logo
امروز : شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۲۵
[ شناسه خبر : ۴۰۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
موج رسا گزارش می‌دهد

در جلسه علنی شورای شهر زنجان چه گذشت؟/ از ماجرای توسعه هتل بزرگ تا کاهش 100 میلیون تومانی بودجه اربعین امسال!

در-جلسه-علنی-شورای-شهر-زنجان-چه-گذشت؟-از-ماجرای-توسعه-هتل-بزرگ-تا-کاهش-100-میلیون-تومانی-بودجه-اربعین-امسال!

جلسه علنی شورای شهر زنجان در حالی امروز برگزار شد که اعضا موضوعات مختلفی را به بحث و بررسی گذاشتند که یکی از موضوعات هزینه‌های شهرداری در اربعین امسال بود.

به گزارش موج رسا; جلسه علنی شورای شهر زنجان امروز در حالی با حضور 9 عضو این شورا برگزار شد که احمد نصیری رئیس شورا در ابتدای جلسه با اشاره به مشارکت شهرداری زنجان در هفته دفاع مقدس، بازگشایی مدارس و مراسم ایام محرم اظهار کرد: همکاران شهرداری زنجان تلاش خوبی در این جهت داشتند.

وی با اشاره به حضور سرمایه گذار خارجی در رابطه با بازیافت زباله‌های شهری افزود: این موضوع اتفاق میمون و مبارکی بود که نیاز است از اعضای شورای چهارم و شهردار سابق که زمینه این اتفاق را فراهم کرده بودند، تشکر کنیم.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان بیان کرد: در آینده نه چندان دور زباله شهری به یک معضل بزرگ تبدیل خواهد شد، در رابطه با این قضیه انتظار ما این است تا همه دستگاه‌های اجرایی و خدمات رسان احساس وظیفه کرده و پای کار بیایند و این کارخانه‌ای که با سرمایه‌گذاری بیش از 400 میلیارد تومانی در زنجان احداث می‌شود هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد.

وی با بیان اینکه همه ما باید از سرمایه‌گذاری در همه حوزه‌ها حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: ممکن است این موضوع در اوایل برای ما زحمتی داشته باشد اما در آینده این سرمایه‌گذاری خود را نشان خواهد داد.

نصیری با تبریک هفته نیروی انتظامی به حافظان امنیت و آرامش ابراز کرد: نیروهای انتظامی در همه مراسمات حافظ امنیت ما هستند.

بعد از سخنان ابتدایی نصیری دستور جلسه توسط رحمان احمدی منشی جلسه اعلام شد.

لایحه نخست که درخواست مالک هتل بزرگ زنجان در خصوص جابه‌جایی نماز خانه و سرویس‌های بهداشتی واقع در جنب هتل بزرگ بود.

حمیدی نخستین عضو شورا بود که در این خصوص به بیان نظرات خود پراخت، وی با بیان اینکه این موضوع در کمسیون شهرسازی مطرح شده و اعضا با اصل قضیه مخالفت نداشتند، گفت: برنامه این شد تا احداث و واگذاری زمین طوری صورت گیرد که مستحدثات شهرداری حفظ و توسعه از سمت غرب و شمالغرب هتل فعلی صورت گیرد.

در خصوص این لایحه موافقان و مخالفان به طرح دیدگاه پرداختند و با توجه به اینکه نتیجه از این بحث‌ها حاصل نشد مقرر شد تا در یک جلسه فوق‌العاده که فردا با حضور مسئولان مسکن شهرسازی، منابع طبیعی، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، دفتر فنی استانداری زنجان و شهرداری زنجان برگزار می‌شود این موضوع تعیین تکلیف شود.

در ادامه جلسه اخذ 200 ریال کارمز از رانندگان اتومبیل‌های باری در هر تراکنش و ثبت عملکرد بود که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

ادامه جلسه به بحث مراسم اربعین امسال اختصاص داشت، که اعضا هر یک نظرات خود را در این خصوص و هزینه‌های که شهرداری قرار است در این مراسم داشته باشد نظرات خود را مطرح کردند.

بخشی از وجوهات حسینیه اعظم برای مراسم اربعین هزینه شود

امامعلی دادخواه رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان با اشاره به نزدیکی اربعین گفت: ستاد اربعین در استانداری و هم در شهرداری زنجان تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه شهرداری زنجان سالهای گذشته مساعدتهایی داشته است، ابراز کرد: با صحبت‌های که بنده با شهرداری سابق داشتم سال گذشته برخی از دستگاه‌ها به تعهداتی که داده بودند عمل نکرده و بیشتر هزینه‌ها را شهرداری متحمل شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر زنجان تصریح کرد: انتظار داریم بخشی از وجوهات حسینیه اعظم زنجان برای مراسم اربعین هزینه شود و اداره کل اوقاف نیز در این خصوص باید مشارکت بیشتری داشته و هزینه کند.

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی شهرداری زنجان امسال 5 میلیارد و 700 میلیون تومان است، عنوان کرد: در 6 ماهه نخست یک میلیارد در بخش فرهنگی هزینه شده در حالی که فقط 30 درصد این یک میلیارد محقق شده و 700 میلیون بدهکاریم.

اعزام 15 دستگاه اتوبوس 

در ادامه علی محمدی سرپرست شهرداری زنجان نیز با اشاره به انتخاب زنجان به عنوان استان معین در اربعین امسال گفت: امسال قرار است ما 15 دستگاه اتوبوس به مرزها بفرستیم و باید این اتوبوسها را از بخش خصوصی تامین کنیم که 130 میلون تومان هزینه برای شهرداری زنجان خواهد داشت.

وی با اشاره به اعزام 200 نفر از نیروهای شهرداری زنجان در اربعین امسال خاطرنشان کرد: بودجه‌ای نیز در این خصوص برای سال 96 پیش بینی شده است، امسال ما فقط نیروها را اعزام می‌کنیم و سرویس ایاب و ذهاب فقط تا مرز خواهد بود که در این راستا نیاز است به موکب‌ها کمک کنیم.

محمدی به لزوم انتقال برخی ماشین‌آلات، تانکرهای آب نیز اشاره کرد.

تلاشهای راشاد برای کاهش نیافتن بودجه اربعین

در ادامه عباس راشاد با تاکید بر اینکه شهرداری زنجان نیز باید همانند شهرداری‌های سایر شهرها در اربعین امسال مشارکت فعالانه‌ای داشته باشد بر این موضوع تاکید داشت که نباید از بودجه پیش‌بینی شده اربعین امسال کم شود و به اعضا پیشنهاد می‌کرد که 400 میلیون را تصویب کنند.

سیدرحمان احمدی و مسعود مرادخانی نیز از موافقان کاهش 400 میلیون تومان و تعیین میزان مشخص بودند، مرادخانی پیشنهاد کاهش این میزان تا 200 میلیون تومان را مطرح کرد که با واکنش‌های راشاد، حمیدی و افشارچی روبرو شد اما احمد نصیری تمایل داشت تا پیشنهاد مرادخانی تصویب شود، او بارها عنوان می‌کرد که ما حقوق کارگران را نداده‌ایم و باید آنها را در اولویت قرار دهیم.

افشارچی در واکنش به این سخنان منتقدان بودجه پیش بینی شده اربعین با بیان اینکه هزینه‌ها مشخص است، گفت: در بودجه شهرداری زنجان اولویت‌ها که تعیین نشده که ما بخواهیم از بودجه فرهنگی بزنیم و صرف هزینه حقوق کارگران فضای سبز کنیم، همه چیز باید جای خودش باشد اگر قرار است کاهشی اتفاق بیفتد باید متعادل باشد در هیچ جا نوشته نشده که فلان موضوع بر دیگری اولویت دارد.

خدایی: حسینیه اعظم و زینبیه اعظم باید بخشی از کارها را به دوش بکشند

سجاد خدایی سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ادامه با اشاره لزوم توجه به مراسم اربعین اظهار کرد: واقعیت این است که تصمیم‌ها باید منطبق بر شرایط و امکانات باشد.

وی با بیان اینکه ما باید از این وضعیت یعنی انتخاب به عنوان استان معین استفاده کنیم، افزود: چطور می‌شود وزارت کشور و ستاد کل اربعین ما را استان معین قرار می‌دهد و قصد استفاده از ظرفیت‌های ما را دارد اما ما نتوانیم از تسهیلات ویژه‌ای که برای ناوگان اتوبوسرانی برای شهرهای مرزی در نظر گرفته شده استفاده کنیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زنجان بیان کرد: باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم، در بحث اعزام همکاران نیز پرسنلی اعزام شوند که تا به حال اعزام نشده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه حسینیه اعظم و زینبیه اعظم باید بخشی از کارها را به دوش بکشند، تصریح کرد: ما شورای شهر هستیم و نه شورای شهرداری بنابراین باید درآمدها و هزینه‌های حسینیه اعظم و زینبیه اعظم مشخص شود.

خدایی همچنین به مدیریت و کنترل هزینه‌های شهرداری زنجان در بحث مراسم اربعین تاکید کرد.

عباس راشاد که بارها بعد از سخنان دیگر اعضا از اختصاص 400 میلیون تومان برای مراسم اربعین امسال دفاع می‌کرد، گفت: چرا زمانی که 6 میلیارد برای بحث نگهبانی تصویب کردیم کسی چیزی نگفت اما اکنون برای 400 میلیون تومان مخالفت می‌کنید.

افشارچی: چرا با موضوعی که در بودجه آمده مخالفت می‌کنید؟

کاظم افشارچی نیز با بیان اینکه یک پنجم بودجه فرهنگی را هزینه کرده‌ایم، افزود: اگر بودجه 200 میلیاردی محقق شود ما هنوز 1.5 میلیارد برای بودجه فرهنگی داریم و چه چیز بهتر از فرهنگ اربعین که در آن هزینه کنیم؟.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته یک میلیارد و 200 میلیون تومان به حقوق کارکنان شهرداری اضافه شد، عنوان کرد: چرا آن چیز ی که خارج از بودجه بوده را تصویب می‌کنیم اما با موضوع اربعین که جزو بودجه است، مخالفت می‌کنید.

نصیری در واکنش به سخنان افشارچی گفت که این افزایش حقوق ربطی به این ندارد و این افزایش حق کارکنان از گذشته بوده است که افشارچی در پاسخ به نصیری گفت: بگوید این افزایش برچه اساسی بوده است؟.

دویران: چرا جلوی هزینه‌های انجام شده در جشنواره آش را نگرفتید؟

اسماعیل دویران دیگر عضو شورای شهر زنجان با اشاره به هزینه شهرداری زنجان در جشنواره آش اظهار کرد: در جشنواره آش یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه کردیم مگر این وظیفه ما بود؟ چرا جلویش را نگرفتید؟.

این سخنان دویران به گونه‌ای جلوه می‌کرد که وی با کاهش 400 میلیونی که قرار بود در اربعین امسال هزینه شود مخالفت نکند اما او موافق کاهش این میزان شد.

نصیری در واکنش به سخنان دویران گفت که از سالهای آینده تکلیف جشنواره آش را هم مشخص می‌کنیم که راشاد در پاسخ گفت: امسال هم مانند جشنواره آش با هزینه 400 میلیونی در اربعین هم مخالفت نکنید تا این میزان تصویب شود.

راشاد با بیان اینکه در مورد آش بدون مصوبه هزینه کردید، افزود: در گذشته وقتی در اینترنت نام زنجان را جستجو می‌کردیم عزاداری مردم زنجان را نشان می‌داد اما اکنون نام زنجان با آش می‌آید، بروید جشنواره سوپ را هم برگزار کنید!.

نصیری در پاسخ به راشاد گفت که ما نه مخالف آش هستیم و نه مخالف امام حسین بلکه می‌خواهیم نه سیخ بسوزد و نه کباب!

در ادامه حمیدی پیشنهاد کرد تا کاهش طوری اتفاق بیفتد که نیروهای شهرداری بخشی از هزینه اعزام را بپردازند که با مخالفت سجاد خدایی روبرو شد.

در نتیجه با کلی بحث 400 میلیون رای نیاورد و به پیشنهاد برخی از اعضا 300 میلیون برای کل هزینه‌های جانبی و اعزامها و هزینه اتوبوسها به رای گذاشته شد که در نهایت این میزان به تصویب رسید.

//س

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر