logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۴
[ شناسه خبر : ۳۳۷۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون میراث فرهنگی زنجان خبر داد

انجام مرمت 6 مسجد تاریخی استان زنجان/ سردرب ورودی مسجد جامع زنجان در حال احداث است

انجام-مرمت-6-مسجد-تاریخی-استان-زنجان-سردرب-ورودی-مسجد-جامع-زنجان-در-حال-احداث-است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در حال حاضر مرمت شش مسجد تاریخی استان زنجان که از سال گذشته آغاز شده است،ادامه دارد.

مهرداد عسگریان  امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; ، اظهار داشت: استان زنجان دارای مساجد تاریخی بسیاری است که از این تعداد 37 مسجد شناسایی شده و 19 مسجد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. 

وی با بیان اینکه مساجد استان موقوفه هستند و به این مراکز به عنوان بخش خصوصی نگاه می شود،افزود: ضروری است این مساجد به صورت خودگردان اداره شود.

این مسئول یادآور شد: میراث فرهنگی در صورت تاریخی بودن مساجد نقش عمده ای در بازسازی و مرمت آثار تاریخی از جمله مساجد دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه اعتبارات لازم به مرمت آثار تاریخی به ویژه مساجد اختصاص می یابد،ادامه داد: هر ساله مرمت مساجد و اماکن مذهبی یکی از اصلی ترین پروژه های این سازمان محسوب می شود.

عسگریان با بیان اینکه از سال گذشته مرمت مساجد "آقاکاظم"، "میرزای نجفی"، "میرزای قائمی"، "مسجد جامع قروه"، مسجد "جامع زنجان" و مسجد "ولیعصر" در دستور کار قرار گرفته است،گفت:به دلیل نشت آب و نشست بنا مرمت هایی از سال گذشته در مسجد آقا کاظم آغاز شده است و در حال حاضر ادامه دارد.

وی با اشاره به اجرای کانال کشی در ضلع غربی شبستان این مسجد،گفت:عملیات مقاوم سازی پاشنه بنا در ضلع شرقی مسجد، انجام عملیات حفاظت اضطراری و نصب شمع های چوبی از اقدامات انجام شده در این مسجد است. 

این مسئول با بیان اینکه مسجد آقاکاظم زنجان به عنوان یکی از مساجد دوره قاجاریه است،ادامه داد: این مسجد در بازار تاریخی زنجان واقع شده است ولی به دلیل مرمت و مباحث ایمنی در حال حاضر در شبستان مسجد نماز اقامه نمی شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان خاطرنشان کرد: امسال هم مقاوم سازی بنا، مقاوم سازی سرستون های آسیب دیده، عملیات سطح نماهای آجری بنای مسجد، بازسازی بخش های آسیب دیده رطوبتی بافت در صورت تامین اعتبار آغاز می شود.

عسگریان با اشاره به اقدامات میراث فرهنگی در مسجد قروه،گفت:مسجد قروه دارای قدمت یک هزار ساله است که به دوره سلجوقیه باز می گردد و نام آن در کتاب های معماری تاریخی هم آمده است.

وی خاطرنشان کرد:برچیدن آجرهای فرسوده در سطح نما، بازسازی بخش های آب دیده نمای مسجد و بازسازی پنجره و درب ورودی حسینیه مجاور، مرمت موضعی بخش های نمای کاه گلی و تهیه و نصب ناودان در دستور کار این مسجد است.    

این مسئول با بیان اینکه مسجد میرزایی قائمی هم یکی از مساجد قدیمی زنجان است که قدمت آن به دوره تیموری باز می گردد،افزود:اجرای عملیات ناکش در ضلع غربی شبستان در حال اجراست و انجام عملیات مقاوم سازی طاق های مسجد و بازسازی عایق رطوبتی بام مساجد هم از دیگر عملیات های مرمت این مسجد است.   

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه در مسجد میرزایی نجفی هم عملیات خاکبرداری آب انبار در حال انجام است، گفت: خاکبرداری آب انبار آغاز شده است و عملیات بازسازی این بنا در حال انجام است.

عسگریان بیان داشت: انجام عملیات مقاوم سازی به دلیل بازسازی ضلع جنوب شرقی حیاط مسجد، اجرای فوندانسیون و تیرهای فلزی مسجد از اقدامات رو به اتمام این مسجد است.

وی با اشاره به به اقدامات مرمتی مسجد ولیعصر زنجان،بیان داشت:کار مرمت موضعی این مسجد آغاز شده است.

این مسئول با بیان اینکه احداث سردرب ورودی مسجد جامع زنجان هم یکی از اولویت های سازمان در مقوله مرمت مساجد است، ادامه داد: عملیات بازسازی و مرمت سردرب و کتابخانه این مسجد در دستور کار است.

وی مسحد جامع زنجان را یکی از زیباترین هنرهای دوره قاجاریه عنوان کرد و گفت: این مسجد چهار ایوان دارد و به نام های مسجد سلطان و مسجد سید هم معروف است.//ن

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر