی گرفت.

خان‌محمدی با بیان اینکه نباید زیاد خوشحال باشیم که جایگاه علمی ISI ما بالاست، گفت: مردم منتظر انقلاب علمی ما هستند و وضعیت موجود برای نیاز جامعه ما کفایت نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دانشمندان بزرگ ما در جایگاه بزرگ دنیا جا گرفته‌اند که باید اینها را به داخل کشور برگردانیم، باید بازیکنان خودمان را بشناسیم و در این راستا صنعت، معدن، پتروشیمی، نفت و گاز نیز باید همراهی کنند.

مدیرکل آموزش و پژوهش وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه نتوانستیم بسترهای لازم را برای دانشمندان خود فراهم کنیم، اظهار کرد: ما از سفره بیت‌المال می‌خوریم در این جهت باید پاسخگو باشیم.

وی با اشاره به اینکه گاهی بودجه پژوهش در اختیار محققین قرار نمی‌گیرد، ابراز کرد: امیدواریم بتوانیم بر اساس نیاز از ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر