logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۹
[ شناسه خبر : ۴۰۸۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در قالب چهاردهمین دوره توان‌افزایی انجام شد؛

زنجان میزبان تیم های واکنش سریع کشور +تصاویر

-زنجان-میزبان-تیم-های-واکنش-سریع-کشور-+تصاویر

در قالب چهاردهمین دوره توان‌افزایی؛ زنجان میزبان تیم های واکنش سریع کشور است که به منظور افزایش توانمندی این تیم ها این دوره برگزار شده است.

به گزارش موج رسا; در حال حاضر چهاردهمین دوره توان‌افزایی تیم‌های واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر سراسر کشور با حضور استان های مختلف در زنجان در حال برگزاری است.

برنامه این دوره توان افزایی از 16 مهر ماه سال جاری در زنجان آغاز شده و تا 19 مهر ماه ادامه دارد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیمی کشورمان که همواره برخی حوادث طبیعی در آن رخ می‌دهد و به همین دلیل آسیب‌پذیری بالایی دارد، احیاء تیم‌های واکنش سریع که در گذشته در سازمان جمعیت هلال احمر کمرنگ شده بود، قوت بیشتری به خود گرفته است.   اقدامات اولیه برای تشکیل تیم‌های واکنش سریع را پیش از تعطیلات نوروز 95 به صورت جدی آغاز و امسال دوره توان افزایی آن در زنجان در حال برگزاری است.  ساماندهی تیم‌های واکنش سریع در کل کشور جزو برنامه‌ها و سیاست‌های تدوینی رییس جمعیت هلال احمر است، افزایش توان پاسخگویی سریع، صحیح، موثر، به موقع و کارآمد در حوادث و سوانح تقریبا بزرگ و ملی از اهداف تشکیل این تیم است.

  *تجهیزات تیم‌های واکنش سریع مطابق با استانداردهای جهانی

رئیس اداره توان‌افزایی و تربیت‌بدنی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور در خصوص برگزاری این دوره در استان زنجان اظهار داشت: تجهیزات تیم‌های واکنش سریع مطابق با استانداردهای جهانی خریداری می‌شود. 

محمد پوراکرامی با بیان اینکه این دوره با موضوع طراحی اردوگاه و اسکان اضطراری برگزار شده است،تصریح کرد: از هر استان پنج نفر (در مجوع 160 نفر) در این اردو حضور دارند. 

این مسئول با اشاره به اینکه نقطه‌یابی در شب، طراحی اردوگاه، برپایی اصولی و استاندارد چادر و جمع کردن آن از جمله برنامه های این دوره آموزشی است،ادامه داد:برگزاری مانور و آموزش جی‌پی‌اس، از دیگر آموزش ها در این زمینه است. 

 رئیس اداره توان‌افزایی و تربیت‌بدنی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشور خاطرنشان کرد: به تازگی چند خودروی نجات به ناوگان ترابری تیم واکنش سریع اضافه شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع در کم‌ترین زمان ممکن وارد عمل می‌شوند، گفت: بانوان هم در همه رسته‌های عملیاتی هلال ‌احمر حضور پررنگی دارند.

 

*احتمال حضور تیم های واکنش سریع در سایر کشور

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان یادآور شد: نحوه آموزش‌های تخصصی تیم‌های واکنش سریع به گونه ای برگزار می شود تا در صورت لزوم و در وقوع بحران، به سایر کشورها اعزام شوند.

"غفور آقاجانلو" معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز در خصوص برگزاری این دوره در زنجان، اظهار داشت: نیروهای واکنش سریع همواره در زمان طلایی برای امداد رسانی حضور دارند.

وی با بیان اینکه از آنجاییکه حادثه هیچ‌گاه خبر نمی‌کند اما زمان در امداد و نجات تعیین کننده است، باید زمان طلایی برای امدادرسانی و نجات حادثه‌دیدگان را مدنظر قرار داد،خاطرنشان کرد: نجات جان مصدوم در زمان طلایی و برخورداری از مهارت و آمادگی کافی از مهم‌ترین ویژگی‌های تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر محسوب می شود.

این مسئول با بیان اینکه تیم واکنش سریع در سال گذشته راه‌اندازی شده است،افزود:اعضای تیم واکنش سریع باید از تحت آموزش‌های یک هزار ساعته همه جانبه و تخصصی قرار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه این تیم‌ها باید برای همه حوادث و حتی عملیات برون‌مرزی از آمادگی لازم برخوردار شوند،ادامه داد: در فاز نخست، 15 نفر در مراکز استان هسته اولیه را تشکیل داده‌اند و در فاز دوم، هر شهرستان یک تیم 10 نفره تشکیل می شود.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان زنجان با بیان اینکه تیم‌های واکنش سریع تحت آموزش‌های پیش‌بیمارستانی قرار گرفته و کمک‌های اولیه را می‌آموزند،افزود: تلاش می شود تا با برنامه ریزی مناسب این تیم ها تقویت شوند.

 

*ارائه آموزش های مستمر به تیم های واکنش سریع

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا اظهار داشت:اعضای تیم های واکنش سریع باید از آمادگی و توان جسمی کاملی برخوردار باشند که آموزش های مستمر به آنها کمک می کند.

شهرام میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر 15 نفر از امدادگران به عنوان تیم واکنش سریع استان هستند،گفت: در شهرستان های خدابنده و ابهر نیز اعضای این گروه دوره ها را گذارنده و مراحل پایانی قرار دارند.

وی با اشاره به تشکیل تیم توانا برای بانوان استان،بیان داشت: این تیم شامل امدادگران خواهری است که دوره های مختلف را گذرانده اند.

این مسئول در خصوص اعتبارات جمعیت هلال احمر استان زنجان نیز گفت:در چند سال گذشته این جمعیت از نظر اعتبارات مورد بی مهری قرار گرفته است.

وی گفت: امیدواریم با مدیریت جدید فرجی حاصل شود تاامکانات و تجهیزات بهتر شود.

میرزایی از اضافه شدن سه دستگاه به ناوگان خودرویی این جمعیت در زنجان خبر داد و افزود: خودروهای کمک دار امداری را نیز به این مجموعه اضافه می کنیم.

وی گفت:در شهرستان های خرم دره، ماهنشان، ایجرود و طارم نیز طبق زمانبندی ستاد مرکزی تیم های واکنش سریع ایجاد می شود.

گفتنی است،تیم های واکنش سریع کشور تا 19 مهر ماه سال جاری در زنجان آموزش های لازم را اخذ می کنند.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر