logo
امروز : جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۵
[ شناسه خبر : ۴۱۷۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

چرا دانشجویان رغبتی به تحصیل در رشته‌های کشاورزی ندارند؟/ ریزش 35 درصدی دانشجویان در رشته‌های کشاورزی دانشگاه زنجان

چرا-دانشجویان-رغبتی-به-تحصیل-در-رشته‌های-کشاورزی-ندارند؟-ریزش-35-درصدی-دانشجویان-در-رشته‌های-کشاورزی-دانشگاه-زنجان

با تکمیل شدن روند ثبت نام از دانشجویان جدیدالورود، تعداد دانشجویان مراجعه کننده به دانشگاه زنجان برای ثبت‌نام در رشته‌های کشاورزی ریزش 35 درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش موج رسا; ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های کشور پایان یافته هرچند که در برخی دانشگاه‌ها هنوز شاهد ثبت‌نام هستیم اما آنچه که با تکمیل شدن روند ثبت نام نشان می‌دهد ریزش ثبت نام در برخی رشته‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند.

بنا به گفته محمدرضا عظیمی معاون آموزشی دانشگاه زنجان امسال 1200 نفر ثبت نام خود را در رشته‌های کارشناسی و روزانه دانشگاه زنجان تکمیل کرد‌ه‌اند.

عظیمی به موج رسا گفت: ثبت نام در دانشگاه زنجان برای دوره‌های روزانه و شبانه و در دو نیم سال مهر و بهمن ماه انجام می‌شود.

 وی افزود: درخواست ما برای دوره‌های روزانه 1591 نفر بود و اعلام شده نهایی سازمان سنجش نیز 1541 نفر بود که در نهایت 1200 نفر تا چند روز گذشته ثبت‌نام خود را تکمیل کردند.

وی با بیان اینکه بیش از 300 نفر ریزش را ما در دوره‌های روزانه شاهد هستیم، اظهار کرد: متاسفانه تکمیل ظرفیت‌ها سبب شده تا دانشجویان منتظر تکمیل ظرفیت دانشگاه بمانند و به همین خاطر برای ثبت نام مراجعه نکنند.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان بیان کرد: برای دوره شبانه نیم سال مهر درخواست ما 65 نفر و اعلامی نهایی سازمان سنجش 67 نفر بود که از این تعداد 23 نفر برای ثبت نام مراجعه کردند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ثبت‌نام‌های دوره شبانه در بهمن ماه انجام می‌شود، ابراز کرد: ما برای دوره روزانه نیم سال بهمن ماه 86 نفر درخواست داده بودیم که 72 نفر ثبت نام کردند.

عظیمی با بیان اینکه درخواست دانشگاه برای دوره شبانه بهمن ماه 310 نفر بود، گفت: تعدا افراد ثبت نام کننده برای دوره شبانه بهمن ماه 174 نفر است.

وی با اعلام اینکه کمترین ریزش ما مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی یعنی دانشکده فنی با حدود 13 درصد ریزش است، اضافه کرد: بیشترین ریزش نیز مربوط به رشته‌های کشاورزی یعنی دانشکده کشاورزی با 35 درصد ریزش است.

معاون آموزشی دانشگاه زنجان تصریح کرد: متاسفانه رغبت دانشجویان به رشته‌های کشاورزی کمتر شده است.

احمد گلچین عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان که از اساتید داشنکده کشاورزی این دانشگاه است در خصوص ریزش دانشجویان کشاورزی این دانشگاه گفت: به نظرم امروز از بیشتر رشته‌ها استقبال نمی‌شود و این تنها مختص به رشته کشاورزی نیست به جز چند رشته پزشکی که درآمد خوبی دارند.

وی افزود: دلیل عدم استقبال دانشجویان از رشته‌های دانشگاهی این است استخدامی برای دانشجویان فارغ‌التحصیل وجود ندارد و بیشتر افراد بعد از اتمام دوره دانشگاه بیکار هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان با بیان اینکه بیشتر متخصصان ما با درجه‌های علمی مختلف از لیسانس گرفته تا دکترا بیکار هستند، ابراز کرد: وقتی فارغ‌التحصیلان و متخصصان رشته‌های دانشگاهی بیکار هستند جوانان نیز رغبتی به ادامه تحصیل پیدا نمی‌کنند و به دنبال کارهایی می‌روند که نیاز به تخصص آنچنانی هم ندارد.

وی با ابراز اینکه سالهای طولانی است که استخدام رشته‌های کشاورزی در ایران تعطیل شده است، تصریح کرد: از طرفی به تحصیل کرده‌ها هم نیاز نیست و نیز استخدامهایی که انجام می‌شود بیشتر برپایه روابط است.

گلچین با تصریح اینکه رشته‌‎های پزشکی نیز در سالهای آینده دچار مشکل خواهند شد، بیان کرد: اکنون برخی از رشته‌ها وضعیت‌شان از رشته‌های کشاورزی بدتر است، در همین استان زنجان ما فقط دو کلاس ریاضی داریم و هیچ دانش‌آموزی حاضر نیست ریاضی بخواند.

وی با بیان اینکه درصد بیکاری رشته‌های مهندسی نیز بیشتر است، افزود: ریزش در دانشگاه‌ها یک وضعیت عمومی است و کم کم دانشگاه‌ها را رو به تعطیلی می‌کشاند، اکنون بیشتر صندلی‌ها رشته‌های مختلف خالی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: در خصوص رشته کشاورزی یکی از دلایل استقبال کم دانشجویان این است که کشاورزی ما مکانیزه و پیشرفته نیست که نیاز به نیروهای متخصص آنچنانی داشته باشد، یکی از مشکلات کشاورزی ما یکپارچه نبودن زمین‌های کشاورزی است.

وی عنوان کرد: مساحت‌های پایین زمینهای کشاورزی سبب شده تا از نیروهای متخصص نیز در امر کشاورزی استفاده نشود یعنی به صرفه نیست که برای یک زمین با مساحت کم مزد یک متخصص را نیز بپردازند.

گلچین با بیان اینکه اکنون میوه‌های درختی، هندوانه، پیاز و ... قیمتی ندارند و حتی زارع نمی‌تواند هزینه‌هایش را تامین کند، گفت: از طرفی ما آب گران قمیت را صرف کشاورزی می‌کنیم که مکانیزه نیست و سودی برای کشاورز هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه متخصصان کشاورزی کمتر در جامعه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اظهار کرد: دولت نیز استخدام ندارد و کار زیربنایی هم انجام نمی‌دهد، متاسفانه فکر و اراده کار زیربنایی در حوزه کشاورزی از طرف دولت وجود ندارد تا بخش قابل توجهی از دانشجویان بخش کشاورزی مشغول کار شوند.

عضو هیئت علمی دنشگاه زنجان با تصریح اینکه ما معضلات بزرگی در بخش کشاورزی داریم که می‌توان با استخدام نیرو و ارائه طرحها و پروژه‌های بزرگ برطرف کرد، گفت: متاسفانه در سالهای اخیر اقدام موثری از طرف دولت و ارگانهای مرتبط ندیدیم تا مشکلات عمده کشاورزی را با آن بتوان حل کرد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون آب معضل بزرگی در کشور ما است، خاطرنشان کرد: ریزگردها و مشکلات زیست محیطی نیز کشور را با خود درگیر کرده اما بیشتر متخصصان بیکارند و دلیل بیکری فارغ‌التحصیلان این گونه رشته‌ها نیز نبود پروژه و طرح بزرگ از طرف دولت است.

گلچین با بیان اینکه برخی از کارها باید توسط دولت انجام شود و هیچ شخصی نمی‌تواند آن را انجام دهد، ادامه داد: به فرض مثال مشکل آب، اصلاح خاکهای شور و یا تثبیت ریزگردها یک کار شخصی نبوده و یک کار کلان ملی و بین‌المللی است که دولت باید اقدام کند که متاسفانه انجام نمی‌شود.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که متخصصین کشاورزی ما با آنها سر و کار دارند ، زارعینی هستند که به زور خرج هزینه‌های خود را درمی‌آورند و توانایی جذب نیرو را ندارند.

عضو هیئت علمی دنشگاه زنجان با اعلام اینکه برای یک کیلو هندوانه 300 لیتر آب مصرف می‌شود، بیان کرد: با این میزان مصرف آب هندوانه کیلویی 200 تومان به فروش می‌رود، دلیل این موضوع همان در حاشیه ماندن علم از کشاورزی و در خانه نشستن متخصصان است.

وی با بیان اینکه کار تحقیقاتی در حوزه کشاورزی سالهاست که تعطیل شده است، گفت: با این اوصاف باید گفت که بخش کشاورزی ما نیمه تعطیل است، برنامه‌ریزیها باید توسط دولت انجام شود اما کدام پروژه و طرح بزرگ در حوزه کشاورزی اجرا شده است؟

گلچین با تاکید بر اینکه ما در بی‌برنامگی محض قرار داریم، اظهار کرد: کدام دستگاه اجرایی آمده و از دانشگاه خواسته تا مشکلش را حل کنیم؟ چرا باید اینطور باشد و ما اتصالی بین بخش کشاورزی و دانشگاه نبینیم؟ چرا وزارت جهاد کشاورزی برای برطرف شدن مشکلات حوزه کشاورزی به دانشگاه‌ها مراجعه نمی‌کند؟ درد ما این است که فکر و اراده‌ای از بالا نمی‌‎بینیم.

نگرانی دکتر گلچین تنها محدود به رشته‌های کشاورزی نبود، وی معتقد است که تا وقتی فکری به حال بیکاری و اشتغال در کشور نشود ریزش دانشجو در دانشگاه‌ها امر طبیعی خواهد بود که این موضوع می‌تواند در دانشگاه‌هایی مانند پیام نور و آزاد خود را بیشتر نشان دهد.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر