logo
امروز : پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۶
[ شناسه خبر : ۳۳۷۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
مسئولان به هوش باشند!!!

کنسرت های ضد ارزشی؛دامی برای جوانان پرنشاط زنجانی

کنسرت-های-ضد-ارزشی؛دامی-برای-جوانان-پرنشاط-زنجانی

عدم رعایت موازین شرعی در برگزاری کنسرت های اخیر در شهر زنجان تا جایی پیش رفت که نماینده استان زنجان نیز نسبت به این امر موضع گرفته، و از مسئولان استان علی الخصوص مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان زنجان را که وظیفه نظارت بر این گونه محافل را دارد مورد سوال قرار داد .

به گزارش موج رسا; افزایش کمی برگزاری کنسرت ها در شهر زنجان که از آن به عنوان پایتخت شور و شعور حسینی یاد می شود باعث شده است که میزان نظارت ها بر این گونه برنامه ها کاهش یافته و کار تاجایی پیش برود که عفت و حیا که از موازین شرعی مردم به حساب می رود مورد خدشه واقع شود .

این روزها وقتی کسی از این گونه محافل انتقاد می کند، سریعا مورد هجمه عده ای معلوم الحال قرار می گیرد که منتقدین را متهم به مخالف شادی بودن می کنند و این درحالی است که واقعا کسی مخالف شادی نیست، بلکه با شادی هایی مخالف هستند که آسیب های اجتماعی جدی به دنبال دارد و ما نباید یادمان برود که  شهدای مدافع حرم رفتند تا ما در زیر سایه امنیت و آرامش، بندگی خدا را بکنیم نه اینکه حدود الهی را بشکنیم.

در واقع کسی با برگزاری کنسرت هایی که از موسیقی اصیل استفاده  می کنند مخالف نیست  و بلکه موسیقی هایی مورد تقبیح قرار می گیرند که مردم و علی الخصوص جوانان را به شادی های کاذب و مخرب هدایت می کنند .

این که کنسرت ها برگزار نشود کار درستی نیست و اما اگر این کنسرت ها اثرات مخرب  ضد فرهنگی بر روی جامعه تحمیل کند باید مسئولان ذی ربط جلوی صدور مجوز آن را بگیرند زیرا که این گونه کنسرت های ضد ارزشی دامی برای جوانان پر نشاط محسوب می شود .

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی  استان زنجان  با فرهنگ سازی و عدم مجوز دادن به این کنسرت ها می تواند وجهه موسیقی اصیل را حفظ کرده و در جهت ارتقاء آن بکوشد و محتوا و شخص برگزار کننده برنامه ها در رابطه با مجوز دادن،  باید از طرف دستگاههای نظارتی مورد توجه قرار گیرد زیرا که «مرزهای اعتقادی و مذهبی» نباید در این برنامه ها خدشه دار شود و کسانی را که به این قوانین پایبند نیستند را با دقت نظر بیشتری به آنها مجوز داده شود.

مسئولان استان زنجان باید هر لحظه به هوش باشند و اجازه ندهند که به خاطر شادی های لحظه ای، عقاید و اعتقادات مردم شهر مورد هجمه عده ای منفعت طلب که به دنبال به انحراف کشاندن انقلاب اسلامی به بیراهه هستند، قرار بگیرد .

در ادامه متن به بازخوانی بیانات مقام معظم هبری در باب موسیقی می پردازیم، متن زیر بيانات رهبر معظم انقلاب در بازديد از صدا و سيما و سخنراني در جمع اهالي موسيقي ، در مورخه 9/5/1375است:

 

*محفل خوانندگی و حضور متدینین برای شنیدن موسیقی پاک

در منطقه‌ای که تاریخ موسیقی ما در آن شکل گرفته است، موسیقی معنای صحیح ندارد. شما باید به آن معنا و مفهوم صحیح بدهید؛ و در واقع باعث نجات آن شوید. حرف من با موسیقی‌دان‌ها این است که موسیقی را به سمت معنا و هدف‌های متعالی ببرید؛ هدف‌ها فراتر از هدف عیاشی فلان عاشق کذایی که بهمان معشوقه کذایی‌تر را دوست می‌داشته و چون مورد بی اعتنایی وی قرار گرفته و دلش شکسته است، می‌خواهد پای فلان ساز بنشیند و در اثر آهنگ و ترانه سوزناک، اشک از فراق بریزد! چنین هدفی در استعمال موسیقی ارزشمند نیست.

چه ارزشی دارد که به خواهش دل یک نفر بسازند و بخوانند و بنوازند و آن اندیشه ریاضی و محاسبه علمی و منطقی را - که اعتبار موسیقی است - چنین خوار و ذلیل کنند؟! که برای هدف متعالی باشد. اگر چنین باشد، آن وقت می‌شود موسیقی را پاک و مقدس نامید. آن وقت می‌شود ما هم مثل غربی‌ها کنسرت داشته باشیم (عنوانش را مثلا محفل خوانندگی بگذاریم، تا اصطلاح غربی به کار نبرده باشیم) که مردم - اعم از معمولی و متدین - بلیت تهیه کنند و برای شنیدن ساز و آواز شما، به آن محفل بیایند.

 

*ملاکم فقه است، ملاحظه‌کاری نمی‌کنم

توجهی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بایستی از طرف دست‌اندرکاران موسیقی نسبت به موسیقی صورت می‌گرفت، نگرفت. البته این بدان معنا نیست که کارها خوب انجام نشده است. مسلما شده است که ما اینجا می‌نشینیم و به کار شما گوش می‌سپاریم. بنده آدمی نیستم که اگر موسیقی حرام نواخته شد بنشینم و به آن گوش بسپارم. آن چه در این مقوله، حرام بوده هنوز هم حرام است. در برخورد با حرام هم جای ملاحظه نیست و من هم به عنوان فرد متشرع که ملاکم فقه است، ملاحظه‌کاری نمی‌کنم. منتها، تلاش‌هایی که بعضی از افراد دلسوز و مخلص در زمینه موسیقی از اول انقلاب کرده‌اند، خوب بوده است و این البته منهای توجه همه‌جانبه‌ای است که گفتم بایستی می‌شد، اما نشد.

به هر حال از این به بعد می‌گویم که خواننده‌ها و نوازنده‌های ما، مردمان متدینی هستند که در مقوله موسیقی اصول را ملاحظه می‌کنند. رعایت اصول از جانب آنها موجب شده که نوارهای موسیقی تا حدودی از حال و هوای گذشته، خارج شود. امروز نوارهایی وجود دارد که یا مشکوک است و یا پاک و بی‌اشکال است. البته در کنارش نوارهای دارای اشکال هم وجود دارد.

 

*بعضی نواها واقعا اشکال دارد

اخیرا در پاسخ به سوال برخی از دوستان - آقای لاریجانی و دوستان صدا و سیما - گفتم همه آنچه را که از صدا و سیما پخش می‌شود از حیث بلااشکال بودن شرعی، تأیید نمی‌کنم. بعضی نواها واقعا اشکال دارد. مسلما آهنگ‌هایی که از آرشیو صدا و سیما بیرون می‌آید، حرام است. این آهنگ‌ها زمانی که به رسم دربار هارون الرشید برای افرادی از خاندان فاسد قاجار و پهلوی که مقلد هارون الرشید، آن هم نه در کشورگشایی و کشورداری و عرضه و لیاقت، بلکه در عیاشی و رذالت بودند، ساخته شده است. در این آهنگ‌ها و موسیقی‌ها ذره‌ای وجه حلیت نیست؛ اما تا دلتان بخواهد، در آن وجه حرمت هست.

 

*موسیقی را نجات دهید

درخواست من از شما آقایان موسیقی‌دان‌ها و افرادی که در این زمینه بسیار مهم صاحب‌ نظر و هنر هستید، این است که احساس مسئولیت کنید و موسیقی را نجات دهید. البته من دلم نمی‌خواهد مفاهیم با هم مخلوط شود. بعضی از موسیقی‌دان‌های سنتی اصیل و ریشه‌دار، گاهی می‌گویند که موسیقی قبل از انقلاب دچار ابتذال شده بود ولی در دوران انقلاب الحمدلله آن ابتذال از بین رفت. من این را نمی‌خواهم بگویم. از دید یک متخصص، همان است که موسیقی دچار ابتذال شده بود.

خوشبختانه، به خاطر محدودیت‌های قهری انقلاب، آن ابتذال‌ها از پیکر موسیقی فرو ریخت. من تقسیم دیگر را می‌خواهم مطرح کنم. چون تنها به اینکه آن ابتذال‌ها از بین برود، قانع نیستم. بلکه می‌گویم در همین موسیقی غیر مبتذل سنتی عالمانه هم شما وظیفه دارید جهت‌گیر درست ایجاد کنید.

 

*هدف‌دار کردن موسیقی

توقع من از شما، هدف‌دار کردن موسیقی است. من این توقع را هم از آقایان آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان دارم. اگر شما توانستید این کار را بکنید، بدانید خشتی را خواهید گذاشت که نه برای تمدن ایران اسلامی بلکه برای کل جهان محفوف به همان سیاستی که قبلاً عرض کردم، مبارک خواهد بود. حتی ممکن است دیگران هم در آینده، از این اهتمام شما، بهره ببرند. گفتم که از وضعیت موسیقی در هند و چین و خاور دور اطلاع زیادی ندارم و نمی‌خواهم درباره آن قضاوت کنم، اما بدانید در صورت هدف‌دار کردن موسیقی از طرف شما، موسیقی جهان عرب و شاید دیگر ممالک اسلامی هم، منتفع خواهد شد.

موسیقی را هدف‌دار، جهت‌دار و معنادار اجرا و طراحی کنید و صبغه‌های لهو را از آن بزدایید. هنر انسان بی‌نهایت است. اگر به این اصل معتقدید، چه لزومی دارد گوشه‌های مطربی و لهوی را که موجد تحرکات فیزیکی است از موسیقی حذف نکنید؟! شما می‌توانید با حذف آن گوشه‌های مخرب، گوشه‌های جدیدی به وجود آورید. کسانی که قبلا گوشه‌های کذا را وضع، تبیین و تدوین کرده‌اند، مگر بالاتر از شما بوده‌اند؟ آنها البته انسان‌های با ذوق و دانشی بودند، چنانکه شما هم هستید. من دعوت به غم‌انگیز بودن و بی‌ذوقی نمی‌کنم؛ بلکه دعوت من، به متعالی شدن و پدیده موسیقی را از ابتلائات مادی بشر بیرون کشیدن و فراتر آوردن است.

امیدوارم به این دعوت، جواب مثبت داده شود و موسیقی را به سمت متعالی‌شدن سوق دهید. اگر شما هم اقدام نکنید بالاخره گروهی می‌آیند و به این روش تکاملی عمل می‌کنند. به هر حال، بشر در زندگی ناگزیر از تکامل است.

 

*موسیقی ارزشمند برای انسان‌های خردمند و صاحب اندیشه

در زمینه موسیقی، باید آثاری پدید آورد که برای ملت‌ها و انسان‌های صاحب اندیشه و خردمند، راهگشا باشد. و الا اینکه هر آدم بی سر و پا و هر لات عرق‌خور از موسیقی التذاذی ببرد و خیال کند ویژه او ساخته شده است، ارزش و اهمیت ندارد. موسیقی‌ای ارزشمند است که انسان‌های خردمند و صاحب اندیشه و افرادی که یک حرکت و تشخیصشان گاهی دنیایی را تکان می‌دهد، از آن بهره ببرند و استفاده کنند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر