logo
امروز : سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۰۳۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]

ریشه‌یابی و حل مشکلات واحد‌های صنعتی به همت کلینیک تخصصی بسیج صنعت و معدن استان زنجان

ریشه‌یابی-و-حل-مشکلات-واحد‌های-صنعتی-به-همت-کلینیک-تخصصی-بسیج-صنعت-و-معدن-استان-زنجان
فعالان بسیجی استان زنجان این بار با ایده‌ای نو و برای اولین بار در کشور؛ اقدام به ایجاد کلینیک صنعت و معدن کرده و در راستای حل مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی پای کار آمده‌اند.

به گزارش موج رسا; احیای واحدهای صنعتی غیرفعال یکی از برنامه‌های اصلی در دولت‌های مختلف محسوب می‌شود در این خصوص برنامه‌های بسیاری برای راه اندازی واحدهای راکد در طول سال‌های گذشته در نظر گرفته شده، اما این راهکارها چند موثر نبوده است. تخصیص زمین به واحدهای تولیدی، اعطای تسهیلات، در نظر گرفتن معافیت‌های مالیاتی از جمله برنامه‌هایی است که در تمام دولت‌ها در دستور کار قرار داشته اما مشکلاتی که سبب غیر فعال شدن برخی واحد‌ها می‌شود اگر از همان ابتدا مورد بررسی قرار گیرد قابلیت حل شدن دارد و می‌تواند قبل از راکد شدن یک واحد به حل معضلات و مشکلات آن پرداخت. 

با این حال ورود محکم بسیج در هر عرصه و میدانی‌، دارای رویکردی انقلابی، جهادی و تحول‌گرا بوده است در همین راستا در استان زنجان بسیجیان فعال باز‌هم پای کار آمده‌اند و این بار گام استواری در راستای حل مشکلات واحد‌های صنعتی و معدنی استان برداشته و کلینیک صنعت و معدن را فعال کرده‌اند. 

برای آشنا شدن با اقدامات کلینیک بسیج مهندسان صنعت و معدن در استان؛ موج‌رسا با بسیجیان فعال در این عرصه میزگردی ترتیب داد که در ادامه گزیده‌ای از اقدامات را می‌خوانید.

طرح مشکلات واحد‌های صنعتی استان با حضور نمایندگان ادارات در کلینیک تخصصی بسیج صنعت، معدن و تجارت استان زنجان

سید محسن احمدی، مدیر کلینیک تخصصی بسیج صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه طرح سه‌شنبه‌های صنعت و معدن بیش از یک سال است که در استان آغاز به فعالیت کرده است، گفت: طرح مشکلات واحد‌های صنعتی استان با حضور نمایندگان ادارات و ارگان‌های مرتبط در این کلینیک که دارای چهار کارگروه تخصصی قوانین و مقررات، ساخت، مالی و بانکی و تجارت و بازرگانی انجام می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه بین جلسات این کلینیک و ستاد رفع موانع تولید ارتباط وجود دارد گفت: مشکلات احصا شده واحد‌هایی که درگیر معضلات هستند به ستاد رفع موانع تولید معرفی می‌شوند.

از کلینیک صنعت و معدن بسیج استان زنجان می‌توان به عنوان الگو در کشور استفاده کرد

عباس ورقایی، مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید بسیج صنعت و معدن استان زنجان با اشاره به اینکه از ابتدای سال ۱۳۹۴، زمانی که قانون رفع موانع تولید در مجلس شورای اسلامی تصویب و به ابلاغ رسید؛ زنجان جزو اولین استان‌هایی بود که جلسات کارگروه تسهیل را به طور منظم برگزار کرد گفت: در نهایت با ابلاغیه ارسال شده؛ اعلام شد که بسیج صنعت و معدن استان نیز می‌توانند عضو جلسات شوند.

وی افزود: با این شرایط از ابتدای سال ۱۴۰۲ بر مبنای شعار سال که رشد تولید و مهار تورم است تلاش می‌کنیم تا سرمایه‌گذار‌های جدید به استان جذب نماییم. در این راستا از ابتدای سال دو سرمایه‌گذار چینی در بحث صنایع معدنی و ماشین‌سازی سنگین وارد استان شده است.

مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید بسیج صنعت و معدن استان زنجان گفت: بسیج صنعت و معدن استان در زمینه تسهیگری در حوزه‌های تامین اجتماعی، بانکی ورود یافته است. 

وی ادامه داد: برخی مواقع سرمایه‌گذاران از برخی موضوعات بی اطلاع هستند اما با یک مشاوره چند دقیقه‌ای این اطلاع‌رسانی‌ها انجام و گره‌ای از مشکلات حل می‌شود.

ورقایی گفت: کلینیک صنعت و معدن بسیج الگویی در سطح کشور است و می‌توان از آن بهره‌برداری مناسبی داشت. 

وی با اذعان به اینکه ما یک بسیجی هستیم که در صنعت و معدن ورود یافته‌ایم خاطر‌نشان کرد: کار بسیج هیچ زمان توقف ندارد.

مسئول دبیرخانه رفع موانع تولید بسیج صنعت و معدن استان زنجان با بیان اینکه در دهه ۹۰ کل اقدامات دولت خصوصا در بخش صنعت و معدن متوقف بود گفت: خوشبختانه اواخر سال ۱۴۰۱ در راستای توسعه صنعتی و معدنی استان برنامه‌ریزی شد. 

وی ادامه داد: موضوع تکمیل زنجیره‌های تولید، زنجیره‌های ارزش فولاد، سیم و کابل، شوینده و نساجی در سند توسعه آورده شده است و امیدواریم به بهره‌برداری برسد.

قوانین دست و پا‌گیر گریبانگیر واحد‌های تولیدی است

کمال ناصری، مسئول کارگروه زیرساخت و توسعه بسیج صنعت و معدن استان زنجان گفت: کلینیک بسیج مهندسان صنعت و معدن استان در بحث پایش واحد‌های صنعتی ورود یافته‌اند به طوری که به تک‌تک کارخانجات مراجعه می‌شود و معمولا مشکلات در قالب سه‌شنبه‌های صنعت گروه‌بندی می‌شود.

وی افزود: مشکل مهمی که گریبانگیر واحد‌های تولیدی است یک سری قوانین دست و پا گیر و موازی کاری‌هاست. گاها ارگان‌های مختلف همچون محیط زیست مانع فعالیت برخی صنایع و معادن می‌شوند و مانع تولید است.

مسئول کارگروه زیرساخت و توسعه بسیج صنعت و معدن استان زنجان با بیان اینکه این کارگروه در راستای حل مشکلات معدن‌داران و روستاییان اقداماتی انجام داده گفت: در سطح کشور برای اولین بار تعاملاتی با دهیاری‌ها از طریق بخشداری و فرمانداری در شهرستان سلطانیه و زنجان انجام شده و مقرر است تا در ماهنشان که شهرستان معدن‌خیز است نیز این جلسات تشکیل شود که کمک کننده در راستای حل مشکلات بین روستاییان و معدن داران خواهد بود.

 

امیدآفرینی یکی از نقاط قوت کلینیک بسیج صنعت و معدن استان است

مهدی ناصریان، عضو کلینیک بسیج صنعت و معدن استان زنجان در این گفت‌وگو یادآور شد: یکی از نقاط قوت جلسه‌های صنعت بحث امیدآفرینی است. هر واحد صنعتی که دارای مشکل باشد به اداره مربوطه مراجعه کرده و طلب حل مشکل می‌کند اما کارگروه سه‌شنبه‌های صنعت بسیج امر متفاوت‌تری را در پیش گرفته است به عبارتی از اعضای این کارگروه به واحد‌های صنعتی مراجعه می‌کنند و مشکلات را احصا کرده و در جلسه مشترک مورد بررسی قرار می‌دهند بلکه بتوانیم مشکلات را حل کنیم و تولید را رشد دهیم.

عضو کلینیک بسیج صنعت و معدن استان زنجان گفت: با رشد تولید وابستگی به خارج نیز قطع خواهد شد و این امر امید آفرینی را در پی خواهد داشت.

ناصریان اذعان کرد: گاها در این جلسات برخی واحد‌های مشکل‌دار مواردی را مطرح‌ می‌کنند که مشخص می‌شود این واحد پتانسیل دانش‌بنیان شدن را دارا است و ظرفیت این شرکت در این راستا نیز می‌تواتد به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بتوانیم رشد تولید یک شرکت را سبب شویم، این برای بسیج صنعت و معدن یک موفقیت محسوب می‌شود گفت: با همین اقدامات کوچک می‌توان به جامعه و مردم خدمت کرد.

برای تحقق شعار سال باید از فعالان اقتصادی نظر‌خواهی کرد

حسین مقدم، مسئول کارگروه تجارت و بازار بسیج صنعت و معدن استان زنجان اذعان کرد: واحد‌های صنعتی برای اینکه به نهایت سودآوری برسند باید بتوانند در بحث فروش و بازاریابی نیز وارد عرصه شوند. چراکه اگر مطالعات درستی از بازار تولید انجام نشود واحد تولیدی رو به شکست خواهد رفت.

وی افزود: متاسفانه یکی از عمده مشکلات واحد‌های تولیدی بحث بازار و فروش است چراکه گاها تولید انجام می‌شود اما هیچ مشتری برای خرید محصول تولیدی نیست. و این امر نیز دلایل خود از جمله کیفیت، قیمت‌گذاری، بازار پسندی را که بتواند با سایر کالا‌ها رقابت کند، ندارد. بنابراین با شرایط افتصادی حاضر با هزینه تولید بالا واحد تولیدی محکوم به شکست می‌شود.

مسئول کارگروه تجارت و بازار بسیج صنعت و معدن استان زنجان با بیان اینکه در گروه صنعت یک شاخه و یک کارگروه ‌تخصصی در حوزه بازار و تجارت تشکیل شده است، گفت: در این کارگروه بحث تخصیص ارز، مشکلات گمرکی، صادرات، واردات، رسوب‌گذاری کالا‌ها در گمرک، تخصیص ارز مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بسیج صنعت و معدن با هماهنگی‌هایی که انجام می‌دهد مسئولان ارگان‌ها، تولیدکننده‌ها را در کنار هم جمع می‌کند، تا بتواند قدم مثبتی در راستای حل مسائل با مصوبات لازم انجام دهد گفت: خوشبختانه قسمتی از مشکلات نیز حل می‌شود اما نکته‌های که وجود دارد این است که مشکلات اساسی در سطح کشور مطرح است و تصمیمات یک شبه، غیر تخصصی، بدون مشارکت فعالان اقتصادی سبب ضربه بر تولید می‌شود.

مقدم با بیان اینکه اگر از ظرفیت‌هایی همچون بسیج صنعت استفاده شود، این کلینیک‌های صنعت بکار گرفته شود، نظر فعالان صنعت اخذ شود، در نهایت تصمیم‌های درستی در راستای رشد تولید گرفته خواهد شد گفت: گاها تصمیمات نادرست نه تنها کمکی به بحث تولید نمی‌کند بلکه گره‌هایی نیز در مسیر کار این قشر ایجاد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال باید از فعالان اقتصادی نظر‌خواهی کرد گفت: در تصمیماتی که برای حوزه تجارت و صنعت لازم است، فعالان اقتصادی می‌توانند دید بازتر و افق روشن‌تری را ارائه نمایند.

سیستم بانکی چابک نیست

حمیدی یکی از فعالان بخش اقتصادی استان زنجان و مسئول کارگروه بانکی بسیج صنعت و معدن استان نیز در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات و تولیدکنندگان بحث صنعت؛ جزیره‌ای عمل کردن دستگاه‌های مختلف و عدم همپوشانی‌ آن‌ها است گفت: همین امر سبب می‌شود تا تکلیف سرمایه‌گذار مشخص نشود.

وی با بیان اینکه در هئیت اندیشه‌ورز بسیج صنعت و معدن استان عارضه‌یابی انجام شده و خروجی مناسب حاصل می‌شود، افزود: یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی واحد‌های صنعتی مدیریت نقدینگی واحد‌ها است.

حمیدی اذعان کرد: عدم چابکی بانک‌ها سبب می‌شود تا سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی با تورم موجود دچار ضرر و زیان شود چراکه ارائه تسهیلات حداقل ۶ ماه زمان می‌برد. این در حالی است که تعدادی از واحد‌ها نیز هنوز به سود نرسیده در مقابل سد تامین اجتماعی و مالیات گیر می‌کنند با این شرایط مشکلات همچنان پیش روی تولید کننده قرار دارد و تشکیل کارگروه بسیج صنعت و احصای مشکلات و انتقال آن‌ها به مسئولان مربوطه راهکاری برای کمک به فعالان اقتصادی است.

 زهرا بیات

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر