logo
امروز : جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶
[ شناسه خبر : ۳۰۲۳۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]

آیا ماه‌گرفتگی امشب نماز آیات دارد؟

آیا-ماه‌گرفتگی-امشب-نماز-آیات-دارد؟-
مسؤول واحد پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: در ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای که امشب اتفاق خواهد افتاد، رنگ ماه تیره و سیاه نمی‌شود و فقط نور ماه مقداری کم می‌شود لذا نماز آیات واجب نیست.

به گزارش موج رسا; مهدی دانشیار مسؤول واحد پژوهش و کارشناس مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به ماه‌گرفتگی امروز اظهار کرد: ماه‌گرفتگی از ساعت 18:44 امروز جمعه پانزدهم اردیبهشت ماه 1402 شروع می‌شود و تا ساعت حدود 24 ادامه خواهد داشت که این ماه گرفتگی از نوع نیم‌سایه‌ای است و از نوع جزئی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای با چشم غیرقابل مسلح قابل رویت نیست، گفت: درواقع نور ماه طوری نیست که وقتی کسی ماه را نگاه می‌کند گرفتگی و تاریکی ماه را بتواند ببیند و فقط نور ماه مقداری کم می‌شود و رصدگران نیز فقط تضعیف نور ماه را مشاهده می‌کنند.

مسؤول واحد پژوهش مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه داد: در ماه‌گرفتگی نیم‌سایه‌ای، چون زمین وارد نیم‌سایه‌ می‌شود، رنگ ماه فقط تضعیف می‌شود و تیره و سیاه نمی‌شود و امشب نور ماه نسبت به دیشب که ماه در حالت بدر بود و نور خیلی زیادی داشت، کمتر خواهد بود.

دانشیار تصریح کرد: در ماه‌گرفتگی‌های کلی که رنگ ماه سیاه می‌شود و یا در بعضی حالت‌ها به رنگ قرمز در می‌آید، نماز آیات واجب می‌شود اما امشب در ماه گرفتگی نیم‌سایه‌ای چون فقط رنگ ماه کم می‌شود در این حالت نماز آیات واجب نیست. 

وی با اشاره به اینکه خسوف امشب در آسیا و بعضی نقاط اروپا و سایر نقاط دنیا قابل مشاهده است، افزود: در کشور ایران، ماه از حدود ساعت 19 طلوع می‌کند و لذا از وقتی که ماه طلوع کند کم کم وارد نیم‌سایه خواهد شد و از حدود ساعت 20:30 الی 21 شاید متوجه شوید که نور ماه مقداری کمتر شده است.

کارشناس مرکز نجوم آستان حضرت عبدالعظیم(ع) گفت: خسوف نیم سایه‌ای از نظر رصدی زیاد مشهود نیست و از پدیده‌های زمین‌مرکزی است و طی دوره‌های ساروس اتفاق می‌افتد که هر دوره ساروس حدودا 18 سال طول می‌کشد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر