logo
امروز : پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵
[ شناسه خبر : ۴۵۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان:

نرخ تورم در استان زنجان به 7.8 درصد رسید/ جمعیت کشورمان به سمت سالمندی پیش می‌رود

نرخ-تورم-در-استان-زنجان-به-7.8-درصد-رسید-جمعیت-کشورمان-به-سمت-سالمندی-پیش-می‌رود

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به نرخ تورم در استان زنجان گفت: نرخ تورم در مهرماه امسال به 7.8 درصد رسید.

به گزارش موج رسا; حسین امید مقدم امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه نرخ تورم به صورت ماهانه در استان زنجان استخراج می‌شود اظهار کرد: نرخ تورم در سه بخش استانی، شهری و روستایی اعلام می‌شود.

وی نرخ تورم استان زنجان در مهرماه امسال را 7.8 درصد عنوان کرد و افزود: این میزان نسبت به شهریورماه سال جاری تقریبا ثابت مانده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان نرخ تورم کشور در یک ماه گذشته را 8.2 بیان کرد و افزود: این میزان نیز نسبت به شهریورماه سال 95، 0.2 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به میزان نرخ تورم در بخش خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و کالاهای غیرخوراکی، خدمات بیان کرد: نرخ تورم استان در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با 0.1 درصد افزایش نسبت به شهریورماه معادل 10.8 درصد بوده که همین نرخ در کشور با افزایش 0.2 نسبت به شهریورماه به 11.5 درصد رسیده است.

امیدمقدم با اشاره به اینکه کاهش و یا افزایش نرخ تورم به منزله کاهش قیمت‌ها و یا افزایش قیمت‌ها نیست گفت: کاهش نرخ تورم میزان شتاب تغییر قیمت‌ها را بیان می‌کند.

وی با اشاره به میزان جمعیت استان زنجان بیان کرد: براساس سرشماری انجام شده در سال گذشته میزان جمعیت استان زنجان یک میلیون و 57 هزار و 461 نفر است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان تصریح کرد: در اولین سرشماره کشور جمعیت استان زنجان 386 هزار و 201 نفر بود که در طول 60 سال جمعیت استان زنجان حدود 2.7 برابر افزایش یافته است.

وی ابراز کرد: در سال 1335 جمعیت شهری استان زنجان معادل 47 هزار نفر بود که در سال گذشته 711 هزار و 177 نفر رسیده است.

امید‌مقدم خاطر نشان کرد: در 60 سال گذشته جمعیت شهری در استان زنجان در حدود 15 برابر افزایش یافته است.

وی در ادامه همچنین به میزان جمعیت روستایی استان زنجان اشاره و ابراز کرد: در سال 35 جمعیت روستایی استان زنجان در حدود 339 هزار نفر بوده که در سال 95 این میزان به 346 هزار و 284 نفر رسیده است.

امیدمقدم با بیان اینکه جمعیت روستایی استان زنجان در طول 60 سال گذشته تقریبا ثابت مانده است افزود: این امر ناشی از چند علت بوده و یکی از عوامل افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها بوده و تبدیل شدن روستا‌های بزرگ به شهر‌ها نیز از دیگر عوامل ثابت ماندن جمعیت روستایی در استان زنجان است.

وی با اشاره به ترکیب سنی جمعیت استان زنجان در نقاط شهری و روستایی گفت: گروه‌های سنی 0 تا 14 سال جمعیت جوان و 15 تا 64 سال گروه‌های سنی میانسال و 65 سال به بیشتر را سالمندان تشکیل می‌دهند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با بیان اینکه بیشتر جمعیت ما در گروه سنی میانسال قرار دارد افزود: جمعیت کشورمان به سمت سالمندی پیش می‌رود و باید از همین الان به فکر آینده بود.

وی با بیان اینکه ساختار سنی جمعیت استان زنجان در طول 60 ساله از سال 35 تا 95 تغییرات چشمگیری داشته است افزود: در این مدت سهم جمعیت کمتر از 15 ساله استان زنجان در اولین سرشماری سال 35 از رقم 41.16 درصد به رقم 48.11 درصد در چهارمین سرشماری سال 65 افزایش یافته است.

امیدمقدم با اشاره به اینکه پس از سرشماری سال 65 سهم جمعیت کمتر از 15 سال روند نزولی داشته است افزود: در سال 95 این سهم با کمی افزایش به 23.92 درصد رسیده است.

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر